View : 638 Download: 0

구성주의적 접근의 감상프로그램이 초등학생의 시각적 문해력에 미치는 영향에 관한 질적 연구

Title
구성주의적 접근의 감상프로그램이 초등학생의 시각적 문해력에 미치는 영향에 관한 질적 연구
Other Titles
A Qualitative study on the Effects of Art Appreciation Education Program based on Constructivism Theory on Elementary School Student’s Visual Literacy : by using VTS Teaching Method
Authors
김온
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김미경
Abstract
본 연구는 능동적이고 주체적인 학습자를 키워내는 것을 목적으로 하는 구성주의 학습이론에 기반한 감상모형이 초등학교 중-고학년 학생들의 시각적 문해력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위함에 그 목적이 있다. 따라서 구성주의 학습이론을 기반으로 한 감상교육에 접근하여 여러 감상모형에 대해 분석하였으며, 초등학생을 대상으로 하는 감상에 적합한 모형으로 VTS(시각적 사고전략)를 선정하였다. 시각적 문해력은 VTS가 제시하는 대표적인 교육적 목표일 뿐만 아니라 학습자의 능동적인 시각적 메시지 해석과 분석을 의미한다는 점에서 구성주의적 학습이론과도 연결되는 지점이 있다. 따라서 시각적 문해력에 대해 학문적으로 고찰하였으며 일련의 이론적 배경을 바탕으로 VTS를 바탕으로 한 감상프로그램을 설계하여 초등학교 3학년에서 5학년을 대상으로 연구참여자를 선정하고 적용하였다. 연구참여자는 초등학교 3학년 1명, 4학년 2명, 5학년 1명으로 구성된 4명의 단일 집단으로, 2020년 10월부터 11월까지 총 여섯 번의 감상프로그램에 참여하였다. 연구자는 프로그램을 직접 진행하여 연구참여자들을 관찰하였고, 매 프로그램의 내용은 녹음되어 프로그램이 종료된 직후 전사되었으며 연구참여자들이 작성한 활동지와 함께 자료로서 수집되고 분석되었다. 모든 프로그램이 종료된 후 연구참여자들을 대상으로 감상프로그램과 관련된 인터뷰를 진행하였고, 이 또한 연구자료로 활용되었다. 질적 분석 방법으로 월코트(Wolcott)의 해석적 접근구조에 입각해 모든 연구자료를 기술, 분석, 해석하였다. 기술의 과정에서는 연구참여자가 작성한 활동지의 내용과 녹음된 수업의 내용을 프로그램의 순서에 따라 기술하였으며, 분석의 과정에서는 반복적 비교분석법의 과정에 따라 개방코딩 작업으로 상위 범주와 하위범주로 나눈 뒤, 범주를 확인하고 분석하였다. 해석의 과정에서는 앞선 분석에서 나온 내용을 바탕으로 그 내용을 도출하였다. 본 연구에서 도출해낸 결과에 따라 VTS를 바탕으로 한 감상프로그램이 초등학생의 시각적 문해력에 미치는 영향에 대한 질적 연구의 결론은 아래와 같다. 첫째, 연구참여자들은 VTS가 바탕이 된 감상프로그램을 통해 능동적으로 시각적 정보를 관찰하고 이해하며, 분석한 내용을 바탕으로 작품의 의미를 형성할 수 있었다. 둘째, VTS와 같은 구성주의적 접근의 감상교육은 학생들의 시각적 문해력에 긍정적인 영향을 줄 수 있으며, 이는 학습능력의 향상과 의사소통 능력의 함양에도 도움을 줄 수 있다. 연구의 결론을 종합하면, 구성주의적 접근의 감상교육은 학생들의 능동적인 참여와 흥미를 이끌어낼 수 있으며, 특히 VTS와 같이 개방적 발문을 통해 학습자가 작품에 대해 탐구하도록 하는 감상교육 방법은 학습자의 시각적 문해력과 같은 학습능력에도 긍정적인 변화를 줄 수 있다. 이는 학생들에게 미술교과에서만이 아닌 일상에서, 미래사회의 건강한 구성원으로 역할하는데 도움을 줄 수 있다. 학습자가 중심이 된 감상교육은 미술 교과를 비롯한 다양한 교과에서 능동적이고 주체적인 학습 태도를 가지도록 하며 시각적 문해력과 같은 미래사회를 살아가는데 필요한 핵심역량도 키울 수 있다. 본 연구가 체계적인 감상교육을 위한 연구에 도움이 되기를 기대한다. ;The purpose of this study is to observe how art appreciation education based on the constructivism learning theory affects the visual literacy of elementary school students. Therefore, to design art appreciation education based on constructivism learning theory, analyzed various art appreciation education models, and selected a visual thinking strategy (VTS) as a model suitable for art appreciation education targeting elementary school students. Visual literacy is not only a representative educational goal suggested by visual thinking strategies, but also has a point of connection with constructivism learning theory that it aimed to make learners to interpret and analysis of visual messages actively. Therefore, studied visual literacy academically, designed an art appreciation program based on a visual thinking strategy (VTS), and selected research participants for the 3rd to 5th grades of elementary school. The study participants were a single group of 4 students consisting of one 3rd grader, two 4th graders, and one 5th grader. The study participants participated in a total of six art appreciation programs from October to November 2020. I conducted the program directly and observed the study participants, and the contents of each class were recorded and transfered immediately after the program, and were collected and analyzed as data along with the activity sheets written by the study participants. After all the programs were completed, interview related to the art appreciation program were conducted with the study participants, and this was also used as research data. As a qualitative analysis method, all research data were described, analyzed, and interpreted based on the Analytic Approach Structure of Walcott. The contents of the program were described in the order of the program, and in the process of analysis, the categories were identified and analyzed after dividing them into upper and lower categories with open coding work according to the process of iterative comparative analysis. In the process of interpretation, the content was derived based on the content from the previous analysis. According to the results derived from this study, the conclusion of a qualitative study on the effect of appreciation programs based on visual thinking strategies (VTS) on visual literacy of elementary school students is as follows. First, the research participants were able to observe and understand visual information in artwork through the art appreciation program based on the visual thinking strategy, and form the meaning of the work based on the analyzed content. Second, art appreciation education based on constructivism learning theories such as visual thinking strategies can have a positive effect on students' visual literacy. In summarizing the conclusions of the study, art appreciation education based on constructivism learning theories can elicit active participation and interest of students, when art appreciation education allows learners to explore artworks through open questions such as Visual Thinking Strategy (VTS). Also, VTS can make positive changes to the learner's ability to learn, such as visual literacy. This can help students play a role as a healthy member of the future society, not only in the art subject, but in their daily life. Art appreciation education centered on learners enables them to have active and independent learning attitudes in various subjects, including art, and can also develop core competencies necessary for living in the future society such as visual literacy. It is hoped that this study will be helpful in research for design art appreciation education based on constructivism learning theories.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE