View : 697 Download: 0

중국의 모바일 결제 시스템의 서비스 품질 인식과 소비가치가 만족도와 재사용의도에 미치는 영향

Title
중국의 모바일 결제 시스템의 서비스 품질 인식과 소비가치가 만족도와 재사용의도에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the quality of service and satisfaction of the China's mobile payment system
Authors
DING, QIAN
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백지연
Abstract
인터넷에 연결된 모바일 기기가 언제 어디서나 대중화되면서 모바일 결제 서비스는 무선인터넷 확산과 정보통신기술의 발달로 편리성과 경제성을 기반으로 전 세계로 빠르게 확산되고 있다. 최근 연간 중국의 모바일 결제시장은 세계 최대의 시장으로 각광을 받고 있다. 중국인들의 일상은 모바일 결제 시스템을 떠날 수 없다. 또한 중국의 모바일 결제 사용자수가 매년 지속적으로 증가되고 있다. 본 논문은 모바일 결제 서비스의 품질과 인지 가치가 고객 만족도와 재사용의도에 영향을 미치고 있는지, 그리고 그들 사이의 관계에서 어떤 요소를 고려하는지 어떤 관계가 있는지를 연구한다. 본 논문은 2020년 5월 17일부터 5월 22일까지 중국의 모바일 결제 이용자를 대상으로 총 489건의 설문지를 배포한 후 수집한 데이터 요소의 신뢰성과 타당성을 검증하고 다중 회귀 분석과 매개 효과 분석을 통해 가설을 검증한다. 논문결과를 보면 모바일 결제 서비스의 품질과 가치는 고객의 만족도에 비교적 큰 영향을 주는데 이는 유형성, 확신성과 신뢰성 등을 포함하며 서비스품질은 고객의 만족도에 일정한 영향을 준다. 또 모바일 결제 서비스의 품질은 고객만족도의 매체로 재사용의도에 영향을 미친다는 점도 알아볼 수 있다. 본 논문의 결과는 다음과 같은 계시를 제공한다: 재사용의도를 높이며 고객의 만족도를 제공하는 것은 요결이다. 또는 모바일 결제 서비스의 품질의 유형성, 확신성, 대응성과 편리성 및 소비가치의 감정적가치를 제공하는 매개효과를 알 수 있다.;With the popularization of mobile devices connected to the network anytime and anywhere, mobile payment services are emerging with the rapid proliferation of wireless networks and the development of information and communication technologies. Based on convenience and economy, mobile payment services are rapidly spreading to the whole world. In recent years, China's mobile simple settlement market has attracted much attention as the world's largest market. Chinese people cannot live without mobile payment system in their daily life, and the number of mobile payment users in China is increasing every year. This paper studies whether the quality and cognitive value of mobile payment service have an impact on customer satisfaction, and what quality factors should be considered in their relationship. The relationship between the service quality, perceived value and customer satisfaction and reuse intention of mobile phone users in China. From May 17 to May 22, 2020, a total of 489 questionnaires were distributed to mobile phone settlement users in China. Then, the reliability and feasibility of the collected data factors were verified, and the hypotheses were verified through multiple regression analysis. From the results of the paper, the service quality and emotional value of mobile payment have a great impact on customer satisfaction, including flexibility, type, security and reliability, etc., and the service quality has a certain impact on customer satisfaction. In addition, as a medium of customer satisfaction, the quality of mobile payment service has an obvious influence on users' reuse intention. The results of this paper provide the following inspirations: to improve the degree of reuse, improve customer satisfaction is the key, we can see that mobile convenient payment service quality flexibility, tangible, security and trust, as well as cognitive value of emotional value is to improve customer satisfaction media.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE