View : 822 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조사방-
dc.contributor.authorTIAN, CUI-
dc.creatorTIAN, CUI-
dc.date.accessioned2021-01-28T16:31:53Z-
dc.date.available2021-01-28T16:31:53Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.otherOAK-000000173698-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000173698en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/256620-
dc.description.abstract본 논문은 북한의 대표적인 작곡가 리면상(李冕相, 1908~1989)의 생애와 음악적 업적을 살펴보고, 북한가극 5개의 작품을 선정하여 그 중 리면상이 작곡한 10곡을 분석하고 그의 음악특징과 북한가극을 이해하고자 함에 목적이 있다. 리면상은 1908년 함경남도 함흥시에서 출생하여 유년시절을 보내고, 광주학생운동의 주동자로 지목되어 퇴직처분을 받아 1930년 일본으로 유학 후 1933년 귀국하였다. 그는 10여 년간 남한에 거주하며 다양한 장르의 음악을 작곡하였고 남한에서 그의 가장 큰 음악적 업적은 폴리돌과 빅터레코드에서 전속작곡가로 활동하며 신민요와 유행가, 그리고 만요의 정착에 큰 기여를 한 것이다. 그는 1944년 월북 이후, 1945년부터 함경남도 음악건설동맹 위원장을 비롯하여 평양음악대학 총장을 맡는 등 북한 내의 주요직을 맡으며 문화예술과 관련한 정치적인 활동을 함으로써 더욱 활발한 활동을 하였다. 또한 가요, 동요, 민요, 가곡 등 여러 장르를 포함하는 음악 활동으로 약 119곡과 16개의 가극 곡을 작곡하였다. 이러한 음악 활동과 정치 활동을 통해 리면상은 조선민주주의인민공화국의 인민예술가상, 김일성상계관인, 김일성훈장 등을 수상하며 북한 최고의 예술인으로서 평생 영예를 누렸던 작곡가이다. 또한 리면상은 북한가극의 가극시기부터 혁명가극시기까지 모두 관여하였고 따라서 본 논문은 그의 음악특징을 알아보기 위해 가극 작품 5개를 선정하였다. 분석 대상인 작품들의 화성과 선율 진행은 매우 단순하며 민속적인 요소들을 포함한다. 리면상의 초기 작품인 『견우직녀』의 <견우의 노래>는 단순한 화성과 호모포닉 텍스처를 사용하며 피아노 반주에서는 민속적인 음악기법과 유사한 표현방식을 나타낸다. 『꽃신』 중 <돌밭매기>는 동음 반복과 선율선의 순차 하행을 통한 텍스트 페인팅, 반음계 진행 등 서양음악으로부터 비롯된 특징과 3도와 4도의 음정 구조, 꾸밈음을 비롯한 민속음악적 요소들이 더욱 많이 사용된다. <실물레>는 단순한 화성과 긴 프레이징, 아르페지오 기법, 텍스트 페인팅, 성악 선율선의 더블링과 대위적 진행이 일반적인 가곡형태와 유사하다. 또한 5음 음계와 3도 음정, 동형진행, 동음 반복, 장단 리듬을 사용하여 민속적 요소가 결합된다. <왕자의 아리아>는 오스티나토를 통한 성악 선율선의 강조, 단순한 화성진행과 리듬 구성, 긴 호흡의 선율선 그리고 동음 반복과 꾸밈음을 통하여 민속적인 음악 특징이 나타난다. 리면상이 초창기에 작곡한 가극 작품들은 서양음악적 요소와 민속음악적 요소들의 결합적인 부분이 형성되는 시점이라고 볼 수 있다. 『홍루몽』 중 <림대옥의 수놓는 노래>는 선율선의 더블링과 반주의 선율선 모방, 대위적 진행으로 성악 성부를 강조하고, 동음 반복과 꾸밈음을 통한 민속적인 요소를 나타낸다. <사랑가>는 5음 음계와 8분음표 리듬의 사용으로 민속적인 요소를 부각시킴과 동시에 2중창과 대위적 진행, 그리고 반주에서 성악 성부를 더블링하여 선율선을 강조한다. 이 시기의 작품은 초창기 가극과 유사한 음악특징들을 포함하면서 서양음악적 요소보다 민속음악적 어법들에 중점을 두고 발전한다. 『밀림아 이야기하라』의 <꽃물결아 말해다오>는 기존 가극과 전혀 다른 새로운 형태로 민족 악기와 서양 악기를 결합한 배합관현악, 방창과 절가를 사용함으로써‘피바다’식 혁명가극이 형성된다. 이러한 혁명가극의 모든 음악진행은 당시 북한이 주창했던 주체사상을 강조하기 위해 통치이념과 연관시킨 것으로 나타난다. 『춘향전』의 <농부가>, <그리웁던 그 모습은 여기 없구나>, <꽃을 드리리다>는 배합관현악과 방창, 절가의 형태, 민속장단의 사용 등으로 민요적 색채가 더욱 두드러진다. 또한 변형된 장단의 사용, 5음 음계, 민족 악기를 통한 서양음악 주법, 절가의 가사 내용 전달과 성악 선율선이 강조된다. 『춘향전』은 민족 악기에 주선율을 배치하고 장단을 중심으로 진행함으로써 혁명가극으로부터 확장된 주체적 민족가극이다. 리면상의 가극 작품은 서양음악적 요소와 북한 민속적 요소가 결합된 형태로 볼 수 있다. 또한 혁명가극을 비롯하여 70년대 이후의 가극은 정치적 성향을 내포하고 있으며 그가 사용했던 음악기법들은 이러한 정치적인 가치관에 목적을 두고 있다. 서양음악을 적극적으로 받아들이고 사용했던 이유 또한 모두에게 인정받을 수 있는 작품을 창작하기 위함이었고, 민족음악의 요소를 다양하게 활용했던 것은 본인과 조국의 정체성을 확립하기 위함이었음을 알 수 있다. 그 결과 북한음악의 독립적인 형태인 혁명가극이 완성될 수 있었고 그는 북한에서 최고의 음악가로 칭송 받는 인물로 여겨진다. 리면상은 북한음악 발전에 기여한 공로를 인정받은 북한의 대표적인 음악가이자 정치가이다. 이러한 그의 위상과 영향력에 따라, 본 논문에서는 북한 가극 발전과정의 큰 흐름과 함께 리면상이 창작한 가극작품의 음악어법을 분석하였다. 본 논문은 리면상이라는 인물을 조명하고 그의 가극작품을 중심으로 분석한 최초의 연구로, 향후 북한 음악에 대한 이해를 넓힐 수 있다는 점에서 의미가 있다. ;The purpose of this study is to examine the life and the musical achievements of one of the most representative composers of North Korea(Democratic People’s Republic of Korea), MyunSang, Ri, select and analyze ten songs composed by him from five operas of DPRK, and understand his musical characteristics and operas of North Korea. Born in 1908 in Hamheung, Hangyeongnam-do province, MyunSang Ri was expelled from school as he was pointed out as the leader of Gwangju Student Independence Movement; he went to Japan to study abroad in 1930 and came back in 1933. For 10 about years, he resided in the South Korea(Republic of Korea) and composed numerous songs in various genres. His largest contribution in South Korea was the settlement of new folk songs and popular songs by working as a staff composer at Polydor and Victa Records. After his defect to the North Korea in 1944, he actively engaged in various political activities related to culture and art by holding key posts in North china including the chairman of Hangyeongnamdo music construction alliance since 1945 and president of Pyeongyang college of music. Also, he composed 119 songs, which transcends genre such as songs, children’s songs, and folk songs, and 16 opera songs. Through such musical and political activities, MyunSang Ri was awarded People’s Artist award, Best Policy Order of Kim Il-sung, Order of Kim Il-Sung and was acknowledged as the best artist in North Korea until his death. Moreover, MyunSang Ri participated in early opera period to revolutionary opera period of North Korea; this study selected five operas to analyze his musical characteristics. The harmony and melody of his works are very simple and include ethnological factors. The early work of MyunSang Ri in the piece, 『the Altair and the Vega』, <Song of the Altair> uses simple harmony and homophonic texture as well as piano accompaniment similar to traditional musical techniques. Within『Kkotsin』, <weed out of Stone field> not only utilizes characteristics from western music such as tautophony, text painting through sequential decent of melodic line, and chromatic scaling, but also the traditional musical factors such as three and four degrees of pitch and ornament grace. <Thread Reel> uses simple harmony, long phrasing arpeggio technique, text painting, doubling of vocal melodic line, and contrapuntal progress which are similar to general opera. Also, by using pentachord, three degrees of pitch, scale sequence, tautophony, and beats, the traditional factors are combined. <Aria of the Prince> highlights the vocal melodic line through ostinato and has simple harmonic progress and rhythms, long melodic line, and tautophony and ornament to display the traditional musical characteristics. The early opera works of MyunSang Ri demonstrate the factors from Western music and traditional music in combination while having musical expressions in chaos. The <embroidering of Daeok-Rim> in 『Dream of the Red Chamber』 highlights the vocal cords through doubling of melodic line, imitation of melodic line in accompaniment, and contrapuntal progress and demonstrates the traditional aspects through tautophony and ornaments. In <the Love Song> the use of pentachord and quaver brings out the traditional aspects while highlighting the melodic line through duet, contrapuntal progress, and doubling of vocal cords in accompaniment. The works of this period includes the musical characteristics similar to the early opera and focuses on the traditional musical expressions than factors from western music. In『Speak, jungle』, <Speak to me, tide of flowers> is in completely different fashion from the conventional opera; it utilizes traditional instruments, combined orchestral music, off-stage singing(Bangchang) and passage-type songs(Jeolga), the “Sea of Blood-style” Opera is developed. All musical progress in the revolutionary opera are related to ruling ideas used to emphasize self-reliance ideology(Juche idea) of North Korea. In『Chunhyangjeon』, <Farmer’s Song>, <Lack of Nostalgia>, and <I shall give you flowers> utilize the combined orchestral music, off-stage singing(Bangchang), a type of passage-type songs(Jeolga), and traditional rhythms to highlight the folk song colors. Also, the use of modified rhythm, pentachord, playing western music through traditional instrument, content delivery of Jeolga, and vocal melodic line are highlighted. 『Chunhyangjeon』is a independent national opera expanded from the revolutionary opera by employing the main melody line on traditional instrument and focusing on the rhythms. The opera works of MyunSang Ri is in a combined form between the western music and North Korean folk songs. Also, operas composed after 1970s, including the revolutionary opera, contains the political orientations; his musical techniques are used as a purpose for such political values. The reason why the western music was actively imported and used was to create works that are acknowledged by everyone; the reason why factors of folksongs were utilized in variety was to establish the identity of himself as well as his country. As a result, the revolutionary opera, the most independent form of North Korean music, was completed and he is now considered the greatest musician in North Korea. MyunSang Ri is one of the most representative musicians and politicians who contributed immensely in the development of North Korean music. With his position and influence, this study focused on analyzing the development of North Korean opera as well as his musical expressions from his opera works. This study is significant as it was the first study to highlight MyunSang Ri and analyze based on his opera, enabling further understanding of North Korean Music.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 문제제기 및 연구목적 1 B. 연구방법 2 Ⅱ. 리면상의 생애 및 작품경향 4 A. 리면상의 출생 및 성장 4 B. 리면상의 음악활동 9 1) 남한에서의 활동 9 2) 북한에서의 활동 25 Ⅲ. 북한 가극작품 발전과정 37 A. 발전과정 37 B. 가극작품 개요 41 Ⅳ. 작품 분석 52 A. 『견우직녀』 52 <견우의노래> 52 B. 『꽃신』 55 1) <돌밭매기> 56 2) <실물레> 61 3) <왕자의 아리아> 67 C. 『홍루몽』 70 1) <림대옥의 수놓는 노래> 70 2) <사랑가> 74 D. 『밀림아 이야기하라』 77 <꽃물결아 말해다오> 77 E. 『춘향전』 87 1) <농부가> 89 2) <그리웁던 그 모습은 여기 없구나> 99 3) <꽃을 드리리다> 103 Ⅴ. 결론 108 참고문헌 113 부록1. 배합관현악 편성표 117 부록2. 악보 119 ABSTRACT 184-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent163170869 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title북한 작곡가 리면상의 음악 연구-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.title.subtitle가극 작품을 중심으로 : 『견우직녀』, 『꽃신』, 『홍루몽』, 『밀림아 이야기하라』, 『춘향전』-
dc.title.translatedThe Music Research of North Korean Composer, MyunSang Ri : Based on Opera the Altair and 『 the Vega』, 『Kkotsin』, 『Dream of the Red Chamber』, 『Speak, jungle』, and 『Chunhyangjeon』-
dc.format.pagex, 188 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2021. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE