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지속 가능한 패션을 위한 패션 공유 서비스에 관한 연구

Title
지속 가능한 패션을 위한 패션 공유 서비스에 관한 연구
Other Titles
A Study on Fashion Sharing Service for Sustainable Fashion : Focusing on 2030 Female Consumers
Authors
강민정
Issue Date
2021
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
패스트 패션으로 인한 환경오염 문제가 부각되면서 패션 산업에서는 지속 가능 패션에 주목하고 있다. 해외 중고 시장의 성장 속도와 성공 사례를 통하여 국내에서도 패션 공유 서비스의 발전 가능성이 대두되지만, 아직 활성화되어 있지 않다. 이에 본 연구는 패션 산업에서 발생하는 의류 폐기물 해결의 대안이 될 수 있는 패션 공유 서비스의 도입에 대한 필요성을 느끼고 패션 중고 시장의 주 소비층인 2030 여성 소비자를 위한 패션 공유 서비스를 제안하고자 하였다. 문헌 조사를 통해 패스트 패션과 그로 인한 환경 오염 문제, 지속 가능 패션 산업, 공유 경제와 중고 시장에 대해 알아보았다. 국내외 패션 공유 서비스 사례 조사를 진행하여 해외 패션 공유 서비스에 대한 성공 사례를 분석하고 기존의 국내 패션 공유 서비스의 한계점을 극복하는 새로운 패션 공유 서비스의 필요성을 발견하였다. 이후 중고 옷 거래의 경험이 있는 2030 여성을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였고 인터뷰 내용을 토대로 사용자의 니즈를 파악하였다. 발견된 사용자의 핵심 니즈는 ‘새로운 옷과 스타일에 대한 욕구 충족’, ‘스타일과 사이즈 맞춤 제공’, ‘패션 정보에 대한 공유와 소통’, ‘거래 과정에서의 불안 요소 제거’, ‘거래 후 심리적 만족감 획득’, ‘번거로운 거래 과정 해결’ 이다. 또한, 사용자 모델링 과정에서 사용자의 페인포인트와 요구사항을 구체화하여 인사이트를 얻고 서비스의 최종 콘셉트와 목표를 도출하였다. 도출된 서비스의 콘셉트는 ‘다양한 패션 아이템으로 옷장 순환’, ‘개인 맞춤 추천’, ‘진정성 있는 소통’, ‘믿고 하는 1:1 개인 거래’, ‘거래 후 심리적 만족 주기’, ‘편리한 거래 서비스 제공’ 이다. 서비스의 콘셉트 따른 서비스의 목표는 다음과 같다. 첫째, 1:1 개인 거래의 방식으로 친밀하고 신뢰성 있는 거래가 가능하게 한다. 둘째, 공유 가능한 패션 아이템에 제한을 두지 않고 사용자의 상황과 니즈에 맞는 스타일의 다양한 패션 아이템을 자유롭게 거래할 수 있게 한다. 셋째, 개인 맞춤 추천을 제공하여 서비스 이용에 대한 사용자의 만족도를 높이고 마음에 드는 아이템을 찾는 데에 드는 시간과 노력을 아낀다. 넷째, 서비스 내 1:1 대화나 게시글의 댓글 폼을 통해 커뮤니티를 활성화하여 스타일이 비슷한 사용자와 패션 관련하여 소통을 원활히 할 수 있게 한다. 다섯째, 패션 공유 서비스 이용으로 인한 긍정적인 효과를 시각화하여 표현함으로써 사용자로 하여금 가치 소비에 참여하고 있다는 심리적 만족감을 제공한다. 여섯째, 택배 픽업 서비스나 배송 시 필요한 배송 포장 패키지를 제공하여 택배 거래 과정에서의 불편함을 덜어주고 편리한 거래를 할 수 있게 도와준다. 본 연구는 중고 시장의 주요 소비층인 2030 여성 사용자를 이해하고 이들을 위한 패션 공유 서비스를 제안하는 데 의의가 있다. 패션 산업에 있어서 공유 서비스는 확장성과 지속 가능성이 클 것으로 생각된다. 본 연구가 국내 패션 공유 서비스의 활성화 방안에 도움이 되기를 바라며 나아가 패션 산업에서 발생하는 환경오염 문제를 해결할 수 있는 대안이 되기를 기대한다.;As environmental pollution problem is magnified due to fast fashion, the fashion industry is paying attention to sustainable fashion. Through the growth speed of overseas second-hand market and its successful cases, a possibility of fashion sharing service developing in the country too, but it is yet invigorated. Thus, this study saw the necessity of introduction of fashion sharing service which can be an alternative solution for clothes waste that occurs in fashion industry and attempted to suggest fashion sharing service for 2030 female consumers who are the major consumer segment of fashion second-hand market. Through literature investigation, fast fashion and the environmental pollution problem due to it, sustainable fashion business, sharing economy, and second-hand market were looked into. By proceeding a case study on domestic and foreign fashion sharing service, successful cases of overseas fashion sharing service were analyzed, and a need for new fashion sharing service that overcomes the limitations of fashion sharing service was found. Then, in-depth interviews on 2030 females with an experience in second-hand clothes transaction were proceeded, and based on the interview content, consumers’ needs were identified. Consumers’ core needs that were found are ‘satisfaction of desire for new clothes and style’, ‘customization for style and size’, ‘sharing and communication about fashion information’, ‘elimination of unstable factors in the process of transaction’, ‘acquiring psychological satisfaction’, and ‘resolution for the troublesome transaction process’. In addition, in the process of consumer modeling, this study gained insights as concretized consumers’ pain point and requirements and deduced a final concept and goal of the service. The concept of the deduced service is ‘closet circulation with various fashion items’, ‘individual customized recommendation’, ‘communication with sincerity’, ‘reliable 1:1 private transaction’, ‘providing psychological satisfaction after transaction’, and ‘providing convenient transaction service’. The goals of service according to the concept of the service are as follow. First is to allow intimate and reliable transaction through 1:1 private transaction. Second is to not put limitations on sharable fashion items and allow people to freely transact various fashion items of styles that fit the situation and needs of consumers. Third, by providing individual customized recommendation, increase the level of satisfaction of consumers regarding the use of service and decrease the time and effort used to find an item people like. Fourth, by invigorating a community through 1:1 conversation, posts, and comments in the service, allow a smooth communication on fashion with users with similar styles. Fifth, by visualizing and expressing the positive effects from using the fashion sharing service, provide users psychological satisfaction that they are participating in a value conscious consumption. Sixth, in case of courier pick-up service or delivery, provide packaging materials for the shipment, reduce the inconvenience in the delivery transaction process, and allow a convenient transaction. This study has a significant in that it understands the 2030 female consumers, who are the major consumer segment of second-hand market, and suggests a fashion sharing service for them. In fashion industry, sharing service is expected to have a high expandability and sustainability. Hoping this study becomes of help for measures to invigorate domestic fashion sharing service, it is anticipated that it becomes a measure that can solve the problem of environmental pollution that occurs in the fashion industry.
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