View : 574 Download: 0

The Influence of Social Viewing of Fitness Videos on People's Behavioral Intention

Title
The Influence of Social Viewing of Fitness Videos on People's Behavioral Intention
Authors
CHEN, YIXUE
Issue Date
2021
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
This study focuses on web-based teaching videos, especially fitness videos, to study the impact of social viewing of fitness videos on people's behavioral intentions, based on TPB. For understanding the relationship between each variable in a more specific way, this study divides the focus of social viewing into different aspects: video viewing and online discussion. And then combined with the TPB model. The participants were 400 users of the Chinese video-sharing website, Bilibili. They all participated in physical activities by following fitness videos in the last three months. SPSS 25.0 and AMOS 24.0 software were used to analyze the data of this research. According to the data analysis results, video viewing significantly affects behavioral intention via SN and PBC. Meanwhile, the behavioral intention was also positively influenced by online discussion and online discussion has been verified to positively affect subjective norms and PBC. It is particularly worth noting that people's attitudes towards sports activities cannot critically affect people's behavioral intentions. According to the data, people's evaluation of attitude is generally high, which reflects people's fixed thinking pattern about fitness behavior and also leads to the effect of attitude on other variables. This study is shown to correlate the TPB model to social viewing and it is of extraordinary significance to expand the study of social viewing in different scope.;본 연구는 피트니스 영상의 사회적 시청이 사람들의 행동 의도에 대해 어떤 영향을 미치는지를 연구하기 위하여 설문 조사를 실시하였다. 참여자는 최근 3 개월 동안 최소 1 번 이상 피트니스 영상에 따라 피트니스 활동을 한 400 명 중국인이다. 본 연구에서는 구조방정식 모델(Structural Equation Modeling; SEM)을 활용하였으며, SPSS 25.0 을 사용하여 기술 통계 및 신뢰도 검증을 실시하였고, AMOS 24.0 을 사용하여 확인적 요인분석, 타당성 검증 및 연구 모형 적합도를 파악한 후 변인 간 경로 분석을 실시하였다. 결과를 보면, 사회적 시청의 비디오 시청과 온라인 토론이 다 주관적 규범과 지각된 행동 통제를 통해 행동 의도에 대한 유의미한 정적 영향을 보여주었다. 반면에, 온라인 토론과 태도 간의 관계는 유의미하게 나타났지 않고, 태도와 행동 의도 간의 관계도 유의미하지 않았다. 본 연구는 헬스 커뮤니케이션 영역에서도 의미 있는 연구 있고, 사회적 시청에 관한 연구로서 사회적 시청의 연구 범위를 확장시키는 의미가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE