View : 1124 Download: 0

블렌디드 러닝을 활용한 고등학교 음악감상 수업지도안 연구

Title
블렌디드 러닝을 활용한 고등학교 음악감상 수업지도안 연구
Other Titles
A Study on the Development of a Teaching Plan for Contemporary Music Appreciation Classes Using Blended Learning
Authors
박소영
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정주연
Abstract
본 연구는 블렌디드 러닝을 적용하여 현대음악 감상 수업 8차시의 지도안을 개발하고, 이를 현장에 적용할 수 있는지 그 적합성을 검증하는 것을 목적으로 하였다. 지도안 개발을 위해 먼저 블렌디드 러닝의 이론을 탐색하였으며, 2015 개정 고등학교 총 10종을 분석하였고, 음악감상 수업의 학습 단계를 고찰하였다. 이후 온라인 수업과 오프라인 수업의 특성을 살려 활동을 구성하였으며, 학생들의 참여도를 높이기 위하여 협동 활동이 이루어질 수 있도록 수업을 구성하였다. 이후 서양 음악학 교수와 교육공학 교수 2인에게 내용 타당도를 검증받고, 현장교사 3인에게 현장 적합성을 검증받았다. 본 연구의 결론을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 블렌디드 러닝의 온라인 수업과 오프라인 수업의 구분 기준을 제시하였고, 블렌디드 러닝의 온라인 수업과 오프라인 수업의 각 특성이 잘 나타나도록 감상 수업을 구성하였다. 먼저 온라인 수업에서는 다양한 시청각 자료를 제시하고, 기본이론의 복습이 가능하도록 하였으며, 수업 내 수준별 활동이 이루어지게 하였다. 또한, 인터넷, 전자기기 등을 활용하여 활동을 계획하여 온라인 수업의 특성을 살렸다. 오프라인 활동에서는 온라인 수업에서 배운 내용을 바탕으로 토론 활동이나 창작 및 연주 활동을 할 수 있도록 구성하여 심화 수업이 이루어지도록 하였다. 이때, 오프라인의 특성을 살려 학교의 악기 등 소품을 다양하게 사용할 수 있도록 활동을 계획하였다. 둘째, 본 연구에서는 음악감상을 통해 악곡과 관련된 음악 요소를 체계적으로 학습할 수 있도록 활동을 구성하였다. 2015 교육과정의 분석과 감상 학습 단계의 분석을 통해 현대음악의 시대적 배경, 구성, 악기 편성, 작곡기법 등 다양한 이론을 학습할 수 있도록 수업을 구성하였다. 셋째, 본 연구의 지도안의 내용 타당도 및 현장 적합성 결과 개발된 수업내용은 오프라인과 온라인 수업 각각의 장점을 살릴 수 있는 방향으로 구성되었다고 평가받았다. 현장 적합성에 대해서는 현장교사들의 피드백을 반영하여 학습의 시간 분배와 난이도를 조정 하였으며, 이에 실제 학교 현장에서 본 연구의 지도안이 적용될 수 있는 가능성을 확인하였다. 본 연구를 통해 블렌디드 러닝을 적용한 음악감상 수업이 온라인과 오프라인 수업의 특징을 극대화한 효율적인 음악교육의 방향을 제시하길 기대한다. ;The purpose of this study is to develop lesson plans for Contemporary Music Appreciation Classes by applying blended learning and to verify its suitability for an actual classroom. For this purpose, the researcher explored the theory of blended learning, analyzed 10 kinds of high school textbooks and considered the learning stages of music listening classes. Since then, classes have been organized using the characteristics of online and offline classes, and classes have been organized using cooperative activities to encourage students' participation. Finally, developed eight lesson plans were verified by a Western music professors and an education engineering professors, and the suitability of the field were verified by three field teachers. The conclusions of this study are as follows. First, in this study, the criteria for identifying between online and offline classes of blended learning were appropriately presented, and the music appreciation activities were organized. Online classes presented a variety of audio-visual materials, enabled review of basic theories and provided diverse activities that are suitable for wide range of levels of students in a class. In addition, the online classes utilized variety of web-based programs or electronic devices, which provided examples of online technology for music class. In offline activities, discussion activities, creation and performance activities were organized based on what was learned in online classes so that in-depth learning could be conducted. Also, based on the characteristics of offline activities, various props of school such as musical instruments were used. Second, this study organized activities to systematically learn musical elements related to music through listening to music. Through the analysis of the 2015 version Korean National Curriculum and the analysis of the model of music appreciation stage, classes were organized to learn various theories such as the background, composition, instrument composition, and composition techniques of modern music. Third, the content validity of this study's guidance and the contents developed as a result of on-site suitability are assessed to be organized in a way that could take advantage of both offline and online classes. As for the suitability of the site, the time distribution and difficulty of learning were adjusted by reflecting the feedback of the field teachers, thereby confirming the possibility that the guidance of this study could be applied at the actual school classroom. Through this study, the researcher anticipates that music listening classes with blended learning will maximize the characteristics of online and offline classes to provide efficient music education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE