View : 467 Download: 0

Frédéric Chopin의 Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65 에 관한 연구

Title
Frédéric Chopin의 Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65 에 관한 연구
Other Titles
A Study on sonata for cello and piano in G minor, Op. 65 by F. Chopin
Authors
김서연
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
The purpose of this study is to analyze the background and format of F. Chopin Cello Sonata in G Minor, Op. 65, which is a master’s course graduation performance program.  Frederic Chopin (1810-1849), born in Poland, is a representative composer of 19th century romantic music. He is well known for being one of the leading composers of piano music in the Romantic era. This sonata is the only work written with an instrument other than piano and the use of lyrical and delicate melodies, effectively arises various emotional expressions. Alternative use of piano and cello especially demonstrates the lyrical melodies. Also, chromatic scale makes a change in tonality, establishing a rich atmosphere.  F.Chopin’s cello sonata is his latest sonata. Use of free rhythms and specific piano techniques demonstrates the characteristics of Chopin. However, its irregular composition goes against a classical structure of a sonata. Despite such new, unexpected changes, impressive use of harmony development and lyrical melodies contributed a lot in developing a romantic sonata.  The work consists of four movements. The first movement consists of a usual sonata form: Exposition, development, and recapitulation. However, the development section proceeds without the second theme and the recapitulation proceeds without the first theme. The second movement consists of three-part form of Scherzo’s A-B-A’structure, which is used in the third movement of the classic sonata. The third movement consists of two-forms and it is characterized by the use of rubato. Finally, the fourth movement consists of A-B-A’-B’-A” with a coda form and ends with an impressive finale. ;폴란드의 대표적인 작곡가‘Frederic Chopin’은 낭만시대 피아노 음악의 대표적인 작곡가이자 연주자이다. 1831년에 쇼팽이 파리에 있을 때 첼리스트 오귀스트 프랑숌(Auguste Franchomme)을 만나 각별한 사이로 발전하는데 쇼팽이 프랑숌의 첼로 연주를 들으며 첼로의 소리를 접하게 되고 그 후 쇼팽은 프랑숌을 위해 1845년 ‘Cello Sonata in G Minor Op.65’를 작곡하기 시작했다. 1년후 곡이 완성되어 파리의 플레이엘 홀에서 같이 초연을 하였다. 쇼팽은 일생을 거의 피아노 곡만 작곡했었다 해도 무방했다. 그래서 다른 작곡가의 첼로곡에 나오는 피아노 반주 부분보다 더 화려한 테크닉이 등장하며 음악적인 부분에서도 큰 비중을 두고 있어서 쇼팽이 요구하는 느낌을 잘 살려 연주를 해야하는 곡이다. 쇼팽의 낭만주의 소나타 특징을 각 악장마다 종합해보았다. 제 1악장에서는 고전시대의 특징인 제시부-발전부-재현부의 구성을 탈피하여 발전부가 재현부를 같이 사용한 2부 구성으로 짜여진게 특징이며 반음계적 화성을 사용하여 긴장된 분위기의 음악적인 흐름으로 표현되었다. 제 2 악장에서는 Scherzo로 경쾌한 분위기로 첼로와 피아노가 번갈아가면서 연주하고 트리오 부분에서는 아름답고 차분한 선율로 분위기가 바뀌며 연주된다. Scherzo를 2악장에 쓰는 것 또한 쇼팽이 고전소나타 형식을 탈피한 특징중 하나로 볼 수 있다. 3악장은 첼로와 피아노가 낭만적이고 서정적인 아름다운 선율로 노래하며 Tempo rubato를 사용한 쇼팽의 특징을 잘 나타내는 악장이다. 마지막 4악장에서는 다양한 전조의 사용과 반음계적 음형을 사용했는데 이러한 특징들로 인해 자유로운 구성으로 작곡되어진걸 볼 수 있다. 는 고전소나타의 형식 구조를 벗어나 조바꿈, 반음계적 화성 사용, 리듬변형 등을 사용해 새로운 낭만주의 소나타의 특징을 만들어낸 곡이라 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE