View : 189 Download: 0

Johannes Brahms의 Cello Sonata Op.38 No.1에 대한 분석 및 연구

Title
Johannes Brahms의 Cello Sonata Op.38 No.1에 대한 분석 및 연구
Other Titles
A Study of Johannes Brahms’ “Cello Sonata No. 1 in e minor, Opus 38”
Authors
박세은
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
본 논문의 목적은 브람스(Johannes Brahms, 1833-1898)의 생애와 배경을 통해 Cello Sonata No. 1, Op. 38 작곡 당시의 브람스의 작품 배경에 대하여 연구하고 곡을 분석하여 악곡의 구조적인 면과 전개방식을 통해 곡의 흐름을 이해하고 이를 통해 연주의 다채로운 해석과 표현의 실질적인 도움을 얻고자 한다. 브람스는 19세기 낭만시대를 대표하는 작곡가인 동시에 고전주의 경향이 큰 작곡가이다. 그는 낭만주의시대에 나타났던 급격한 감정주의나 그 당시 유행했던 표제음악, 교향시의 형식에 따르지 않고 주로 교향곡이나 실내악곡을 작곡하였다. 브람스는 고전적 구조와 함께 서정성을 입혀 하나의 음악으로 융합시키려고 노력했다. 이렇듯 브람스는 고전주의를 지키고자 하는 고집으로 낭만시대 안에서 자신만의 독창적인 음악을 하나의 장르로 만들어 냈다. Cello Sonata No.1 Op.38은 1865년에 작곡되었으며 브람스의 신고전주의적 경향이 뚜렷하게 보이는 작품이다. 고전적 형식을 중요시 하면서 그 틀 안에서 다양한 전조, 반음계적 선법, 그리고 넓은 도약으로 서정적인 낭만주의적 음악을 결합하여 표현한 작품이다. 이 곡은 3개의 악장으로 이루어져 있으며 제 1악장은 Sonata형식으로 조성적, 구조적면에서는 이전시대 보다 발전된 모습을 보이며 고전시대의 Sonata 양식을 유지한다. 제 2악장은 Menuetto-Trio 형식으로 복합 3부분형식으로 작곡되어 있으며 Da capo를 사용해 곡의 통일감을 형성해 준다. 3악장은 대선율로 사용되는 한 주제를 가지고 전위하거나 역행시키는 등 형태를 변화시킴으로서 Fugue의 기법을 사용하였다. ;The purpose of this essay is to study the context of Cello Sonata No. 1, Op. 38 based on Johannes Brahms’s life and background. By analyzing the structure of this piece, we could understand its flow and the various interpretations of the performance, which could prove to be helpful. J.Brahms was, with his deep roots in Classicism, a leading composer during the Romantic era of the 19th century. He composed symphony and chamber pieces despite the trends for excessive romanticism, program music or symphonic poems that were popular back then. He tried to blend the classical structure and lyricism. This way, J.Brahms maintained classicism and developed his unique style into a known musical genre in the Romantic era. Cello Sonata No.1 Op.38 was composed in 1865 by J.Brahms, and his neoclassical trend is obvious in the piece. While he placed emphasis on the classical format, he also applied the lyrical romanticism using modulation, semi-negative line method, and wide leaps. The piece is composed of three movements. The first movement in a sonata form shows huge structural development compared to that of the previous era, all the while keeping its classical sonata form. The second movement in the Menuetto-Trio form is composed in composite three-part format and demonstrates the unity of music using Da Capo. The third movement uses Fugue technique, exhibiting the diversity via avant-garde or retrogression of a topic in the counter line.
Fulltext
Show the fulltextShow the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE