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중년 여성의 맞춤형 스타일링을 위한 패션 큐레이션 서비스 디자인 연구

Title
중년 여성의 맞춤형 스타일링을 위한 패션 큐레이션 서비스 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Design of a Fashion Curation Service for Customized Styling of Middle-Aged Women
Authors
이정은
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김동은
Abstract
현대 사회에서 외모는 자신을 표현하는 중요한 수단이 되고 있으며 상황에 맞는 적절한 의복 착용은 타인으로부터 좋은 인상을 형성할 수 있도록 하기 때문에 자신에게 적절한 의복을 선택하여 어울리는 패션 스타일을 연출하는 것이 중요하게 되었다. 중년 여성들은 여러 가지 급격한 신체적 변화를 경험하면서 체형이 변하고 체중도 증가한다. 이러한 변화는 심리적 위기감을 유발시켜 외모에 대한 관심을 증가시키고 나아가 아름다워지고 싶은 욕구의 표현 방법을 모색하도록 하는데 이러한 방법 중에서 신체의 결점을 비교적 쉽게 보완할 수 있는 패션 스타일링은 중년기의 자아실현에 가장 큰 영향을 미칠 수 있는 요소라 할 수 있다. 또한 현대인들은 방대한 정보로부터 자신에게 필요하고 가치 있는 정보를 선별하는데 점점 어려움을 느끼게 되면서 자신에게 의미 있는 정보를 수집하고 정리하여 이용자에서 유용한 정보를 제공하는 ‘큐레이션 서비스(curation service)’가 필요하게 되었으며 패션분야에서도 이러한 서비스의 도입을 필요로 하게 되었다. 이에 본 연구는 중년 여성을 대상으로 그들의 특성과 스타일링 과정에서 겪는 어려움 및 니즈를 규명하고 체형에 따른 스타일링 이론을 바탕으로 T.P.O.에 적합한 맞춤형 스타일링에 활용할 수 있는 실질적인 자료를 구축하고자 한다. 나아가 중년 여성을 위한 맞춤형 스타일링이 가능한 큐레이션 서비스 디자인을 통하여 패션 큐레이션 서비스 디자인에 활용할 수 있는 방안을 제안하고자 한다. 중년 여성의 맞춤형 스타일링을 위한 패션 큐레이션을 연구하기 위한 연구방법은 첫째, 설문지에 의한 정량조사를 실시하여 중년 여성의 어플리케이션 활용실태와 스타일링 시 고려사항, 패션 큐레이션 서비스의 인식여부 및 필요성을 분석하였다. 둘째, 심층면담과 참여관찰에 의한 정성 조사를 실시하여 중년 여성의 행동특성을 분석하고 패션 스타일링의 제한 원인 및 큐레이션 서비스의 필요성을 검증하였으며 중년 여성의 맞춤형 스타일링을 위한 패션 큐레이션에 필요한 콘텐츠의 요소를 도출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중년 여성은 중년 이후 변화한 체형 보완이나 이미지연출, 유행을 반영한 스타일링을 위해 패션 정보를 탐색하는 등 패션에 관한 관심은 꾸준히 유지하고 있었으나 과거와 달라진 체형의 변화로 인해 스타일링의 만족도가 낮아져 스타일링에 혼란을 겪고 있었다. 더불어 중년여성은 의복을 온라인으로 구매함에 있어 ‘장바구니’, ‘사진캡처’, ‘즐겨찾기’기능 등을 활용하여 충동구매를 방지하고 가격을 비교하는 경제성 추구 성향의 소비자이며 원하는 정보를 빠르게 획득하여 시간을 절약하기 원하는 편의성 추구 성향의 소비자임을 알 수 있었다. 둘째, 중년 여성은 중년 이후 늘어난 군살을 가릴 수 있으며 실내에서 착용이 가능한 베스트를 선호하고 있었으며, 격식을 갖춰야하는 외출복으로 복부와 밋밋해진 엉덩이를 보완하고 상대적으로 날씬한 종아리를 부각시켜 전체적으로 체형을 보완할 수 있는 원피스를 선호하는 것으로 분석되었다. 셋째, 중년 여성들은 스타일링 시 중년 이후 변화한 체형으로 인해 전체적으로 맞음새에 만족하지 못하고 있었으며, 복부와 하체의 부분적 문제점을 보완하는 방법에 한계를 느끼고 있었다. 또한 무계획적인 의복 소비, 색상에 대한 감각 부족, 그리고 스타일 변화의 두려움의 이유로 스타일링에 어려움을 호소하였다. 넷째, 정량조사와 심층면담을 통해 살펴본 중년 여성의 패션 스타일링 고려사항은 ‘T.P.O.’, ‘체형보완’, ‘이미지’, ‘날씨’로 분석되었고, 요구되는 모임의 상황은 동창이나 친구모임, 직장관련 행사, 경조사 및 관례적 행사, 여가생활, 가족모임, 자녀 관련 모임, 종교 활동으로 나타났다. 따라서 본 연구에서는 중년 여성이 스타일링 과정에서 겪는 어려움을 해결하고 다양한 요구에 부응하기 위한 방법으로 중년 여성의 체형과 취향을 분석하여 T.P.O.와 선호이미지에 적합한 맞춤형 스타일링을 추천하는 패션 큐레이션 서비스 디자인인 ‘Fit & Pick’ 모형을 제안하였다. ‘Fit & Pick’은 사전 입력 단계인 ‘스타일 퀴즈’를 통하여 신체사이즈 및 체형, 선호 디자인, 착장 스타일 및 직업 유형을 우선적으로 분석하여 신체사이즈 및 취향을 파악하고 메인 영역인 ‘스타일 찾기’를 통해 T.P.O.와 선호이미지 등 사용자의 니즈에 적합한 스타일링을 제공하며 추천된 아이템의 구매 및 저장이 가능하여 추후 스타일링을 위한 데이터베이스로 활용할 수 있다. 또한 ‘패션 트렌드’를 통해 트렌드에 대한 정보를 제공하고 스타일링을 공유할 수 있도록 하여 탐색적 쇼핑성향의 소비자를 만족시키며, ‘나의 옷장’ 콘텐츠를 통해 사용자의 스타일링 포트폴리오를 생성할 수 있다. 본 연구는 새로운 소비 주체로 떠오르고 있는 40-50대 중년 여성들의 스타일링 요구사항을 정량적으로 분석하고 스타일링 과정에서의 행동특성을 심층면담과 참여관찰을 통해 정성적으로 조사함으로써 양적 연구나 질적 연구 중 하나의 방법에서 발견하지 못한 중년 여성의 요구사항과 행동특성을 통합적으로 해석할 수 있다. 또한 큐레이션 서비스 디자인 ‘Fit & Pick’은 전문적이고 세부적인 체형과 취향 분석의 콘텐츠를 바탕으로 패션산업의 주요 타깃으로 떠오르고 있는 중년 여성의 요구에 맞는 상품을 파악하는데 도움이 되며 나아가 세분화된 소비자 맞춤형 마케팅 전략을 수립하고 그에 따른 패션상품의 판매 향상 방을 모색하는데 기여할 수 있는 구체적이고 실질적인 자료가 될 수 있다. 아울러 맞춤형 스타일링을 위한 패션 큐레이션 서비스에 대한 연구를 진행함에 있어 40-50대 중년 여성 뿐 아니라 다양한 연령층과 성별이 확장된 다각적 접근의 후속 연구를 통해 연령과 성별에 따른 특징, 요구사항 및 주안점을 비교·분석함으로써 맞춤형 스타일링에 대한 통합적인 이해가 가능한 기초자료로써 활용되기를 기대한다.;In modern society, appearance is becoming an important means of expressing oneself, and it is important to choose an appropriate fashion style because wearing appropriate clothing can make a good impression on others. Middle-aged women change their body shape and gain weight as they experience various drastic physical changes. These changes create a sense of psychological crisis and make middle-aged women seek ways to express interest in appearance and the desire to be beautiful, among which clothing selection and styling, which can make up for bodily dissatisfaction relatively easily, are factors that can have the greatest impact on self-realization during middle age. In addition, modern people find it increasingly difficult to select information they need and value from the vast amount of information, and in this trend , a “curation service” is needed to collect and organize information that is meaningful to them and provide useful information to users. Thus, this study seeks to establish practical data that can be used in the customized styling of middle-aged women suitable for T.P.O. based on the styling theory considering body type and difficulties in the styling process of middle-aged women. Furthermore, this study propose a method that can be used to design fashion curation services through a curation service design that can be customized for middle-aged women. The research method for studying fashion curation for customized styling of middle-aged women is as follows. First, a quantitative survey was conducted by questionnaire to analyze the actual status of application utilization of middle-aged women, considerations in styling, and the need for recognition of fashion curation services. Second, a qualitative survey of in-depth interviews and participation observations was conducted to supplement the quantitative survey and verify reasons for limiting the behavior characteristics of middle-aged women and the need for curation services, and elements of content needed for fashion curation for customized styling of middle-aged women were derived. The results of this study are summarized as follows. First, middle-aged women considered the image that is reflected in others and maintained their interest in fashion to reflect the fashion trend, but the satisfaction of styling was reduced due to a change in body shape that changed from the past, causing confusion in styling. In addition, they are consumers who tend to seek economic feasibility, and are convenience-seeking consumers who want to quickly obtain information while saving time by using the purchase cart” function, “photo capture,” and “favorite” function to prevent impulse purchases. Second, among fashion items purchased after middle age that were analyzed through in-depth interviews, “vest” was found to be a significant item for middle-aged women as it was intended to cover the increased size of the abdomen after middle age. In addition, in the case of “one-piece dress,” it was found to be a favorite item for middle-aged women to supplement their abdomen and highlight relatively slim calves when attending formal occasions. Third, it was analyzed that middle-aged women had the biggest problem of overall body type, including how to supplement partial problems in the abdomen and lower body that have changed since middle age, and overall body type. Next, middle-aged women complained of difficulties in styling with unplanned clothing consumption, lack of sense of color, and fear of style change in style. Fourth, through quantitative research and in-depth interviews, considerations in the fashion styling process of middle-aged women were analyzed as “T.P.O.,” “complementation of body type,” “image, ” and “weather.” In the situation of the required meeting, alumni or friend meetings, work related events, events of congratulations and customary events, leisure, family gatherings, child-related gatherings, and religious activities. Based on these findings, the study proposed a “Fit & Pick” model, a fashion curation service design that analyzes middle-aged women’s body types and tastes to recommend customized styling suitable for T.P.O. and preferred images, to meet the difficulties and diverse needs of middle-aged women. “Fit & Pick” identifies body size and body type, preferred design, outfit style and job type through pre-input stage “Style Quiz” and receives styling suitable for T.P.O. and desired styling needs through main area “Style Finding” and shopping and storing items. In addition, “fashion trends” can provide information on trends and share styling, and create a user’s styling portfolio through “My Closet” content. By quantitatively analyzing the styling requirements of middle-aged women in their 40s and 50s who are emerging as new consumers and qualitatively examining and generalizing the behavioral characteristics in the styling process through in-depth interviews and participation observations, this study can provide an integrated interpretation of the requirements and behavioral characteristics of middle-aged women, which could not be found in either quantitative or qualitative research alone. In addition, curation service design “Fit & Pick” can be specific and practical data to help identify products that meet the needs of middle-aged women that can be used for customized styling based on professional and detailed content of taste and body type analysis in the fast-changing fashion industry. Furthermore, since fashion curation for customized styling may have different characteristics, requirements, and emphasis depending on all ages and genders as well as middle-aged women in their 40s and 50s, it is expected to be used as a basic material for an integrated understanding of customized styling through follow-up research on a multi-dimensional approach that extends to more diverse age groups and genders.
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