View : 501 Download: 0

Ludwig van Beethoven Sonata for Piano and Violin No.5 in F Major Op.24에 대한 분석연구

Title
Ludwig van Beethoven Sonata for Piano and Violin No.5 in F Major Op.24에 대한 분석연구
Other Titles
The Research and Analysis on Ludwig van Beethoven Sonata for Piano and Violin No.5 in F Major Op.24
Authors
황인지
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은

안선현
Abstract
베토벤은 고전주의 시대의 정형화된 소나타형식을 확대, 발전시켜서 자신만의 새로운 소나타 형식을 구축하며 고전주의와 낭만주의 시대를 잇는 작곡가이다. 총 10개의 바이올린 소나타 중 1801년에 작곡된 5번 소나타는 4악장 구성으로 1악장은 소나타형식, 2악장은 3부형식, 3악장은 스케르초의 3부분형식, 4악장은 론도 소나타형식이다. 이전의 바이올린 소나타들은 피아노가 선율을 주도하고 바이올린은 반주역할로 나타났는데 이 작품에서는 전주 없이 바이올린의 솔로로 주제선율이 시작되고 바이올린과 피아노가 선율을 주고받으며 대등한 위치로 놓인 점, 3악장에 스케르초 악장을 넣어 4악장으로 확대하여 2악장과 4악장을 연결해주는 점들은 이 작품의 큰 특징으로 볼 수 있다. 베토벤의 10개의 바이올린 소나타 중 <봄>이라는 부제를 가지고 있는 이 곡은 주제선율이 서정적이며 따뜻한 봄을 연상케 하는데, 이러한 주제선율은 각 악장에서 리듬과 화성의 변형을 통해 등장하며 곡의 분위기를 환기시키는 역할을 한다. 두 성부의 상행, 하행진행과 다른 리듬형태로의 진행과 변형, 급격한 악상대비등의 음악적 요소들은 자유로운 소나타형식 안에서 조화를 이루고 있으며, 1악장의 1주제 선율이 곡 전체에서 선율과 리듬의 변형을 통해 등장하여 통일성을 느끼게 해주고 있다. 이러한 점들은 전통적인 형식 안에서 자신만의 강한 개성을 나타낸 베토벤의 음악이 현재까지도 눂이 평가받는 부분이다.;Beethoven, a transitional composer who connects Classicism and Romanticism, expanded and developed the Classical Sonata form through his own way. Of the 10 violin sonatas, Sonata No. 5, composed in 1801, consists of 4 movements, the 1st movement is a sonata form, the 2nd movement is a ternary form, the 3rd movement is a Scherzo and trio, and the 4th movement is a rondo sonata form. In his previous violin Sonatas, the piano-led the melody, and the violin serves as an accompaniment, whereas in this work, the violin and the piano equally play the melody. Besides, in the normal Sonata form, it usually is broken down into three movements; however, Beethoven added a scherzo form into the 3rd movement to form four-movement structure. This was an unusual work; it worked as a bridge to connect the 2nd movement and 4th movement. Also, there is no introduction initially. Music being played without the introduction and the usage of Scherzo form is seen as a great feature of this work. Among Beethoven's 10 violin sonatas, violin sonata no.5 has the subtitle . The main theme is lyrical and reminiscent of a warm spring, and the theme appears through the transformation of rhythm and harmony in each movement to change the atmosphere of the piece. Musical elements such as the ascending and descending progressions through piano and violin, transforming into a different rhythmic pattern, and sudden contrasts of dynamics give the unity of picec within the free sonata form. Such a characteristics listed above makes Beethoven's own music, showing his strong personality in the traditional form, which is still highly appreciated.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE