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자유학기제를 위한 국악프로그램 개발

Title
자유학기제를 위한 국악프로그램 개발
Other Titles
Development of Korean Traditional Music Program for Free Semester System : Focusing on Convergence Talent Education (STEAM)
Authors
김지나
Issue Date
2021
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구는 융합인재교육(STEAM)을 적용하여 중학교 1학년을 대상으로 자유학기제 융합 국악 프로그램을 개발하고 현장 적합성을 검증하는 것을 목적으로 한다. 프로그램 개발을 위해 본 연구의 이론적 배경인 자유학기제와 융합인재교육(STEAM)의 추진 목표 및 운영 과정을 분석하였고, 학습자 중심의 체험 및 창작 활동을 통해 창의적 사고를 계발할 수 있는 프로그램을 개발하였다. 프로그램 개발 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램에서 개발한 융합인재교육(STEAM)을 적용한 자유학기제를 위한 국악 프로그램은 3단계에 거쳐 개발되었으며, 개발된 프로그램은 총 10차시로 자유학기제 수업방식 중 하나인 블록타임제를 활용하여 운영된다. 둘째, 내용 타당도 검증 결과 본 연구에서 개발한 프로그램이 학생의 융합적 사고력 배양을 도울 수 있도록 설계되었으며 학생들이 직접적인 체험(hands-on)을 통해 열정을 가지고 참여할 수 있도록 구성되었다는 긍정적이라는 대답을 얻을 수 있었지만, 교사 한 사람이 이를 다 지도하고 이끌어가는 데에는 한계가 있기 때문에 융합의 시도가 성공하려면 각 분야에 전문성을 지닌 지도교사 혹은 보조교사가 요구된다. 셋째, 현장 교사 6인을 통한 현장 적합도 검증 결과 본 연구에서 개발한 프로그램이 융합인재교육(STEAM) 목적, 융합인재교육(STEAM) 개념, 융합인재교육(STEAM) 학습 준거틀인 상황제시 영역과 감성적 체험 영역에서 전체적으로 높은 평점의 결과를 나타내 긍정적이었다. 하지만, 융합인재교육(STEAM) 학습 준거틀인 창의적 설계 영역에서는 학습 방법 측면에서 개념을 교사가 직접 가르치지 않고 학생이 직접 깨달을 수 있도록 프로그램이 구성되어 있는지 질문하는 문항에서 충분하지 않았다는 지적이 있었다. 본 연구에서 개발된 융합인재교육(STEAM)을 적용한 자유학기제 국악 프로그램은 새로운 교육 패러다임으로 제시되고 있는 융합인재교육(STEAM)을 이해하는 데 기초가 될 것이며, 자유학기제의 블록타임제를 통해 운영할 수 있게 함으로써 실제 학교 현장에서 다양한 교과가 융합된 수업을 시행하는 데 많은 도움이 될 것이다. 또한 앞으로의 국악교육이 선율, 악기, 장단 등으로 세분화하여 지도하는 분과 교육에서 벗어나 융합인재교육(STEAM)을 적용하여 체육, 미술 등의 타 예술 장르와 융합하거나 과학, 기술, 수학, 문학 등 타 교과 내용과 결합된 다양한 형태로 변화할 수 있기를 기대한다. ;The purpose of this study is to develop a Korean traditional music program within a Free Semester System for the first year of middle school by applying the Convergence Talent Education (STEAM) and to verify the suitability of the field. For the development of the program, the goal and operation process of the Free Semester System and Convergence Talent Education (STEAM) were analyzed, and a program that could develop creative thinking through learner-centered experiences and creative activities was developed. The summary of the program development results is as follows. First of all, the Korean traditional music program in the Free Semester System applied with the Convergence Talent Education (STEAM) consists of a total of 10 sessions, and is operated using the block-time system. Secondly, as a result of verifying content validity, the researcher get a positive answer that the program developed in this study is designed to help students cultivate fusion thinking skills, and it is designed so that students could participate with enthusiasm through direct hands-on. However, because there is a limit in instructing and leading all of them by one teacher, it is necessary to request expert supervisor or assistant in each field in order to succeed in convergence attempt. Lastly, this program received high overall ratings in the contextual presentation area and emotional experience area, which are the framework for learning Convergence Talent Education (STEAM). However, it is pointed out that in the area of ​​creative design, which is the framework of learning for Convergence Talent Education (STEAM), it is not sufficient in the question of whether the program was structured so that the teacher could not directly teach the concept in terms of learning method, but the student could directly realize it. Through a free-semester Korean traditional music program with STEAM, which was developed in this study, in the future, It is hoped that Korean traditional music education will be able to change into various forms, which are combined with other art genres such as physical education and art, or combined with other subjects such as science, technology, mathematics and literature by applying Convergence Talent Education (STEAM), away from the sub-disciplinary education that is divided into melody, musical instruments, and rhythm.
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