View : 683 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
신지은
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박신화
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 프로그램 Annotation 으로서, 필자는 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 , 멘델스존(Felix Mendelssohn Bartholdy, 1809-1847)의 , 핑캄(Daniel Pinkham, 1923-2006)의 를 연구하였다. 세 개의 곡들은 공통적으로 시편을 가사로 하여 고전, 낭만 그리고 현대음악의 시대적 특징을 갖는다. 이러한 주제 아래 필자는 시편 가사에 대한 각 작곡가의 음악어법을 중심으로 작품의 음악적 구성과 특성들을 연구하였다. 모차르트의 《Vesperae solennes de confessore K.339》는 고전 시대 음악의 전형적인 구조와 작법으로 구성되어 있다. 첫 악장인 은 소나타 형식 안에서 전반적으로 호모포닉(homophonic)하게 진행된다. 오페라의 대가였던 모차르트는 시편 가사의 표현에 있어서 음화기법(word-painting)에 의한 다양한 표현력을 구사한다. 그 내용은 성부 조직의 변화, 화성과 리듬에 의한 추진력, 긴장과 이완을 위한 음역과 음량의 조절 등의 조합을 통해 나타난다. 멘델스존은 베를린 성당의 음악 감독이었던 시기에 성금요일, 수난 주일과 크리스마스의 전례를 위해 《Drei Psalmen Op.78(세 개의 시편)》을 작곡하였다. 이 중 수난 주일 전례를 위해 작곡한 는 뚜렷한 세 부분의 구조로 나뉘어진다. 각 부분은 박자, 템포, 그리고 뉘앙스(nuance)의 측면에서 대비와 대조성이 두드러진다. 이는 성부의 선택과 그에 따른 음색적 대비, 모방과 폴리포니(polyphony)의 조직적 대조, 다이내믹의 배치와 가사의 반복사용 등에 의해 표현된다. 이러한 면에서 이 작품은 멘델스존의 합창 작곡의 즉, 합창의 요소들을 사용하여 드라마틱하게 전개해 나가는 그만의 특유성이 낭만주의적 어법으로 집약적으로 드러난 작품이다. 《Christmas Cantata》는 핑캄이 신고전주의 스타일로 작곡하던 초기에 속하는 1957년에 작곡된 작품이다. 총 3악장으로 된 이 작품 중에서 마지막 악장인 를 분석하였다. 이 곡은 Gloria(대영광송)의 첫 두 절과 시편 100편의 제1-3절을 가사로 하여 주고받는 론도(Rondo)형식으로 구성되어 있다. 핑캄은 르네상스 시대의 지오반니 가브리엘리(Giovanni Gabrieli, 1557-1612)의 작품을 모델로 삼았으며, 특히 르네상스 시대의 춤곡 박자를 구조적인 기반으로 작곡하였다. 하나님을 찬양하는 기쁨을 표현함에 있어, 르네상스 시대의 춤곡과 그 시대의 기악곡적 요소를 혼합시킨 핑캄의 선택은 매우 탁월하다. 따라서 이 작품은 근 현대적인 감각과 르네상스 시대 음악의 특성들이 완벽한 조화를 이루는 20세기의 뛰어난 합창곡으로 평가된다. 시편을 가사로 한 모차르트, 멘델스존, 그리고 핑캄의 시대적인 작법과 개성적인 음악어법에 대한 연구의 마지막 부분에는 이에 따른 실질적인 연주기법을 제안한다. 필자는 본 논문이 시편 음악을 연구하거나, 각 곡을 연주하는 지휘자와 단체들에게 작품에 대한 심화된 지식을 제시하고 나아가 효과적인 연주법을 모색하는 데 가치있는 자료가 되길 바라는 바이다. ;As an annotation on the graduation recital repertoires for the completion of the master's program at Ewha Womans University's School of Music, this thesis examines three composers: Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847), and Daniel Pinkham (1923-2006). Respective to each composer, this paper also focuses on three choral music pieces:  from 《Vesperae solennes de confessore K.339》, from 《Drei Psalmen Op.78》, and  from 《Christmas Cantata》. All three works consist of the common characteristics adopting the lyrics from Psalms, which was a prevalent practice and stylistic tendency during the Classical and Romantic eras, as well as often seen in the Modern classical period’s religious music. Under this theme, the paper aims to explore the musical composition and characteristics of each composer mainly by evaluating how they interpret and employ the lyrics from Psalms in their musical styles.  Mozart's 《Vesperae solennes de confessore K.339》, as a quintessential representation of the Classical period, is one of the most praised and frequently performed piece even until the present day. The first movement, , proceeds along with an overall homophonic texture within a sonata form. Mozart, a master of opera, utilizes a variety of expressive elements through word-painting to portray the heights and depths of a psalmist’s lyrics. This is especially revealed through the changes in voice textures, dynamics of rhythm, and proper use of pitch and volume, when this music is performed.    Mendelssohn, as the music director of the Berlin Cathedral, composed 《Drei Psalmen Op.78 (Three Psalms)》 for the liturgy of Good Friday, Passion Sunday, and Christmas services. Among them, , which was composed as the Passion Sunday liturgy, is divided into three distinct structures. Each part features the comparing and contrasting elements of music in terms of beat, tempo, and nuance. Mendelssohn articulately highlights this by the choice of the voice (texture) and the corresponding tonal contrast; the systematic contrast of imitation and homophony; and the arrangement of dynamics and the repetition of lyrics. In this respect, the dramatic development manifested in Richte mich, Gott through various use of choral elements epitomizes Mendelssohn’s own romantic style of choral music composition. Pinkham’s 《Christmas Cantata》, composed in 1957, belongs to the early days of neoclassical style. This paper focuses on the final movement  from a total of three movements. This movement is composed of Rondo format, which is an exchange of the lyrics between the first two verses of Gloria and verses one through three of Psalm 100. In this piece, Pinkham modeled on the music styles of Giovanni Gabrieli (1557-1612) from the Renaissance period and took on the structural basis of the Renaissance dance beat in particular. This adaptation of the Renaissance elements in his choral music proves to be an excellent choice in expressing jovial praises of God. Therefore, Pinkham’s Gloria from 《Christmas Cantata》 is regarded as one of the most prominent 20th century choral music, in which the modern essence of the 20th century and historical presence of Renaissance period are best embodied. All in all, this thesis studies how Mozart, Mendelssohn, and Pinkham displayed the lyricism of the Psalms through their choral music by creating and developing their own style of music. At the end of each study, a practical performing technique is proposed. I hope that this thesis will be a valuable resource for researching and performing religious music on Psalms presenting in-depth knowledge to conductors as well as any organizations.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE