View : 602 Download: 0

미술가의 정체성 형성 분석을 통한 미술영재의 정체성 구축 방향 연구

Title
미술가의 정체성 형성 분석을 통한 미술영재의 정체성 구축 방향 연구
Other Titles
Study of Guidance on Identity Establishment of Art-Gifted Students through Analysis of Artists' Identity Formation
Authors
이현민
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
최유미
Abstract
세계적인 미술가 양성을 위해 미술영재교육이 활발히 이루어지고는 있지만, 정작 잠재적 미술가인 미술영재가 미술가로 성장하는데 있어서 어떠한‘정체성’을 갖춰야 하고, 이를 위해 어떠한 미술영재교육을 받아야 하는지에 대한 논의는 이루어지지 않고 있다. 미술가의 정체성은 미술가-미술교사와의 정체성 혼란을 연구한 것이 대부분이고, 미술가 단독의 정체성에 대한 연구는 찾기 힘들며, 특히나 미술가로 성장할 잠재적 미술가인 미술영재의 정체성에 대한 연구는 이루어지고 있지 않고 있다. 이에 본 연구는‘미술영재성’을‘미술재능’으로 계발하여 자신의 분야에서 인정받고, 성공적으로 활발히 활동하고 있는 미술가 10명을 연구대상자로 선정하여, 미술가로서 정체성을 형성해 온 과정과 형성요인을 살펴봄으로써 미술영재의 정체성과 미술영재교육의 방향을 모색하고자 하였다. 본 연구는 미술가의 정체성을 갖는데 작용한 개인적 특성과 사회적 특성 그리고 어떤 미술영재교육 경험을 해 왔는지 심층적으로 이해하고, 이를 바탕으로‘미술영재의 정체성’과 ‘미술영재교육의 방향’을 찾고자 하므로 질적 연구를 통한 심층면담을 연구방법으로 선정하고, 지오르기의 현상학적 연구 방법을 통해 미술가들의 살아있는 경험의 진술을 187개의 의미단위를 25개의 의미요약으로, 9개의 의미주제를 3개의 학문적 용어로 도출해내었다. 이를 위해 현재 활발하게 활동하고 있는 미술가 중에서 정규교육과정에서 미술영재교육을 받은 미술가 5명과 개인 화실에서 미술을 배우고 고등교육기관을 통해 미술가가 된 5명을 선정하여 2018년부터 2020년에 걸쳐 심층면담을 진행하였다. 미술가들은 자기 스스로 전문 미술가라고 생각하고 있었으며, 미술가라는 정체성을 확고하게 가지고 있었다. 그들이 미술가로서 정체성을 형성해가는 과정을 살펴보니 다음과 같았다. 예술적인 가정환경과 학교현장에서 미술영재성을 발견하여 진로로 결정하게 되었고, 미술영재교육을 통해 정체성을 형성해나갔고, 고등교육을 통해 작품 세계의 변화를 겪었으며, 예술이 곧 삶이 되는 일상의 심미화 경험과 다양한 삶의 경험을 통한 미술가 개인의 표현세계 구축을 통해 정체성의 형성과정을 겪어왔다. 또한 미술가로서 정체성을 구축하기 위한 형성과정 안에서 발견된 정체성 형성요인은 다음과 같았다. 먼저 개인적 요인으로는 미술영재성의 발견과 높은 자아존중감과 자기확신이 드러났으며, 자기관리 영역에서는 자기주도적인 작업습관이 나타났다. 사회적 요인으로는 예술적인 환경과 가족의 지지, 미술가 동료에 의한 자극, 타인의 인정을 통해 정체성을 형성하는 측면이 드러났다. 이처럼 미술가의 정체성 형성에 영향을 준 미술영재교육 경험은 다음과 같다. 첫째, 미술가들은 미술영재교욱기관 안에서 문화자본을 습득하였다. 둘째, 미술가들은 미술교육기관의 교육과정을 토대로 고등교육기관에 들어가기 전부터 전공에 대한 깊이 있는 이해도를 가졌다. 셋째, 미술가들은 학교 실기수업을 통해 체화된 창작활동을 하였다. 넷째, 그들은 도전적인 과제와 경험의 연속 속에서 자신의 전공을 개발해왔다. 다섯째, 미술가들은 미술영재교육기관 졸업생으로 구성된 예술가(미술가, 음악가, 무용가) 네트워크가 형성되었다. 이러한 교육적 경험을 통해 미술가의 정체성을 구축하고 있었다. 본 연구자는 미술가의 진술을 현상학적 관점에서 미술가의 정체성 본질 특성을 세 가지로 정의하였다. 첫째, 미술가는‘정밀한 고도’를 지녔다. 그들은 오랜 기간 동안 미술교육을 받으면서 고도로 숙련된 기술을 바탕으로 치열한 탐구를 통해 자신만의 독자적인 표현기법을 개발해나갔다. 둘째, 미술가는‘낭만적 생기’를 지녔다. 그들은 일상의 모든 것을 작품과 연관 지으며, 창작활동을 통해 삶의 에너지를 얻었다. 마지막으로 미술가는 자신만의‘긍정적 숭고’를 작품으로 구현하기 위해 고군분투하며, 미술가로서 주체적 삶을 살아갔다. 앞서 살펴본 미술가의 정체성 특징을 바탕으로 한 미술영재의 정체성 구축 방향은 다음과 같다. 첫째, 미술영재는 '정밀한 고도'를 지녀야 한다. 표현 기법탐색, 연구, 심화, 확장하는 경험을 통해서 표현의 자유를 얻게 될 것이다. 둘째, 미술영재는 자신이 가진 감수성, 상상력, 관찰력 등을 미술영역에 구현하며,‘낭만적 생기’를 가지고 자신의 삶과 사회를 이해하는데 그 영역을 넓혀야 한다. 셋째, 미술영재가 '긍정적 숭고'를 갖추기 위해서는 내적 동기가 중요하다. 이는 미술가로서 정체성을 형성해 나가는 과정을 포기하지 않고, 지속할 수 있도록 한다. 이를 바탕으로 미술영재는 자기성찰을 꾸준히 해나가며, 끊임없는 연구를 통해 자신만의 전문성을 만들어 낼 수 있다. 미술영재가 정체성을 갖추기 위해 미술영재교육이 나아가야 할 방향은 다음과 같다. 미술영재교육은 미술영재성이 발현되는 시점부터 시작하여 미술영재의 발달단계에 따른 차별화된 교육과정을 제공해야 한다. 이는 미술영재의 삶과 경험을 아우를 수 있어야 하며, 입체적인 교육과정과 경험이 재구성될 수 있도록 끊임없는 교육적 성찰이 요구된다. 미술영재에게 동기를 자극하고, 유능감을 경험하여 자아존중감과 자기확신을 가질 수 있도록 해야 하며, 문화자본을 경험할 수 있는 환경을 제공하는 적극적인 교육적 개입이 필요하다. ;Although art-gifted education is being actively conducted to cultivate world-class artists, there is no discussion about what kind of 'identity' should art-gifted talents, who are potential artists that can grow to become professional artists, have and what kind of art-gifted education they should received. Most of the studies conducted on artist's identity are the studies of identity confusion between artists and their art teachers. In-depth study on the identity of the artist alone is difficult to find. In particular, there are no studies conducted on the identity of the art-gifted talents, potential artists who will grow into artists. Therefore, in this study, ten artists, who are active and have been recognized in their field through the development of their ‘art giftedness’ into 'art- gifted talents', were selected as subjects for the study. This study aimed to find direction in art gifted education through the in-depth study of factors and growth process of the ten artists that have formed their identities as artists. The purpose of this study is to understand personal and social characteristics of the artists and art gifted education experiences that have contributed to the artists’ identity in depth and find direction in art-gifted education. In-depth interviews were selected as qualitative study approach. This study was based on Giorgi's phenomenological research methodology. The statements of the artists' living experiences were narrowed down from 187 semantic units into 25 semantic summaries, and 9 semantic topics into 3 academic terms. Five artists, who received art gifted education in their regular education curriculum, and five artists, who learned art in private art studios and became artists through higher education institutions, were selected among the currently active artists and interviewed in-depth from 2018 to 2020. The selected artists thought of themselves as professional artists and had their own firm identities as artists. In-depth study on formation process of their identities as artists, is as follows. The artists found art-gifted in their artistic home and school environment, and chose to be artist as their career path. They formed their identities as artists as they went through art-gifted education, through changes in their artwork through higher education, and as art became part of their daily lives. Through the experience of aesthetic appreciation and various life experiences, the artists went through the process of forming their own identities and art expression world. In addition, the following factors were found in the formation process of identity establishment as artists. Discovery of artistic giftedness, high self-esteem, and self-confidence were found as personal factors, and self-driven work habits were found as self-management aspect. As social factors, artistic environment, support of family, stimulation by fellow artists, and recognition of others were found. The experiences of art-gifted education that influenced the formation of the artist's identity are as follows. First, artists were able to acquire abundant cultural education within the art-gifted education institution. Second, artists had a deep understanding of their major before entering higher education institutions based on the curriculum of art education institutions. Third, artists were engaged in creative activities through school art classes. Fourth, they developed their art through series of challenging tasks and experiences. Fifth, a network of artists (artists, musicians, dancers) composed of graduates of art gifted education institutions was formed. Through these educational experiences, they were able to build their identity as artists. Through the study, the artist's three characteristics could be defined as essence of the artist's identity from a phenomenological point of view. First, artists have 'highly skilled techniques’. By receiving art education for a long period of time, they were able to develop and master their own expression techniques through intense exploration and practice. Second, the artists have 'relentless vigor of art'. They relate everything in their daily lives into their artworks, and they gained energy of life through their creative art activities. Lastly, the artists struggled to embody their own 'positive and noble aspirations' into their artworks, and lived independent life as an artist. Based on the characteristics of the artist's identity discussed above, key factors in establishment of gifted artists’ identity are as follows. First, artistically art-gifted students should have 'highly skilled techniques'. They will gain freedom of expression through exploration, research, in-depth, and expansive art related experiences. Secondly, art-gifted students should reflect their sensibilities, imagination, and observational powers in their art spectrum, and should expand their artistic spectrum to understand their life and society with 'relentless vigor of art'. Thirdly, in order for the art-gifted students to have 'positive and noble aspirations', the inner self-motivation is important. The self-motivation makes it possible to continue the process of forming identity as artists and not give up. Based on this characteristic, the art-gifted students can consistently conduct self-reflection and research in order to establish their own expertise. The direction of art-gifted education considering establishment of art-gifted identity is as follows. Art-gifted education should provide a differentiated curriculum according to the development stage of the art-gifted, starting from the point when art giftedness is manifested. The curriculum should be able to cover the lives and experiences of the art-gifted students. Therefore, continuous curriculum educational reflection is required so that multi-dimensional art education and art experiences can be provided to students. It is crucial to stimulate self-motivations for the art-gifted students, and enable them to experience sense of competence so that they can have high self-esteem and self-confidence. Active educational guidance is necessary to provide an environment in which they can experience and learn abundant cultural education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영재교육협동과정 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE