View : 596 Download: 0

다문화 청소년의 집단괴롭힘 피해 경험이 우울과 학교적응에 미치는 영향

Title
다문화 청소년의 집단괴롭힘 피해 경험이 우울과 학교적응에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Peer Victimization on Depression and School Adjustment among Multicultural Adolescents : Longitudinal Study Using Latent Growth Modeling
Authors
임지현
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
설경옥
Abstract
본 연구의 목적은 다문화 청소년의 우울과 학교적응(학업적응, 또래관계, 교사관계) 발달양상과 집단괴롭힘 피해 경험의 동시 및 지연효과를 살펴보는 데 있었다. 이를 위해 한국청소년정책연구원에서 시행한 「다문화청소년 패널조사(Multicultural Adolescents Panel Study, MAPS)」의 2차~6차 년도(초5~중3) 자료를 활용하였다. 분석방법은 본 연구목적에 맞는 잠재성장모형을 적용하였고 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 잠재성장모형의 검증을 통해 선형변화모형이 자료에 가장 적합함을 확인하였다. 초등학교 5학년 시점을 기준으로 우울, 또래관계, 교사관계는 증가하고, 학업적응과 집단괴롭힘 피해 경험은 감소하는 양상이 나타났다. 둘째, 집단괴롭힘 피해 경험이 우울과 학교적응 변화에 미치는 동시 및 지연효과를 살펴본 결과, 우울과 또래관계는 모든 시점에서 동시 및 지연효과가 나타났다. 학업적응의 경우, 중학교 3학년 시점의 집단괴롭힘 피해 경험은 중학교 3학년 시점의 학업적응에 영향을 미치지 않았고, 다른 학년에서는 동시효과가 나타났다. 지연효과는 초등학교 5학년 시점의 집단괴롭힘 피해 경험은 초등학교 6학년 시점의 학업적응에 영향을 미치지 않았고, 다른 시점에서는 지연효과가 나타났다. 교사관계의 경우, 중학교 3학년 시점의 집단괴롭힘 피해 경험은 중학교 3학년 시점의 교사관계에 영향을 미치지 않았고, 다른 학년에서는 동시효과가 나타났다. 지연효과는 중학교 2학년 시점의 집단괴롭힘 피해 경험은 중학교 3학년 시점의 교사관계에 영향을 미쳤고, 다른 시점에서는 지연효과가 나타나지 않았다. 이상의 연구결과를 통해 다문화 청소년의 학년이 높아짐에 따라 우울, 학업적응, 또래관계, 교사관계, 집단괴롭힘 피해 경험도 유의하게 변하고, 다문화 청소년의 집단괴롭힘 피해 경험이 당해(동시효과) 뿐만 아니라 그다음 해(지연효과)의 우울과 학업적응, 또래관계, 교사관계에 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 본 연구는 비다문화 청소년이 아닌 다문화 청소년을 대상으로 집단괴롭힘 피해 경험이 시간의 흐름에 따라 우울, 학업적응, 또래관계, 교사관계의 변화에 미치는 시간효과를 확인하였다는 점과 다문화 청소년의 교사관계 발달양상을 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 본 연구결과를 통해 집단괴롭힘 피해 경험 다문화청소년의 적응을 위한 개입 시기를 제안하였다.;The present study aims to investigate the developmental trajectories of depression and school adjustment (academic adjustment, peer relationship, student-teacher relationship) and to examine the current effect and lag effect of peer victimization on depression and school adjustment among multicultural adolescents. The study used the Multicultural Adolescents Panel Study (MAPS) data conducted by the National Youth Policy Institute (NYPI) from 5th grade in elementary school to 9th grade (3rd grade in middle school). The main results of the analyses using latent growth modeling (LGM) are as follows; first, linear models were found to be more suitable than non-linear models. It means that depression, peer relationship, and student-teacher relationship increased and academic adjustment and peer victimization decreased from childhood to adolescents. Second, depression and peer relationship showed current effect and lag effect at all times. The peer victimization in 5th grade to 8th grade reduced the academic adjustment at that time. And the lag effect was shown in 6th grade to 8th grade. The peer victimization in 5th grade to 8th grade reduced the student-teacher relationship at that time. And the lag effect was shown only in the 8th grade. The study confirms that depression, academic adjustment, peer relationship, student-teacher relationship, and peer victimization significantly changed as increasing age. And it confirms the current effect and lag effect of peer victimization on depression, academic adjustment, peer relationship, and student-teacher relationship. This study has identified the time effect of peer victimization on depression, academic adjustment, peer relationship, and student-teacher relationship on multicultural adolescents. Also the study has found out the developmental trajectories of student-teacher relationship among multicultural adolescents. With these results, I suggest the timing of intervention for the adjustment of multicultural adolescents who experienced peer victimization.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE