View : 883 Download: 0

대학생의 성인애착이 대인관계문제에 미치는 영향

Title
대학생의 성인애착이 대인관계문제에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Undergraduate Students’ Adult Attachment on Interpersonal Problems: Mediating effects of Covert Narcissism
Authors
손성은
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 아동학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신나나
Abstract
본 연구의 목적은 대학생의 성인애착, 내현적 자기애 및 대인관계문제 간의 관계를 살펴보고, 성인애착의 두 차원인 애착 불안 및 회피가 대인관계문제에 미치는 영향을 내현적 자기애가 매개하는지 살펴보는 것이다. 이를 위해 321명의 대학생들을 대상으로 질문지법을 사용하여 자료를 수집하였다. 대학생의 성인애착은 Brennan, Clark와 Shaver(1998)가 개발하고 Fraley, Brennan과 Waller(2000)에 의해 개정된 친밀한 관계에서의 경험-개정판(Experience of Close Relationship-Revised [ECR-R])을 김성현(2004)이 국내에서 번안 및 타당화한 도구를 사용하여 측정하였다. 내현적 자기애는 강선희와 정남운(2002)이 제작한 내현적 자기애 척도(Covert Narcissism Scale [CNS])를 사용하여 측정하였다. 대인관계문제를 측정하기 위해서는 홍상황 등(2002)에 의해 타당화된 한국판 대인관계문제 검사 원형척도-단축형(Short Form of the Korean Inventory of Interpersonal Problems Circumplex Scale [KIIP-SC])을 사용하였다. 수집한 자료를 분석하기 위해 SPSS 22.0을 사용하였으며, 이를 통해 주요 연구 변인들 간의 상관관계를 살펴보았다. 또한 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 세 단계 매개효과 검증 모델을 근거로 하여 단순 및 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 애착 불안 및 회피 수준이 높을수록 대인관계에서 더 많은 문제를 겪는 것으로 나타났다. 또한 성인애착의 하위유형 중 애착 불안은 대인관계에서 사람들에게 향함 및 맞섬의 문제와 더욱 밀접하게 관련되었으며, 애착 회피는 사람들에게서 멀어짐의 문제와 더욱 밀접하게 관련되었다. 둘째, 대학생의 내현적 자기애 수준이 높을수록 대인관계문제를 더욱 많이 경험하는 것으로 나타났으며, 내현적 자기애는 대인관계문제의 하위유형 중 사람들에게 향함과 가장 밀접한 관련성을 보였다. 셋째, 애착 불안 및 회피가 높은 대학생일수록 내현적 자기애 성향을 더 보였으며, 애착 불안이 애착 회피에 비해 상대적으로 내현적 자기애와 더 밀접한 관련성을 나타냈다. 마지막으로 성인애착이 대인관계문제에 미치는 영향에서 내현적 자기애의 매개적 역할을 살펴본 결과, 내현적 자기애는 애착 불안이 대인관계문제의 세 가지 하위요인인 사람들에게 향함 및 맞섬, 사람들에게서 멀어짐에 미치는 영향을 모두 부분 매개하였다. 또한 내현적 자기애는 애착 회피가 사람들에게 향함에 미치는 영향을 완전 매개하였으며, 사람들에게서 멀어짐에 미치는 영향을 부분 매개하였다. 본 연구는 유년기 애착이 아닌 성인애착을 토대로 애착과 내현적 자기애 간의 관계를 규명하였으며, 대학생의 성인애착과 대인관계문제 간의 관계에서 내현적 자기애의 매개적 역할을 확인하였다. 본 연구의 결과는 상담 현장에서 대인관계문제로 어려움을 경험하고 있는 대학생들의 애착유형과 내현적 자기애 성향을 함께 살펴봄으로써, 그들의 고통을 깊이 있게 이해하고 적절한 치료적 개입 방법을 개발하는 데 도움이 될 것이다.;The main purposes of this study were to examine the relations among undergraduate students’ adult attachment, covert narcissism and interpersonal problems and to explore mediating effects of covert narcissism on the relationship between adult attachment and interpersonal problems. A total of 321 undergraduate students (113 male and 208 female) participated in this study. They completed a questionnaire regarding their adult attachment, covert narcissism and interpersonal problems. Data were analyzed using correlations, simple regressions and multiple regressions. The main results of this study were as follows: First, the higher the level of attachment anxiety and avoidance college students have, the more interpersonal problems they experience. Attachment anxiety was found to be more closely related to moving toward people and moving against people among subtypes of interpersonal problems. In contrast, attachment avoidance was more closely related to moving away from people. Second, the higher the level of covert narcissism university students have, the more they experience interpersonal problems. Covert narcissism was most closely related to moving toward people among subtypes of interpersonal problems. Third, the higher the level of attachment anxiety and attachment avoidance college students have, the more covert narcissism tendencies were shown, and attachment anxiety was relatively more closely related to covert narcissism to attachment avoidance. Finally, the covert narcissism partially mediated the effects of attachment anxiety on three sub-factors of interpersonal problems: moving toward people, moving against people, and moving away from people. In addition, covert narcissism fully mediated the effect of attachment avoidance on moving toward people, and partially mediated the effect of moving away from people. This study identified the relationship between attachment and covert narcissism based on adult attachment rather than childhood attachment, and it identified the mediated role of covert narcissism in relation to adult attachment and interpersonal relationship problems of university students. The results of this study could be used as basic data to help students understand their pain in depth. The result can also be used to develop proper therapeutic intervention methods from the attachment types and covert narcissism tendencies of college students experiencing difficulties due to interpersonal problems at the counseling site.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 아동학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE