View : 762 Download: 0

청소년 사이버불링 온톨로지 개발 연구

Title
청소년 사이버불링 온톨로지 개발 연구
Other Titles
Ontology Development of Adolescents Cyberbullying
Authors
이지은
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전종설
Abstract
최근 인터넷과 스마트폰의 보편화로 인해 청소년의 소셜미디어 사용이 일상화되고 있다. 소셜미디어의 활발한 사용은 청소년들의 사회적 관계 형성 등 여러 이점을 보임에도 불구하고 사이버불링 문제 발생과 같은 역기능을 유발하기도 한다. 소셜미디어 사용의 증가와 동시에 청소년들의 사이버불링의 위험에의 노출 역시 증가하고 있다. 이에, 청소년 사이버불링 문제에 대해 효과적인 개입을 위하여 사이버불링의 주요 발생 공간인 소셜미디어 분석 연구의 첫 단계로 소셜 빅데이터 수집 및 분석을 위한 온톨로지를 개발하고자 하였으며, 이를 위해 Ontology Development 101 방법론에 기반하여 학술자료, 인터넷 뉴스 자료, 소셜미디어 자료, 정책적·제도적 자료에서 주요 개념을 추출하고 분류체계를 완성하여 청소년 사이버불링 온톨로지를 구축하였다. 개발된 청소년 사이버불링 온톨로지는 총 2421개의 키워드를 수록하고 있으며, 사이버불링의 대상, 발생 요인, 유형, 발생환경, 폐해, 대응의 여섯 가지 도메인으로 구성하였다. 첫 번째 대분류인 대상 클래스는 사이버불링 대상을 성별, 교급별, 대상의 특성이라는 중분류로 분류하였다. 두 번째 대분류는 사이버불링의 발생 요인으로, 사이버불링이 발생하는 요인들과 관련된 키워드를 포함하였다. 이는 심리적 요인, 관계적 요인, 사회문화적 요인, 중독 요인으로 나타낸 중분류에 따라 구분되었다. 세 번째 대분류는 사이버불링의 유형으로, 직접적 방식과 간접적 방식 두 가지의 중분류로 구분하였으며, 그중 직접적 방식은 언어적 방식과 관계적 방식의 소분류로 다시 구분하였다. 네 번째 대분류인 사이버불링 발생환경은 사이버불링이 발생 가능한 모든 환경을 포괄적으로 제시하고자 하여 도구적 환경, 지역적 환경, 발생환경의 특성으로 중분류를 구성하였다. 도구적 환경은 소셜미디어, 메신저, 뉴미디어, 기기의 소분류로 다시 분류하였으며, 온톨로지에서의 지역 키워드 구분은 특정 지역에서 발생한 사건이 소셜 빅데이터상에서 어떻게 표출되는지 확인할 수 있으므로 발생 사건의 지역적 집중도를 파악하는 데에 도움이 되도록 지역적 환경 중분류의 경우 국내와 국외의 소분류로 구분하였다. 다음 대분류인 사이버불링의 폐해는 사이버불링으로 나타난 문제적인 결과를 말하며, 이는 신체/물리적 폐해, 심리적 폐해, 관계적 폐해를 비롯하여 기타 문제적 폐해로 구분하여 중분류를 구성하였다. 마지막으로 사이버불링의 대응 영역 대분류는 사이버불링 문제와 관련하여 이를 예방하고 해결하기 위한 대응 방안과 관련된 키워드를 포함한다. 대응 방안의 중분류는 정책·제도, 사법, 서비스, 예방책, 해결책, 보호요인으로 분류하였다. 본 연구는 청소년 사이버불링과 관련하여 온톨로지를 처음으로 제시하였다는 점에서 의의를 가지며, 향후 청소년 사이버불링 문제에 대한 소셜 빅데이터 활용 연구의 기초적인 틀로 활용될 수 있을 것이다. 또한, 청소년 사이버불링 문제에 대한 독립적인 법적 제도의 마련, 예방 및 개입 프로그램의 개발과 보편화된 운영, 인식 개선 교육의 필요성에 대한 함의를 제안하였다.;The wide spread of the Internet and smartphone use among general public also has led to the daily common use of social media among adolescents in recent years. Many teenagers form their social relationships and network through social media, but their excessive use of social media can also bring certain negative consequences such as cyberbullying issues. Adolescents’ use of social media has been rapidly increasing with a wide exposure of danger from cyberbullying among teenagers. The purpose of this study was to develop an adolescent cyberbullying ontology for social big data analysis as a first step toward analyzing social media where cyberbullying problems occur. Based on Ontology Development 101, thesis data, Internet news data, social media data, and policy data were collected, and extracted to draw main concepts. Subsequently, the classification system was established, and adolescent cyberbullying ontology has been developed. The developed adolescents cyberbullying ontology contains a total of 2421 keywords consisting six domains: cyberbullying target, factor, type, environment, negative impact, and response. The first class is the target class which classifies cyberbullying targets into divisions of gender, school levels, and characteristics of the target. The second class is the cause of cyberbullying, which contains keywords related to the factors that cause cyberbullying. These factors were further classified by psychological, relational, sociocultural, and addictive factors. The third class is the type of cyberbullying divided into two divisions, direct and indirect. The direct division is reclassified into linguistic and relational. The fourth class, the cyberbullying generation environment, was organized into divisions according to the characteristics of the tool and regional environment. The tool class was reclassified as a small category of social media, messengers, new media, and devices; and the regional environment keyword class in ontology was divided into domestic and international categories. The next category, the impact of cyberbullying, refers to the problematic consequences resulting from cyberbullying which is divided into physical, psychological, relational, and other problematic damages. Finally, cyberbullying's response domain includes keywords related to countermeasures to prevent and solve cyberbullying problems. The middle classification of countermeasures was classified as policies, legal frameworks, services, precautions, solutions, and preventive factors. The significant contributions of this study are to introduce ontology related cyberbullying problem among adolescents for the first time and to provide a fundamental framework for future research on social big data utilization of youth cyberbullying problems. In addition, this study suggests various implications for the urgent needs for independent legal system, prevention and intervention strategies for adolescent cyberbullying problems, and awareness improvement education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE