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dc.contributor.advisor박정은-
dc.contributor.author이부연-
dc.creator이부연-
dc.date.accessioned2021-01-28T16:30:53Z-
dc.date.available2021-01-28T16:30:53Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.otherOAK-000000172821-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000172821en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/256356-
dc.description.abstract최근 전 세계는 코로나19 팬데믹으로 인해 전대미문의 상황을 마주하고 있다. 가르치고 배우고, 일하고, 여가를 보내는 등 일상의 모든 일들이 비대면 방식으로 이루어지고 있고 앞으로는 더욱 비대면의 비중이 더 커지리라 예상된다. 비대면 방식의 확산 추세가 뚜렷하게 나타난 분야 중 하나가 교육이다. 에듀테크 산업은 이러한 상황에서 교육의 패러다임을 전환하는 필연적 대안으로 꼽히게 되었고, 특히 4차 산업 기술을 통한 급격한 성장이 예상되는 분야이다. 에듀테크와 같이 신기술이 적용된 상품의 성공 가능성을 높이기 위해서는 소비자의 신기술 수용 의도에 영향을 미치는 요인을 분석하는 일이 필요하다. 본 연구에서는 에듀테크 소비자의 이용의도에 대해 조사하여 신기술에 대한 사용자의 수용을 보장하는 요소에 대해 알아보고자 하였다. 신기술 수용에 대한 연구는 다양한 분야에서 진행되어 왔는데, 이 중 하나가 통합기술수용이론(UTAUT)과 체험경제이론(Experience Economy Theory)이다. 통합기술수용이론은 소비자가 신기술을 수용함에 있어 영향 받을 수 있는 다양한 환경에 대해 제시하였다. 성과기대, 노력기대, 사회적 영향, 그리고 촉진조건이 그 예이다. 또 체험경제이론은 경제적 가치를 가진 체험에 대해 분석하며, 농업, 산업, 서비스, 그리고 체험으로 갈수록 경제적 가치가 발전한다고 주장하였다. 체험을 네 가지 요인, 즉 오락적 요소, 교육적 요소, 심미적 요소, 그리고 일탈적 요소로 분류하고 소비자의 체험적 가치가 이용태도에 영향을 줄 수 있다고 주장하였다. 본 연구는 통합기술수용이론과 체험경제이론의 변수로 소비자의 이용의도를 높이는 요인에 대해 조사하였다. 한편, 에듀테크는 새로운 시스템을 기반으로 서비스를 창출하는 상품이므로 소비자가 에듀테크 상품을 구매할 때 추후 발생할 수 있는 손실에 대해 우려가 될 수 있다. 그리고 소비자의 걱정은 상품을 수용할지 여부를 결정할 때 영향을 미칠 것이다. 즉, 지각된 위험이 제 변수들과 신기술 이용의도와의 관계에 조절 효과를 보일 것이라 판단하여 본 연구에서 지각된 위험을 조절변수로 하는 연구모형을 구성하였다. 가설은 통합기술수용이론과 체험경제이론의 관련 변수가 이용의도에 미치는 영향에 대한 것과 지각된 위험이 조절적으로 미치는 영향에 관한 것으로 나누어 총 5개로 이루어졌다. 에듀테크를 이용해 본 경험이 있는 소비자를 대상으로 데이터를 수집하여 가설을 검증하고자 하였다. 신뢰도와 타당성을 분석하고 이를 통해 각 변수의 측정항목에 대해 요인분석을 하였다. 변수들 사이의 관계를 측정하기 위해서는 위계적 회귀분석을 사용하였다. 연구 모형을 검증한 결과는 다음과 같다. 먼저 통합기술수용이론의 관련 변수와 에듀테크 소비자의 이용의도에 대한 관계를 살펴본 결과, 통합기술수용이론 관련 변수 중 성과기대와 촉진조건이 이용의도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타나 가설 1, 2가 채택되었다. 또 통합기술수용이론의 변수에 체험경제이론의 변수인 심미적 요소와 일탈적 요소를 추가하여 영향력을 살펴본 결과, 일탈적 요소가 이용의도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타나 가설 4를 채택하였다. 마지막으로 지각된 위험은 요인 변수 중 성과기대와 일탈적 요소를 조절한 것으로 나타나 가설 5는 부분적으로 채택되었다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 기존에 통합기술수용이론의 변수로 이용의도를 살펴보던 연구에서 나아가 체험경제이론의 변수를 더해 좀 더 확장된 범위에서 소비자들의 이용의도에 대해 실증적으로 검증하였다는 데에 의의가 있다. 또한, 각 요인이 소비자의 이용의도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였고, 지각된 위험이라는 변수를 정의하여 에듀테크 시장을 통해 제 변수와 이용의도 사이에 미치는 영향에 대해 확인하고자 하였다는 데에 의미가 있다. 검증 과정을 토대로 기업이 소비자의 에듀테크의 수용의도를 높이기 위해서는 에듀테크의 편리함과 유용성, 그리고 학습의 성과를 향상시킬 것이라는 기대를 주어야 하며, 특히 성과와 관련된 기대가 중요함을 알게 되었다. 이에 더하여, 지각된 위험은 소비자의 지속적 이용의도에 영향을 주는 중요한 요소임을 인지하고, 소비자가 기업이 제공하는 서비스에 대한 불안을 없애고 신뢰할 수 있도록 하는 것이 기업의 특별한 마케팅 전략이 될 수 있음을 시사하였다. 본 연구의 한계점과 향후 연구 방향은 다음과 같다. 첫째, 신기술 수용의도 연구의 대상으로 에듀테크 산업을 택하였고, 그 대상을 학습자에만 맞추었다는 한계가 있다. 에듀테크를 구매하는 주체가 학습자가 아니라 공급자가 되는 경우도 많을 것이고 그에 따라 이용의도도 달라질 수 있으므로 연구 대상을 확장하는 일이 필요할 것이다. 둘째, 역시 연구 대상을 중, 고등학생과 대학생에 맞추었다는 한계가 있다. 연령층을 한정한 것은 한 산업의 소비자를 대표하기에 무리가 있으며 연령층을 넓힌다면 연구 결과가 다르게 나타날 수 있다. 따라서 향후 연구에서는 보다 많은 연령층의 샘플을 확보하는 일이 필요할 것이다. 셋째, 본 연구의 조절효과를 세부적으로 파악하는 일이 필요할 것이다. 소비자가 어떠한 위험을 지각하는지에 따라 제 변수에 영향을 미치는 정도가 달라질 것이라 예상되기 때문이다. 마지막으로, 본 연구에서 통합기술수용이론과 체험경제이론의 변수를 활용하여 신기술 수용에 미치는 영향을 파악하였으나, 이 과정에서 개인적 요인은 고려하지 못하였다는 아쉬움이 있다. 후속 연구에서는 개인혁신성, 자기효능감과 같은 요인을 추가하여 모형을 정교화하면 더욱 의미 있는 결론을 도출할 수 있으리라 기대한다.;The world is facing an unprecedented situation subsequent to the Covid 19 Pandemic. It has affected the social norms of human interactions in our daily lives. The entireties of travel, educational and work platforms were altered to accommodate the need to avoid human contact, where the proportions of non-face-to-face interactions are expected to increase in the future. Education is one of the critical areas where the trend of social distancing paradox is evident. The Edutech industry has been cited as an inevitable alternative to changing the paradigm of education under these circumstances, especially in areas where rapid growth through fourth industrial technology is expected. Beneficial to the public in conjunction with the succession in new technological breakthroughs offered by Edutech, it is necessary to analyze factors that affect consumers' intention to accept new technologies. In this study, the main focus will be on the objectives of Edutech’s consumers’ factors that will corroborate to ensure the users' acceptance of new technologies. Various fields of Academia have been exploring the concept of acceptance of new technologies, predominantly UTAUT and the Experience Economy. Known as the UTAUT model, it offers the analytical data of various environments that may be affected by consumers' acceptance of new technologies. Substantial precedents are met by performance expectancy, effort expectancy, social influence, and facilitation conditions. In addition, the theory of experience economy analyzes the experiences with economic values and contends that the developmental economic values are in fact the outcome of agriculture, industry, service, and progressive experience. The experiences are categorized into four factors: entertainment, education, aesthetic, and escape, and argued that the consumer's empirical value can affect the attitude of use. This study investigates the factors of escalation in consumers' intention to use the technology as variables in the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) and the Experience Economy theory.  For the time being, Edutech is a product that creates services based on the current new technology, so consumers may be concerned about the loss that may occur later when purchasing Edutechs’ future products. Consumer concerns will have an affect when deciding whether to accept a product. Expressly, a research model was formed in this study with perceived risk as a moderator, judging that perceived risk would have an effect on the relationship between the variables and the intention to accept new technology.  A total of five hypotheses were made up of the effects of the related variables of the UTAUT and the Experience Economy Theory on the intention of use and the effects of perceived risks as a moderator. The hypothesis is verified by collection of data retrieved from Edutech consumers, where the reliability and validity were analyzed along with factors for the measured items of each variable. Hierarchical regression was also used to measure the relationship between variables. The results of the verification of the study model are as follows: As a result of examining the relationship between the relevant variables of the UTAUT and the intention of the consumers of Edutech, hypothesis 1 and 2 were adopted, as performance expectancy and facilitating conditions among the variables related to the UTAUT which exhibits significant influence on the intention of use. In addition to the variables of the UTAUT, the influence was examined by adding aesthetic and escape factors, which are variables of the Experience Economy Theory, and hypotheses 4 were found to have significant influence on the intent of use. Finally, hypothesis 5 was partially adopted as the moderating effect of perceived risk was shown to have adjusted performance expectancies and escape factors among the factor variables. The implications of this study are as follows. With the significant findings from previous examination on the intention of use as a variable of UTAUT, variables of the Experience Economy Theory was added to empirically verify the intention of consumers’ usage in a wider range. In addition, I analyzed how each factor affects the consumer's intention to use, and wanted to define a variable called perceived risk and confirm its impact on the use through specific market, Edutech. Based on the verification process, I have to give the expectation of an over all improvement of convenience, usefulness and performance of learning being the high-light in order to increase the consumer's acceptance of Edutech. In addition, perceived risk is an important factor that affects consumers' to be loyal followers continuing to use its products without any repercussion and to trust in the services provided could be a particular marketing strategy for the entity. The limitations of this study and the direction of future research are as follows. First, the intention of accepting new technologies was the main focus of this research, with the limiting factor being technophiles adapting to the new environment provided by Edutech industry. In many cases, the entity purchasing Edutech will not be individuals but the suppliers themselves such as schools and teachers. With this in mind, the intent of use may vary accordingly which will be necessary to expand the research target in the future. Second, there is also a limit to the study when targeting students in compulsory education and higher learning. Limiting the age group is in excess of representing consumers in one industry, and if the age group is expanded, research results can be varied. Therefore, future studies will require more age groups to obtain samples. Third, it will be necessary to have a detailed understanding of the moderating effects of this study. This is because it is expected that the extent to which consumers perceive risks will affect their own variables in turn present different results. Finally, in this study, the variables of the UTAUT and the Experience Economy Theory were used to identify the impact on the acceptance of new technologies, but the individual factors were not considered in this process. Subsequent studies are expected to produce more meaningful conclusions by adding factors such as individual innovation and self-efficacy to refine the model.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 배경 및 목적 1 B. 연구의 구성 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 에듀테크 5 B. 통합기술수용이론 8 C. 체험경제이론 15 D. 지각된 위험 22 E. 이용의도 28 Ⅲ. 연구모형 및 가설설정 29 A. 연구모형 29 B. 가설설정 30 Ⅳ. 연구방법 36 A. 측정도구의 조작적 정의 36 B. 측정방법 38 C. 표본선정 및 자료수집 40 D. 분석방법 40 Ⅴ. 연구결과 및 해석 42 A. 연구대상 및 특성 42 B. 신뢰성 검증 45 C. 타당성 검증 46 D. 상관관계 분석 49 E. 가설 검증 50 Ⅵ. 결론 및 논의 56 A. 연구의 요약 56 B. 연구의 시사점 58 C. 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 61 참고문헌 64 부록 72 ABSTRACT 78-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent715233 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title통합기술수용이론과 체험경제이론을 이용한 에듀테크 이용의도에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle지각된 위험의 조절효과 검증-
dc.title.translatedThe Study on Consumers' Intention to Use Edutech by Applying UTAUT and Experience Economy Theory : Focusing on the Moderating Effect of Perceived Risk-
dc.creator.othernameLee, Boo Yun-
dc.format.pagevii, 82 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 경영학과-
dc.date.awarded2021. 2-
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