View : 1169 Download: 0

통합적 다문화교육 프로그램의 효과성 연구

Title
통합적 다문화교육 프로그램의 효과성 연구
Other Titles
A Study on the Effectiveness of Integrated Multicultural Education Program
Authors
이은영
Issue Date
2021
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Advisors
정익중
Abstract
오늘날 다문화·외국인가정의 증가는 다문화사회로 전환이 급속히 진전되었고 다문화가정 자녀들은 신체적·심리적·사회적 발달과정에서 일어나는 부적응 문제와 학교 교육에서 소외되고 탈락하는 현상이 심화 되어 새로운 교육 소외계층으로 자리 잡게 되었다. 다문화가정 학생의 국적·연령·특성이 다양해지고 중도입국·외국인 학생의 증가에 따른 학생별 맞춤형 교육과 동등한 교육 보장의 요구가 증가하고 있다. 교육부는 2006년 다문화가정 자녀의 교육지원대책을 시작으로 모두를 위한 다문화교육의 「교육 선진화 방안」으로 확장되어 추진해 왔다. 그럼에도 불구하고 현행 다문화 교육은 언어 및 문화교육 위주로, 다문화가정 학생을 대상으로 분절적이고 수혜적 교육으로 실시되고 있는 실정이다. 본 연구는 다문화사회에서 일방적인 수용의 시각에서 벗어나 공존이라는 개념에서 다문화수용성과 문화간 감수성을 포괄하는 다문화 감수성을 기본가치로, 모든 학생이 문화적 차이를 수용하고 이해하며 학교에서 조화롭게 생활할 수 있도록 학교생활 적응을 중심으로 한 통합적 다문화교육 프로그램을 실시하고 그 효과성을 알아보고자 하였다. 연구대상자는 학생 수, 다문화 비율, 생활환경, 지리적 특성 등이 유사한 서울시 영등포구에 소재한 A중학교, B중학교 2개교의 입학 초기 1학년 학생과 학부모를 대상으로 연구 참여 안내와 동의절차를 거쳐 232명의 연구대상자를 모집하였다. 통합적 다문화교육 프로그램을 교육과정과 연계하여 학급교육으로 실시한 A학교 118명은 실험집단으로, 학교의 기존 일반 재량활동을 실시한 B학교 114명은 비교집단으로 구성하였다. 통합적 다문화교육 프로그램은 총 6회기로 회기당 45분의 재량활동 수업시간에 실시하였고 프로그램 실시 전, 실시 후, 동일기간에 실험집단과 비교집단에 동일한 설문지로 사전·사후 검사를 실시하였다. 주요 변수로 학교생활 적응, 다문화 감수성, 자아존중감 척도를 사용하였고 수집된 자료는 SPSS 23.0을 이용하여 분석하였으며 실험집단과 비교집단의 학교생활 적응, 다문화 감수성, 자아존중감의 사전검사와 사후검사의 차이점수로 집단을 비교하고 차이가 있는지 파악하기 위해 독립표본 t검정을 실시하고 성별, 가정 경제적 상황, 부모 외국인 여부 등을 통제하고 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면, 첫째, 통합적 다문화교육 프로그램에 참여한 학생들의 학교생활 적응이 향상되었다. 통합적 다문화교육을 실시한 실험집단과 진행하지 않은 비교집단의 학교생활 적응 사전검사와 사후검사 차이점수의 차이가 통계적으로 유의하였다. 둘째, 통합적 다문화교육 프로그램에 참여한 학생들의 다문화 감수성이 향상되었다. 통합적 다문화교육을 실시한 실험집단이 진행하지 않은 비교집단보다 다문화 감수성 사전점수보다 사후점수가 더 높아졌다. 사전점수보다 사후점수가 더 높아지는 양상이 실험집단에서 더 크게 나타남을 확인하였다. 셋째, 통합적 다문화교육 프로그램에 참여한 학생들의 자아존중감 향상에는 사후점수가 높아졌지만 유의미하지는 않았다. 이는 연구 기간의 코로나 상황으로 학사일정의 단축으로 인하여 교육 회기가 충분하지 못하였고 순환등교에 따른 또래 상호작용의 제한된 부분이 영향을 미친 것으로 보이며 향후 보완하여야 할 부분이다. 넷째, 성별, 가정 경제적 상황, 친한 친구 수, 다문화교육 경험, 부모의 외국인 여부의 영향력을 통제하고 공분산분석을 실시하였으며 통합적 다문화교육 효과성 즉 학교생활 적응, 다문화 감수성, 자아존중감의 유의한 결과를 확인하였다. 이상의 결과를 종합해보면 통합적 다문화교육 프로그램은 중학교 입학 초기의 1학년 학생들의 학교생활 적응과 다문화 감수성을 향상시키는데 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 상호존중과 공존의 개념이 더욱 중요하게 인식되어가는 요즘 다문화 감수성을 기반으로 학교생활 적응에 효과적인 프로그램으로 교육현장에서 실천적·학문적·교육적 의미가 있으며 향후 통합적 다문화교육 프로그램의 개발을 위한 기초자료로 활용될 수 있다는 데 의의가 있다.;Today, the increase in multicultural and foreign families has led to rapid progress in the transition to a multicultural society, and children from multicultural families have become a new educationally underprivileged class due to intensification of maladjustment problems arising from the process of physical, psychological, and social development, as well as being alienated and eliminated from school education. As the nationalities, ages, and characteristics of students from multicultural families have diversified and the number of intermediate-entry and foreign students has increased, there has been an increasing demand for customized education for each student and equal education guarantees. The Ministry of Education has expanded and promoted the “Education Advancement Plan” of multicultural education for all, starting with measures to support education for children from multicultural families in 2006. Nevertheless, the current multicultural education is focused on language and cultural education, and is being conducted as segmented and beneficial education for students from multicultural families. This study aims to break away from the perspective of one-sided acceptance in a multicultural society, and multicultural sensibility, which encompasses multicultural acceptance and intercultural sensibilities, as a basic value, so that all students can accept and understand cultural differences and live harmoniously at school. The purpose of this study was to implement an integrated multicultural education program focusing on adaptation to school life and to investigate its effectiveness. The subjects of this study were grade 7 students and their parents of middle school A and B in Yeongdeungpo-gu, Seoul, where the number of students, multicultural ratio, living environment, and geographic characteristics are similar. 232 students and parents participated in this study after explaining the research participation guide and consent. The 118 students from A school, which conducted an integrated multicultural education program as a classroom education in connection with the curriculum, consisted of the experimental group, and the 114 students from the B school, which conducted the existing general discretionary activities of the school, were composed of a control group. The integrated multicultural education program was conducted in a total of 6 sessions, 45 minutes of discretionary activity class hours per session, and pre- and post-tests were conducted with the same questionnaire for the experimental group and the control group before, after, and during the same period. Adaptation to school life, multicultural sensitivity, and self-esteem scale were used as major dependent variables, and the collected data were analyzed using SPSS 23, and the difference between pre-test and post-test for school life adaptation, multicultural sensitivity, and self-esteem between the experimental and control groups. An independent sample t-test was conducted to compare groups by score and to determine whether there was a difference, and covariance analysis (ANCOVA) was performed to control gender, family economic situation, and foreign parents, etc., The results of this study are summarized as follows. First, students who participated in the integrated multicultural education program improved their adaptation to school life. The difference in the number of differences between the pre-test and post-test for school life adjustment between the experimental group that conducted integrated multicultural education and the control group that did not proceed was statistically significant. Second, the multicultural sensitivity of students who participated in the integrated multicultural education program was improved. The experimental group that conducted integrated multicultural education had higher post-mortem scores than the pre-score of multicultural sensitivity than the control group that did not. It was confirmed that the pattern in which the posterior score was higher than that of the prior score was more pronounced in the experimental group. Third, the post-score increased, but it was not significant in improving the self-esteem of students participating in the integrated multicultural education program. This is due to the coronavirus situation during the study period, and due to the shortening of the academic calendar, the educational session was insufficient, and the limited part of peer interaction caused by progressive attendance seemed to have an effect, and it is a part, which must be supplemented in the future. Fourth, covariance analysis was conducted, while gender, family economic situation, number of close friends, multicultural education experience, and parents foreigners were controlled. The results of integrated multicultural education effectiveness such as school life adaptation, multicultural sensitivity, and self-esteem were statistically significant. Taking the above results together, it was confirmed that the integrated multicultural education program had a positive effect on improving the school life adjustment and multicultural sensitivity of grade 7 students in early middle school. These days, when the concept of mutual respect and coexistence is becoming more important, it is an effective program for adapting to school life based on multicultural sensibilities. It has practical, academic, and educational significance in the field of education, and is used as basic material for the development of an integrated multicultural education program in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE