View : 860 Download: 0

W. A. Mozart Piano Variation의 재발견

Title
W. A. Mozart Piano Variation의 재발견
Other Titles
Rediscovery of W. A. Mozart’s Variation : the Development and the Expansion of the Variation Form
Authors
장민진
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선

임지연
Abstract
본 논문은 볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 600여 작품들 가운데 각 시기별 피아노 변주곡을 관찰, 비교하며 모차르트 작품 안에서의 시대적 변화를 읽어봄과 동시에 ‘변주’라는 작곡기법이 모차르트의 작품 안에서 어떻게 독립된 기악곡의 형태로 발전, 확장되었는지 살펴보는 연구이다. 모차르트 변주곡 중 대부분은 그의 연주 여행 시절에 작곡되었고 이들 대부분이 그의 탁월한 비르투오조(Virtuoso) 연주자로서의 피아노 주법을 과시하기 위해 작곡되었으며 연주 여행 당시 유행하던 선율을 주제로 하여 즉흥적으로 만들어진 작품이 많다. 변주곡은 모차르트가 형식적인 면에서는 심각하게 생각하지 않았기 때문에 초기 작품들에서는 대체로 하이든으로부터 영향을 받은 고전 시대의 형식적인 것들로부터 큰 틀을 벗어나지 않으며 작곡되는 경향을 보인다. 그러나 작품 세계가 더욱 원숙해짐과 동시에 모차르트가 작품성에 있어 더욱 큰 가치를 두었던 디베르티멘토(Divertimento), 세레나데(Serenade), 협주곡, 현악 4중주 등에 자신만의 변주곡 체계를 공고히 갖춰가며 변주 악장을 적절히 사용함으로써 작품의 음악적 가치를 끌어올린 것에 주목해야 한다. 이는 변주곡 작품들이 모차르트 작품에서 기존의 평가보다 훨씬 유의미한 위치를 갖는 것을 시사한다. 본 논문에서는 우선 모차르트 변주곡 중 비교적 초기 작품인 K. 179(1773년 작곡)의 분석을 통하여 고전 시대에 주로 쓰였던 장식적 변주 기법의 활용을 중심으로 모차르트 변주곡의 형식적인 틀을 연구하였다. 18개의 변주곡은 모두‘주제와 변주곡’ 형식으로 작곡되었으며 주제 리듬의 세분화, 대조의 역할을 하는 악장, 느린 악장에서의 음악적 효과, 화려하거나 주제로 회귀하는 마지막 악장 등의 공통적인 특징을 갖는다. 또 작품 K. 573(1789년 작곡)과의 비교를 통해 포르테피아노의 보급, 활용과 맞물려 기보상의 변화는 어떤 것들이 있는지, 형식적으로는 어떻게 더욱 숙련되어가는지 비교하였다. 마지막으로 점차 확립되는 모차르트 변주곡 양식이 다른 기악곡, 특히 Piano Concerto에 어떻게 흡수되며 활용되는지, 반대로 이 작품들이 모차르트 변주곡에 끼친 영향에 대하여 그 상관관계를 따져보았다. 피아노 협주곡에서 변주 악장을 처음으로 시도한 1782년의 작품 K. 382 제3악장을 시작으로 모차르트 변주곡에는 협주곡의 요소가, 협주곡에는 변주곡의 요소가 흡수되는 흥미로운 현상이 펼쳐졌다. 작곡의 핵심적 요소인‘변주 기법’은 모차르트에 의해 독립된 기악곡인 변주곡으로 발전되었고, 독립된 변주곡에서 보이는 발전된 기법들은 더 큰 규모의 진지한 형식의 작품들의 구성 부분으로 흡수되면서 형식이 확장되는 등 활용도가 높아지고 중요성과 가치가 커졌다. 모차르트가 변주 기법을 어떻게 활용하였는지, ‘변주곡’에서 나타나는 진행 양상과 테크닉이 어떻게 다른 곡에서도 적용되는지, 시기적인 변화를 어떻게 담고 있는지 깊이 관찰하며 피아노 변주곡의 가치를 재평가해야 한다. ;The purpose of this study is to review the chronological changes of Wolfgang Amadeus Mozart’s piano variations and examine how the independent instrumental genre was established and developed from the ‘variations’technique. For this purpose, 18 piano variations were observed among his 600 and some music works. Most of Mozart’s variations were composed during his concert tour, and the majority of them were composed to show off his piano playing as a virtuoso. Besides, many of them were improvised on the popular melodies in his time. Because Mozart did not regard the variation form thoughtfully and seriously, his earlier variations did not seem to depart much from Haydn’s Classical forms. However, as his works got matured, he established his own system of variations by empolying the variation movements appropriate for his large- scale works such as Divertimento, Serenade, concerto, string quartet, etc., that he had valued more in the past. The insertion of the variation in the large-scale instrumental works enhanced the musical value of his variations. Such change may well suggest that the variation works would be reconsidered and reevaluated more importantly among Mozart’s music works. This study examined Mozart’s formal frame of variations, centering around the decorative variation techniques used primarily during the Classical age by analyzing his comparatively earlier work K. 179 (composed in 1773) among his variations. The 18 variations were all written in the ‘theme and variation’ form. Their common characteristics are segmentation of the thematic rhythms, the contrasting movements, the musical effects in the slow movements, the last movement regressing to a luxurious theme, etc. Besides, this study compares the variation K. 179 with the variation K. 573 (composed in 1789) in order to examine the changes of the notations along with the spread and popularization of the forte piano instrument as well as maturation of the variation form. Lastly, this study examined how Mozart’s variation forms would be integrated into other instrumental works, particularly string quartet or piano concerto, or how these works would affect Mozart’s variations. Beginning from the third movement of K. 382 composed in 1782 where the variation movement was combined for the first time into the piano concerto, Mozart’s variations would contain the elements of concerto, while his concerto would absorb the elements of variation. After all, Mozart developed‘variation technique which is the core element of his composition to the independent instrumental work, and the upgraded variation techniques found in independent variation works was applied to the more serious large-scale works spreading the basis for his works. It is time to reconsider the value of Mozart’s variations, the development and the expansion of his variation form, appreciating his approach to the variation form.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE