View : 643 Download: 0

김혜란 작곡 25현금과 마림바를 위한 <흩어진 가락> 분석 연구

Title
김혜란 작곡 25현금과 마림바를 위한 <흩어진 가락> 분석 연구
Other Titles
Analysis study of Kim Hyeran's ‘ for 25-string Gayageum and Marimba’
Authors
이아은
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
본 연구는 김혜란 작곡 ‘25현금과 마림바를 위한 <흩어진 가락>’의 선율을 분석한 것이다. 작곡가 김혜란의 음악적 배경 및 작품 경향을 바탕으로 25현금의 조현법과 작품에 나타난 선율 및 리듬의 특징을 분석하고, 25현금과 마림바의 선율 유형을 알아보는 것을 목적으로 한다. ‘25현금과 마림바를 위한 <흩어진 가락>’은 총 100마디로 이루어져 있으며, 본고에서는 박자가 변하는 지점에 따라 A와 B로 총 2개의 단락으로 구분하였다. 선율의 흐름과 리듬 변화 및 음형 구조와 같은 음악적 특징에 따라 구조를 세분화하여 분석하였다. 그 결과 요약하면 다음과 같다. 첫째, A단락은 Intro와 a, b, c, d의 총 5개의 부분으로 구성되어 있으며, 제1마디부터 제46마디까지 총 46마디이다. A단락의 Intro는 작은 기, 경, 결, 해로 이루어져 있으며, 25현금의 솔로 부분이다. f를 중심으로 선율이 진행되며, 제2마디에 나타난 25현금의 완전 4도, 완전 5도 화음은 이후 나타나는 마림바의 선율을 먼저 제시하는 역할을 한다. 종지음 c를 긴 박을 사용하여 남은 여음으로 선율을 풀어준다. A-a는 완전 4도와 완전 5도의 도약적 상행 선율이 특징적으로 나타난다. 25현금의 선율을 마림바가 이어 연주하는데, 이때 두 악기 모두 짧은 프레이즈로 여러 번 선율을 주고받는다. A-b은 25현금의 선율이 본격적으로 전개되는 부분이다. 25현금은 저음역과 고음역의 넓은 음역대를 자유롭게 넘나들며 선율을 진행하고 있으며, 마림바는 8분음표의 리듬형을 반복하여 나타냄으로써 반주 역할을 한다. A-c에서 25현금은 동음을 세 번 반복하는 음형이 주를 이루고 있으며, 마림바는 2도 화음으로 곡의 분위기를 전환한다. A-d는 A단락의 종결 부분으로, 25현금은 현을 누르는 주법을 사용하여 동음을 반복하거나 동일한 음형을 연속적으로 사용하고 있으며, 마림바는 25현금이 먼저 제시한 선율을 모방・변형하여 연주하거나 25현금과 동일한 선율을 트릴 주법으로 연주한다. 25현금과 마림바의 연속하는 16분음표 리듬형은 점차 빠르게 연주되어 긴장감을 형성하며 A단락을 마무리한다. A단락에서 나타나는 25현금과 마림바의 선율 유형을 살펴 본 결과는 다음과 같다. 25현금이 제시되는 40마디를 분석한 결과, 25현금은 주선율과 보조선율로 나타난다. 주선율로 등장하는 마디는 28.5마디로 71.25%를 차지하고, 보조선율은 11.5마디로 28.74%를 차지한다. 마림바가 제시되는 35마디를 분석한 결과, 마림바는 주선율과 보조선율, 대선율로 나타난다. 주선율로 등장하는 마디는 7마디로 20%를 차지하고, 보조선율은 25마디로 71.43%를 차지하며 대선율로 등장하는 마디는 3마디로 8.57%를 차지한다. 둘째, B단락은 e, f, g, h의 총 4개의 부분으로 구성되어 있으며, 제47마디부터 제100마디까지 총 54마디이다. B-e의 도입구에 해당되는 제47마디부터 제50마디에서는 마디별로 25현금 선율의 본청이 바뀌는 것이 특징이다. 이때, 제49마디에 등장하는 마림바는 8분음표-4분음표 리듬형을 반복적으로 사용하여, 강박과 약박이 바뀌어 나타나는 당김음을 사용한다. B-f의 마림바는 제54마디~제55마디와 제61마디~제62마디에서 첫 번째 박과 네 번째 박을 스타카토와 함께 화음을 연주하여 25현금 선율에 장단감을 형성한다. 이후 마림바는 제66마디와 제67마디에서 앞꾸밈음을 사용하여 완전 8도 도약하면서, 순차적으로 하행하며 트레몰로를 연주하여 25현금의 여음을 지속시켜주는 보조 역할을 한다. B-g은 한 옥타브 이상의 급박한 도약, 폭넓은 음역대 활용, 트릴 주법 사용, 짧은 시가의 리듬형을 활용하여 선율을 발전시켜 진행하며, 곡의 절정에 해당하는 부분이다. 25현금은 리듬을 축소하며 선율을 발전시키고, 마림바는 3개의 음을 통해 증 4도 선율을 형성하며 분위기를 전환한다. 제76마디부터 25현금이 가야금 산조 중 휘모리가 연상되는 선율을 연주하는 것이 특징이다. B-h는 전체 악곡 중 가장 전통음계에서 벗어나는 부분으로 증음정의 빈번한 등장과 강한 악센트를 활용한 화음으로 구성되어 있다. 점차 빨라지는 템포 속에서 25현금은 16분음표를, 마림바는 셋잇단음표를 연속적으로 사용하며 긴장감을 형성한다. 25현금은 마림바에서 특징적으로 나타난 셋잇단음표를 사용하여 곡에 통일감을 주며, 이후 25현금과 마림바는 동일한 화음을 악센트와 스타카토와 함께 강하게 표현하며 곡을 마무리한다. B단락에서 나타나는 25현금과 마림바의 선율 유형을 살펴 본 결과는 다음과 같다. 25현금이 제시되는 54마디를 분석한 결과, 25현금은 주선율과 보조선율로 나타난다. 주선율로 등장하는 마디는 35.5마디로 65.74%를 차지하고, 보조선율은 15.5마디로 28.70%를 차지한다. 마림바가 제시되는 46마디를 분석한 결과, 마림바는 주선율과 보조선율, 대선율로 나타난다. 주선율로 등장하는 마디는 1마디로 2.17%를 차지하고, 보조선율은 27마디로 58.7%를 차지하며, 대선율로 등장하는 마디는 18마디로 39.13%를 차지한다. 김혜란 작곡의 ‘25현금과 마림바를 위한 <흩어진 가락>’은 민속 음악인 산조의 ‘기, 경, 결, 해’ 형식을 기반으로 개량 국악기인 25현금과 서양 유율 타악기인 마림바로 구성된 2중주곡이다. 필자는 작품 분석을 통하여 25현금과 마림바의 선율 유형 비교를 제시함으로써, 이후 국악기와 서양 타악기의 2중주곡을 창작하는 데 있어 방향을 제시하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 나아가 향후 ‘25현금과 마림바를 위한 <흩어진 가락>’을 연주하는 25현금과 마림바 연주자들로 하여금 작품에 대한 이해와 연주에 도움이 되기를 바란다. ;This study is an analysis of the melody of ‘ for 25-string Gayageum and Marimba’ composed by Kim Hyeran. The purpose of this study is to analyze the 25-string Gayageum's tuning system and the characteristics of the melodies and rhythms of the piece based on the composer Kim Hyeran's musical background and the tendency of the piece and to examine the interrelationship between 25-string Gayageum and Marimba. ' for 25-string Gayageum and Marimba' consists of a total of 100 measures, and in this study, it is divided into two movements, A and B, depending on the point of change of the time signature. The detailed structure was classified and analyzed by dividing according to musical characteristics such as melody flow and rhythm change. The results are summarized as follows. First, the first movement A consists of five parts: Intro, a, b, c, and d, and there are 46 measures from measure 1 to measure 46. Intro of A movement consists of a small form of 'Gi, Gyeong, Gyeol, Hae', and is a solo part of 25-string Gayageum. The melody is centered on the f note, and the perfect 4th and 5th chords of the 25-string Gayageum shown in measure 2 play the role of presenting the melody of the Marimba first. The c note is used as an ending note to relieve the tension of the melody with the remaining sound using a long beat. A-a is characterized by ascending leap melodies of perfect 4th and perfect 5th. Following the melody of the 25-string Gayageum, Marimba plays the melody, where both instruments exchange melodies several times with short phrases. A-b is the part where the melody of the 25-string Gayageum develops in earnest. The 25-string Gayageum is performing melodies while freely traversing the wide range of low and high ranges, and Marimba plays the role of accompaniment by repeating the rhythmic pattern of the eighth note. In A-c, the 25-string Gayageum is mainly composed of a pattern that repeats the same note three times, and Marimba changes the mood of this piece with major 2nd chords. A-d is the end of the A movement, and the 25-string Gayageum uses the Gayageum technique of pressing the string to repeat the same note or uses the same melody pattern continuously. Marimba imitates or develops the melody first suggested by the 25-string gayageum, or plays the same melodies as the 25-string Gayageum, along with the technique of the trill. The continuous 16-note rhythm of the 25-string Gayageum and Marimba is played rapidly, forming tension and ending the A movement. The results of analyzing the melody types of 25-string Gayageum and Marimba in A movement are as follows. As a result of analyzing 40 measures of 25-string Gayageum in A movement, 25-string Gayageum appears as the main melody and the secondary melody in the role. Measures appearing as the main melody accounted for 71.25% with 28.5 measures, and the secondary melody accounted for 28.74% with 11.5 measures. As a result of analyzing 35 measures that Marimba appears, Marimba appears as the main melody, the secondary melody, and the counter melody. The measures appearing as the main melody accounted for 20% with 7 measures, and the secondary melody accounted for 71.43% with 25 measures. The measures appearing as the counter melody account for 8.57% with 3 measures. Moreover, the second movement B consists of four parts: e, f, g, and h, and is a total of 54 measures from measure 47 to measure 100. The characteristic is that the tonic of the 25-string Gayageum melody changes every time the measure changes from measure 47 to measure 50, which is the intro of B-e. At this time, Marimba, which appears in measure 49, uses the eighth note-fourth note rhythm type repeatedly and uses syncopation in which strong and weak beats are changed. B-f's Marimba plays chords with staccato in measure 54, measure 55, and measure 61 and measure 62, forming a rhythmic feel to the 25-string Gayageum melody. Afterward, Marimba leaps into perfect 8th using appoggiatura in measure 66 and measure 67, descending sequentially, and playing tremolo to assist in sustaining the tone of the 25-string Gayageum. B-g is a part of the climax of this piece that is developed by using a rapid jump of one octave or more, using a wide range, using a trill technique, and using a short-length rhythm. The 25-string Gayageum develops melodies while reducing the length of the rhythm, while Marimba transforms the mood of this piece by forming the augmented 4th melody through three notes. From measure 76, 25-string Gayageum is characterized by playing melodies reminiscent of 'Hwimori' among Gayageum Sanjo. B-h is the most deviated part of the traditional musical scale among the whole music and consists of frequent appearances of augmented intervals and chords utilizing strong accents. In an increasingly fast tempo, 25-string Gayageum uses 16 notes and Marimba uses triplets continuously, creating tension. The 25-string Gayageum uses the triplets that are characteristic of Marimba's melody to give this piece a sense of unity, and then the 25-string Gayageum and Marimba strongly express the same chords with accents and staccato to finish the piece. The results of analyzing the melody types of 25-string Gayageum and Marimba in B movement are as follows. As a result of analyzing 54 measures of 25-string Gayageum in B movement, 25-string Gayageum appears as the main melody and the secondary melody in the role. Measures appearing as the main melody accounted for 65.74% with 35.5 measures, and the secondary melody accounted for 28.70% with 15.5 measures. As a result of analyzing 46 measures that Marimba appears, Marimba appears as the main melody, the secondary melody, and the counter melody. The measures appearing as the main melody accounted for 2.17% with 1 measures, and the secondary melody accounted for 58.7% with 27 measures. The measures appearing as the counter melody account for 39.13% with 18 measures. ‘ for 25-string Gayageum and Marimba’, composed by Kim Hyeran, is based on the Korean folk music Sanjo's 'Gi, Gyeong, Gyeol, Hae' form and is a duet consisting of 25-string Gayageum, an improved Korean instrument, and Marimba, a Western melodic percussion. This study can be found to be meaningful in that it suggested the direction of composing the duet of Korean instrument and Western percussion by presenting a comparison of the melody types of 25-string Gayageum and Marimba through analysis of the piece. Furthermore, this study concludes with the hope that it may be able to help the 25-string Gayageum and Marimba players who play ‘ for 25-string Gayageum and Marimba’ to understand and perform the piece.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE