View : 500 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
장은진
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤명자
Abstract
This thesis is on《Egmont, Op. 84》by Ludwig van Beethoven (1770-1827) and《Let us garlands bring, Op. 18》by Gerald Finzi (1901-1956) among the graduation recital programs to complete the writer's master's degree course. Based on plays, the writer sought to analyze the music pieces and to grasp the connection between the various musical expressions appearing in the lyrics and sheet music by pre-study the historical backdrop and life of the two composers, the general characteristics of music and art songs, and the poetries of each work. Beethoven is a German composer in the late 18th and early 19th centuries, and his music contains the turbulent times of the 1800s through the French Revolution. Two songs of“Die Trommel gerühret!”and“Freudvoll und leidvoll”. in his《Egmont, Op. 84》were based on the play『Egmont』and embraced the nationalistic atmosphere of the time to combine the music and poetry of Goethe, and it shows a progressive and experimental character in the use of tonality and harmony. Finzi is a 20th-century British composer who worked in an era of the reviving British nationalist music. The 1st song,“Come away, come away, death”and the 4th song,“O mistress mine”in Finzi's representative collection of songs have exactly the same lyrics as the sonnet of Shakespeare's play『Twelfth Night』which expresses the character that appears to describe emotions by acting directly was melted and expressed in music along with the contents of the play. In this thesis, the two composers and the plays reflected in their works were studied to consider the importance of the relationship between lyrics and music in the songs.;본 논문은 필자의 석사 과정을 이수하기 위한 졸업 리사이틀 프로그램 중 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의《에그몬트(Egmont), Op. 84》와 핀지(Gerald Finzi, 1901-1956)의《장미 화환을 씌우자(Let us garlands bring), Op. 18》에 대한 연구이다. 필자는 두 작곡가의 시대적 배경과 생애, 음악과 예술가곡의 일반적인 특징, 각 작품의 시를 희곡을 바탕으로 선행 연구하여 악곡을 분석하고 가사와 악보에 나타나는 다양한 음악적 표현들의 연계성을 파악하고자 하였다. 베토벤은 18세기 후반에서 19세기 초반의 독일 작곡가로 그의 음악에는 프랑스 혁명을 통한 1800년경의 격동하는 시대를 고스란히 담고 있다. 그의《Egmont, Op. 84》에서 두 개의 성악곡“북을 울려라!(Die Trommel gerühret!)”와“기쁨이 가득, 슬픔이 가득(Freudvoll und leidvoll)은 희곡『에그몬트(Egmont)』를 바탕으로 그 당시의 민족주의적 분위기를 수용하여 괴테의 시와 음악을 결합시켰고 조성과 화성 사용에 있어서 진보적이며 실험적인 성격을 보여준다. 핀지는 20세기 영국 작곡가로 영국 민족주의 음악이 부흥하는 시대에 활동하였다. 핀지의 대표적인 가곡집《Let us garlands bring, Op. 18》에서 제1곡“오너라, 오너라, 죽음이여(Come away, come away, death)”와 제4곡“오 사랑하는 님이여(O mistress mine)”은 셰익스피어의 희곡『십이야(Twelfth Night)』의 소네트(sonnet)를 가사로 한 작품으로 등장인물이 직접 연기하며 감정을 묘사하는 듯한 특징을 희곡 내용과 함께 음악에 반영하여 표현하였다. 본 논문에서는 두 작곡가와 이들의 작품에 반영된 희곡을 바탕으로 악곡을 분석하여 가곡에 있어 음악과 가사의 관계 중요성을 고찰하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE