View : 815 Download: 0

간호기록 작성방법에 대한 간호대학생의 지식수준에 관한 연구

Title
간호기록 작성방법에 대한 간호대학생의 지식수준에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Knowledge Level of Nursing College Students on the Method of Writing Nursing Records
Authors
김자연
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정덕유
Abstract
평균 수명 연장, 의료기술 발전 등의 이유로 간호사의 업무 범위가 확대되면서 독자적 역할 수행에 따른 책임 영역이 확장되고, 환자 중심의 의료 환경으로 변화하고 있다. 이 때문에 의료분쟁이 증가하고 있으며, 간호사 또한 의료분쟁을 피할 수 없는 현실이다. 그러나 현재 의료법에는 명확하게 간호사가 할 수 있는 행위, 정확한 기록에 대한 기준 등이 제시되어 있지 않다. 때문에 간호사는 책임 여부에 따라 분류된 4가지 의료행위의 범주에서 본인이 합법적으로 할 수 있는 간호행위를 수행하면서 주의의무 등을 다하고 이를 정확히 기록해두어야 할 필요가 있으나 간호기록 작성방법에 대한 교육은 간호교육과정에 제한적으로 반영되고 있다. 따라서 간호사들이 의료분쟁에 연루되었을 때 스스로를 보호할 수 있는 간호기록 작성방법 지식수준을 파악하고, 이를 향상시키기 위한 효과적인 교육 프로그램을 개발하고 적용할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 간호대학생의 간호기록 작성방법 지식수준을 파악하여 법적 방어의 수단으로 사용될 수 있는 완전하고 정확한 간호기록 작성을 위한 교육 프로그램 개발의 기초 자료를 제시하기 위함이다. 본 연구는 2019년 4월 20일부터 5월 10일까지 간호교육과정 중 실습 경험이 있고 임상실습용 간호기록을 해본 경험이 있는 서울, 전북, 경북 소재 3개 대학의 간호대학생 4학년 149명을 대상으로 하였다. 도구는 김영미와 박성애(2007)가 개발한 ‘간호기록 작성방법 지식측정도구’의 65개 항목을 사용하여 간호대학생의 지식수준을 측정하였고 기술 통계, t-검정, ANOVA로 분석하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 간호대학생의 간호기록 작성방법 지식수준의 총점 평균은 52.58±5.81이고 정답률은 72.7%였으며 일반적 특성과 유의한 차이가 나타나지 않는 것으로 분석되었다. 간호대학생의 간호기록 작성 방법 지식수준 문항에서 ‘환자 돌봄과 관련된 정보만 기록한다.(19%)’, ‘의료 과실 발생 시 사건보고서에 기록한 내용과 똑같이 간호기록지에 기술한다(20.3%)’, ‘사건보고서를 작성하였다는 사실을 간호기록지에 기록한다(20.3%),’‘의료 과실 발생시 수행한 행위를 간결하게 기록한다(27.2%)‘ 등 평균 정답률보다 낮게 측정된 문항은 총 12문항이었다. 간호대학생들은 졸업 후 바로 임상현장에 나가 간호업무를 수행하기 때문에 입사 초기부터 의료분쟁의 위험에 노출 될 수 있다. 따라서 법적 증거로 사용되는, 간호기록을 할 수 있도록 간호대학생에게 간호기록 작성방법에 대한 표준화되고 실무 중심의 교육과정 개발 및 적용이 필요할 것이라 제언한다.;As the scope of nurses' work expands due to the extension of average life expectancy and medical technology development, responsibility areas for their independent roles are expanding and changing into a patient-centered medical environment. As a result, medical disputes are increasing, and nurses cannot avoid medical disputes. However, the current medical law does not clearly state what a nurse can do, the criteria for accurate records, etc. Therefore, nurses need to perform their duties of care and record accurately while performing their own legitimate nursing activities in four categories of medical activities classified according to their responsibilities, but education on how to write nursing records is limited in the nursing curriculum. Therefore, it is necessary to identify and apply effective training programs to improve the level of knowledge on how to write nursing records that can protect themselves when they are involved in a medical dispute. The purpose of this study is to identify the level of knowledge on how to write nursing records for nursing college students and to provide basic data for developing complete and accurate nursing records that can be used as a means of legal defense. This study was conducted on 149 fourth-year nursing college students from three universities in Seoul, North Jeolla Province and North Gyeongsang Province who had practical experience and had clinical practice nursing records during the nursing curriculum from April 20 to May 10, 2019. The tool measured the knowledge level of nursing college students using 65 items in the "Nurse Record Writing Method Knowledge Measurement Tool" developed by Kim Young-mi and Park Sung-ae (2007) and analyzed them with technical statistics, t-test, and ANOVA. The analysis results of this study are as follows. It was analyzed that the average total score of nursing college students' knowledge level was 52.58±5.81 and the correct answer rate was 72.7%, and there was no significant difference from the general characteristics. Only information related to patient care shall be recorded in the knowledge level question on how to prepare nursing records for nursing college students. A total of 12 questions were measured lower than the average answer rate, such as (19%), ‘Describe in the nursing record the same as in the case report’(20.3%), ‘Record the fact that an event report was prepared’(20.3%), and ‘Carefully record the actions performed in the event of a medical error’(27.2%). Nursing college students can be exposed to the risk of medical disputes from the beginning of their employment because they go to the clinical site immediately after graduation to perform nursing duties. Therefore, it is suggested that nursing college students need to develop and apply standardized, practical-oriented curriculum on how to write nursing records so that nursing records can be used as legal evidence.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE