View : 2243 Download: 0

R. Strauss의 가곡 <4 Lieder, Op.27> 분석 및 연구

Title
R. Strauss의 가곡 <4 Lieder, Op.27> 분석 및 연구
Other Titles
An Analysis and Study of <4 Lieder, Op.27> by R. Strauss' song
Authors
손보경
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
음악사에 있어 후기 낭만주의를 대표하는 작곡가 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)는 그만의 자유로운 사상과 감미롭고 색채감 있는 선율을 자랑하며 오늘날까지 청중들을 매료시키고 있다. 여러 음악 장르에서 재능이 많았던 그에게는 여러 작품이 있지만 본 논문에서는 가곡을 중점적으로 다루고 있으며, 먼저 19세기 낭만주의 예술가곡의 역사적, 정치적 배경과 독일가곡의 발전, 낭만주의의 음악적 특징과 그 시대 작곡가들의 특징을 연구했다. 그리고 후기 낭만주의의 거장이라고도 불리는 슈트라우스의 생애, 음악적 특징, 가곡작품을 전기와 후기로 나누어 표로 제시하였다. 슈트라우스는 200곡 이상의 가곡을 작곡하였고 평생 가곡에 대한 사랑이 남달랐다. 재능이 뛰어난 슈트라우스는 이미 6살 때부터 가곡 작곡을 시작했고 84세에는 <4개의 마지막 노래(4 Letzte Lieder)>를 끝으로 가곡 작곡에 손을 뗀다. 그는 가곡에 있어 가장 중요한 부분 중 하나인 가사를 선택하는 자신만의 기준이 매우 뚜렷했는데 그는 보통 낭만 시대에 유명한 시인들의 시를 가사로 사용하기보다는 덜 유명한 시인들의 시를 사용하여 독창적인 가곡들을 작곡하였다. 동시대에 활동하던 여러 작곡가의 영향을 받은 그의 가곡작품들은 대체로 화려하고, 극적이며 성악가에게 풍부한 성량과 기교를 요구한다. 또 교향시나 오페라에서 보였던 관현악법이나 다양하고 새로운 기법들을 가곡에서 시도하였다. 이러한 특징들을 담은 슈트라우스의 가곡작품 중 대표작인 <4 Lieder, Op.27>은 아내와 결혼하던 해인 1894년에 결혼선물로 헌정된 곡으로, 곡 전체에서 사랑, 기쁨, 행복 등 감정들을 나타내고 있으며 총 4곡으로 이루어져 있다. 슈트라우스는 이 작품의 가사를 곡마다 각기 다른 시인들의 시를 인용했는데‘Ruhe, meine Seele!(쉬어라, 내 영혼아!)’라는 제목을 가진 첫 번째 곡은 카를 헨켈의 시를, 두 번째 곡‘Cäcilie(체칠리에)’는 하인리히 하르트의 시를, 세 번째 곡‘Heimliche Aufforderung(은밀한 초대)’과 네 번째 곡‘Morgen(내일)’은 존 헨리 맥케이의 시를 사용했다. 후기 낭만주의의 특징이 잘 반영된 1곡은 곡 전체에 이르러 모호한 조성과 화성의 사용, 낭송조의 선율과 같은 진보적인 작곡 기법에 따라 작곡되었으며, 2곡은 11화음, 13화음 등 넓은 화음을 사용해 색채감이 두드러지며 빠른 리듬을 사용해 열정적인 분위기를 갖는 곡이다. 3곡은 축제의 분위기를 물씬 풍기는 곡으로 성악가의 높은 음역과 빠른 반주부를 통해 생동감이 넘친다. 마지막 4곡은 이 작품에 수록된 곡 중 음역대가 가장 낮으며 단순하지만 유려한 선율과 아름다운 반주를 마디마다 느낄 수 있는 곡이다. 더불어 본 논문에서는 낭만주의 예술가곡의 특징과 다양한 작곡가들의 작품세계, 작곡 기법, 형식 등을 연구하였으며 슈트라우스의 생애와 음악적 특징 및 작품들을 자세히 살펴볼 것이다. 또한, 슈트라우스의 위대한 걸작 <4 Lieder, Op.27> 속에 있는 각 4개의 곡에서 볼 수 있는 음악적 특징들과 가사, 화성, 형식 등을 종합적으로 분석하고 연구한 내용을 본 논문을 통해 살펴보고자 한다.;Richard Strauss (1864-1949), a composer who represents the late romanticism in the history of music, still captivates the audience with his free idea, sweet and colorful melodies. He had talents in various music genres and made several masterpieces but, in this paper, his songs will be the main focus. Studying history, the political backgrounds, the development and the characteristics of the Romanticism composers in the 19th-century Romantic art songs was the first. Then, also known as the master of late Romanticism, Strauss's life, musical characteristics, and songs were divided into early and later periods, shown as a table. Strauss composed more than 200 songs, and his love for the songs was different. Gifted with talent, he already started writing songs at the age of 6. When he was 84, he wrote the <4 Letzte Lieder> as his last song and stopped. One of the most important parts of writing a song is, choosing the lyrics. He had a very clear standard way of choosing the lyrics, selecting less famous poems, and making the song more unique, where most songs were written with a famous poem during the Romantic period. He was influenced by many other contemporary composers, which is why his songs required colorful, dramatic, and high demand for vocal techniques. Also, he used techniques that were often used in orchestral music, symphonies, and operas in his songs, which were considered very new. The <4 Lieder, Op.27>, where all of these characteristics were contained, this song was dedicated to his wife as a wedding gift in 1849. The song is filled with feelings of love, happiness, and joy and it is made out of four songs. Strauss quoted a poem from different poets in each part of the song. ‘Ruhe, Meine Seele!’the first song was quoted from Karl Henckell, and the second, ‘Cäcilie’was quoted from the poem by Heinrich Hart. The third song, titled ‘Heimliche Aufforderung’and the fourth song‘Morgen’were both quoted from a poem by John Henry Mackay. The first song, which reflected the characteristics of late Romanticism very well, was composed according to progressive composition techniques such as vague composition, the use of Chords, and the melody of the recital, while the second song uses a wide range of harmonies such as 11th and the 13th and fast rhythms which makes the song sound very colorful and passionate. The third song has this atmosphere of a festival, and it contains the high notes from the vocalist and a fast accompaniment. Which brings life into the song. The last song has the lowest pitch among all the parts in this song. It is very simple but makes it easy to feel the beautiful melody and the accompaniment in every single bar. Besides, in this paper, there are studies of how the composer's world is formed, how they wrote the song, and the structures of the song and will be able to take a closer look at Strauss's musical characteristics and the works that he has done. Also, would like to take a brief look at the studies of Strauss's great work, the <4 Lieder Op.27>, and see the features of music, lyrics, chords, and the structure of the song.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE