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교과 간 통합 교육을 위한 중학교 교과서의 텍스트 활용 양상 연구

Title
교과 간 통합 교육을 위한 중학교 교과서의 텍스트 활용 양상 연구
Other Titles
A Research on Informational and Literary Text Utilization in Middle School Textbooks for Subject-Integrated Education : Centered on Integration of the Korean Language, Informatics, Math and Science Subjects
Authors
김정아
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서혁
Abstract
이 연구는 문·이과 통합적 교육 담론을 기반으로 하여 국어 교과가 정보, 수학, 과학 교과와 융합될 수 있는 접점 중 하나인 텍스트에 초점을 맞추어 중학교 <정보>, <수학>, <과학> 교과서에서 읽기 자료로 활용된 정보 및 문학 텍스트의 양상을 분석하여, 4차 혁명 시대에 국어 교육이 나아가야 할 방향을 모색하는 데 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 먼저, 중학교 <정보>, <수학>, <과학> 교과서의 텍스트 활용 양상을 분석하였다. 그 결과 정보 텍스트의 활용은 총 83개의 텍스트가 있었으며, 문학 텍스트는 총 13개의 작품이 있었다. 이 중 문학 텍스트에서 학습 활동으로 활용한 작품은 약 11개로 약 85%의 비중을 차지하였고, 정보 텍스트의 학습 활동 활용 비중은 12%를 차지하였다. 이는 정보 텍스트가 교과 지식과 관련하여 앞으로 배울 내용의 안내 또는 이미 배운 내용을 마무리하는 읽기 자료로 활용되었다는 것을 알 수 있고, 문학 텍스트는 대부분 학습 활동에 활용되었다는 차이점과 두 텍스트 모두 교과 지식의 확장과 심화에 활용되었다는 공통점을 발견할 수 있었다. 또한 <수학> 교과서에서는 실생활과 관련된 수학 지식을 읽기 자료로 활용하였으며, <과학> 교과서는 생명 존중과 관찰자적인 태도를 함양하기 위해 텍스트를 활용하였다는 교과적 특징이 텍스트 활용 분석을 통하여 드러났다. 교과서의 텍스트 활용 양상을 분석한 후 문학 텍스트를 활용한 학습 활동이 실제 학교 현장에서 문·이과 통합 수업에 도움이 되는지 살펴보기 위하여 각 과목의 교사와 국어 교사들에게 선택형과 서술형 설문을 실시하였다. 정보, 수학, 과학 교사는 문학 텍스트를 활용한 학습 활동이 문·이과 통합 교육에 도움이 된다고 생각하였으며, 수업 시간에 활용하겠다고 응답하였다. 또한 교사들은 학습 활동에 문학 텍스트를 활용하는 가장 큰 이점으로 ‘학생들의 흥미와 동기를 유발’이라고 응답하였다. 반면 국어 교사들은 다른 교과에서 문학 텍스트를 활용한 학습 활동이 국어 과목과 다른 과목이 추구하는 통합적 기능 신장에 적절하지 않은 부분이 있다고 비판적으로 보았다. 특히 문학 텍스트를 활용하는 시도는 매우 긍정적으로 보았으나, 학습 활동의 내용이 정교하고 구체화되지 않아서 학습자의 사고 능력과, 내용을 이해하는 인지 활동, 또는 표현 활동을 이끌어내지 못한 것에 아쉬움을 내비쳤다. 이와 같은 교과서 분석과, 교사 설문 조사를 통한 연구의 시사점은 다음과 같다. 교과서는 학교 현장에서 현실적으로 모든 교수·학습과 평가의 자료이자 준거로 작용하고 있다. 또한 교과서는 교육과정에서 제시한 목표와 내용을 학습 활동을 위해서 구조화한 결과물이기도 하다. 따라서 교과서 그 자체로 통합 학습 활동이 다양하게 실려 있으면, 실제 학교 현장에서도 국어 과목과 이과 과목이 연계된 통합 수업에 대한 실제적 준비를 할 수 있게 하고, 통합적인 인재 양성에 기여도 할 수 있다는 이점을 연구를 통하여 확인하였다. 하지만 이과 과목 교과서에서 문학 텍스트를 활용한 학습 활동을 연구한 결과 몇 가지 문제점이 있었다. 이를 개선하기 위해서는 텍스트를 활용한 학습 활동은 텍스트의 표현과 이해를 통해 의미를 언어로, 언어를 다시 의미로 재구조화하는 과정이 들어갈 수 있도록 구성되어야 한다. 또한 학습 활동의 읽기 자료에는 학습자가 글의 내용을 이해하는 데 도움이 될만한 지침이 포함되어야 한다. 학습자는 텍스트의 내용을 자신들이 갖고 있는 기존 스키마와 통합시키는데 미숙할 수 있으므로 학습 활동을 수행할 때 배경지식을 최대한 활용할 수 있도록 안내가 필요하다. 마지막으로 교과서의 텍스트는 읽을 만한 가치가 충분한 것으로 인정되는 제재로 이루어져 있지만, 절대적인 자격을 갖추고 있는 것을 아니라는 점을 비판적으로 인식하여 교육과정을 고려한 다양한 교과서 통합 교과 학습 활동 계발과 연구가 필요하다.;This study aims to analyze informational/literary texts used as reading materials in , and textbooks for a middle school and ponder upon a direction the Korean language education should go forward in the era of the 4th Revolution. This study based on the discourse on the integrated liberal arts·natural sciences education and focused on texts which are one of points allowing the Korean language to be integrated with subjects of informatics, math and science. To this end, firstly the research analyzed aspects of using texts in middle school , and textbooks. As a result, it showed the number of the informational texts used was 83 and as for the literary texts there were 13 works. For the literary texts, the number of the works used for learning activities was about 11, occupying 85% approximately. The percentage of the informational texts used for learning activities was 12%. The study found out that as a difference of both texts informational texts were used as reading materials to tell what to learn hereafter or round off what was learned already with regard to knowledge on the subject but literature texts were mainly used for learning activities. Both texts had something in common in that they were used for extending and intensifying knowledge on the subject. Furthermore, an analysis on text utilization showed characteristics of the subject that textbooks used math knowledge related to a real life as reading materials and textbooks used texts to cultivate respect for life and an attitude as an observer. After the analysis on aspects of the text application in textbooks, multiple-choice and descriptive questionnaires were conducted for teachers of each subject including the Korean language to identify whether learning activities using literary texts are conducive to the integrated liberal arts·natural sciences classes in an actual school field. Informatics, math and science teachers regarded learning activities using literary texts were helpful for the integrated liberal arts·natural sciences education and answered that they would use them in class. In addition, as the greatest advantage in using literature texts for learning activities, teachers replied‘Inducing students' interest and motivation’. On the other hand, Korean language teachers criticised that learning activities using literary texts in other subjects have some inappropriate things for increase of the integrated functions pursued by the Korean language and other subjects. In particular, they had a very positive view about an attempt to use literary texts but expressed their regret that they could not elicit learners' thinking abilities, cognitive and expressive activities for comprehension since contents of a learning activity were neither elaborate nor specified. Based on the analysis on textbooks and questionnaires for teachers above, this study have implications as follows. Textbooks act both as data and as criteria for every instruction·learning and evaluation at a school field. Besides, textbooks are products where aims and contents suggested from a curriculum are structured for a learning activity. Accordingly, the research identified a textbook containing various integrated learning activities itself allows us to prepare for classes connecting the Korean language and science subjects and can contribute to STEAM. However, as a result of investigating learning activities using literature texts in textbooks of sciences, the study found out several problems. To improve such problems above, a learning activity using a text has to be constructed to contain a process restructuring the meaning to the language and the language again to the meaning through expression and understanding of the text. Moreover, a reading material for learning activities should include a guideline to help learners understand contents of the text. Since learners may not be good at integrating text contents with the existing schema they have, they need a guide to make the most of their background knowledge when doing a learning activity. Finally, it is required to have critical awareness that texts of a textbook consist of topics which are well worth reading but they do not have an absolute qualification. Hence, research and development considering a curriculum are needed for a variety of interdisciplinary learning activities.
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