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SNS 여성 이용자의 신체불만족과 식이장애에 미치는 영향요인에 관한 연구

Title
SNS 여성 이용자의 신체불만족과 식이장애에 미치는 영향요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Factors Influencing the Body Dissatisfaction and Eating Disorders of Female Social Network Service Users : Focusing on Objectification theory and Social Comparison theory
Authors
김다희
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 의류산업학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박민정
Abstract
정보기술(Information Technology, IT) 산업의 발달과 과학 기술의 발달로 온라인과 같은 새로운 환경이 생겨났고, 현대인들은 소셜 네트워크 서비스(Social Network Service; SNS)를 통해 자아를 형성하기도 하며 새로운 사회적 관계를 형성하게 되었다. 스마트폰과 스마트 기기의 이용 급증으로 SNS 이용률 또한 증가하고 있다. 이러한 배경을 기반으로 현대사회에서 기업과 브랜드에게 SNS는 중요한 마케팅 수단으로 활용되고 있다. 쉽고 편리해진 사진 편집 기술과 언제 어디서나 자신의 사진을 업로드 할 수 있는 SNS에서는 주로 외모와 신체 관련 이미지가 주를 이루며, 이용자들은 자발적 또는 비자발적으로 사회문화적으로 규정된 이상적으로 마른 신체의 이미지에 노출되면 이를 내면화하고, 스스로를 감시하며 타인과 자신을 비교하게 된다. 현대사회에서 SNS는 강한 영향력을 가진 미디어로써 이용자에게 이상적인 이미지에 대한 내면화와 신체감시, 신체불만족과 식이장애등과 같은 신체이미지에 부정적인 영향을 미치고 있으며, 이러한 현상은 대상화이론과 사회비교이론에 의해 이해해 볼 수 있을 것이다. 두 이론은 미디어에 대한 노출이 이용자의 신체이미지에 미칠 수 있는 영향력에 대한 연구에서 주로 사용되는 사회심리이론이다. 대상화이론은 여성이 스스로를 타인의 시선으로 바라보며 평가하고 감시하는 대상화를 설명한다. 또한 사회문화적 차원의 내면화와 대상화로 인한 신체감시가 증가할수록 타인과의 비교가 일어나며, 이는 타인과의 비교를 통해 스스로의 평가를 설명하는 사회비교이론으로 이해 가능하다. 나아가 화려하고 이상적인 정보와 이미지가 주를 이루는 SNS 상에서 발생하는 선망의 정서와 타인과의 비교보다 스스로를 인정하고 이해하는 자기자비 성향 정도에 따른 차이를 확인하여 이용자의 올바른 SNS 사용에 도움이 되는지 알아보는 연구가 필요하다고 사료된다. 따라서 본 연구에서는 여성의 신체이미지 문제를 이해하는 틀로써 대상화이론과 사회비교이론을 바탕으로 SNS의 이용정도가 SNS 이용자의 마른 몸매에 대한 내면화, 신체감시, 외모상향비교와 신체불만족 그리고 식이장애에 미치는 영향을 실증적으로 알아보고자 하였다. 또한 이용자의 SNS 선망과 자기자비 정도에 따라 SNS 이용정도와 신체이미지에 집단 간 차이를 알아보고자 하였다. 본 연구는 20, 30대 여성 SNS 이용자를 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. SNS 이용 경험은 전자기기 사용에 능숙한 20, 30대의 비율이 가장 높으며, 신체관련 문제는 남성에 비해 젊은 여성에게서 더 많이 나타나는 것으로 밝혀졌기 때문에 20, 30대 SNS 여성 이용자를 연구 대상으로 선정하였다. 온라인 설문 전문 업체를 통해 데이터를 수집하여 분석하였으며, 총 397명의 응답을 최종분석에 사용하였다. 가설을 검증하기 위해 SPSS 25.0를 통해 인구통계학적 분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 탐색적 요인분석을 실시하였으며, AMOS 23.0을 사용하여 확인적 요인분석, 구조방정식모형 분석과 잠재평균분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 이용자의 SNS 이용정도가 높을수록 마른 몸매에 대한 내면화, 신체감시와 외모상향비교 또한 높게 경험하는 것으로 나타났으며, 마른 몸매에 대한 내면화는 신체비교와 외모상향비교에 유의미한 영향을 미치는 것을 확인하였다. 또한 마른 몸매에 대한 내면화와 신체감시가 높을수록 외모에 대한 상향비교도 높게 나타났고, 외모에 대한 상향비교가 높을수록 신체불만족과 식이장애 또한 높게 나타났다. 신체불만족은 식이장애의 선행요인임을 확인하였다. 또한 SNS 이용정도는 신체불만족과 식이장애에 직접적인 영향은 없었으나, 마른 몸매에 대한 내면화, 신체감시, 외모상향비교를 매개로 하여 간접효과를 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 SNS 이용자 특성인 SNS 선망과 자기자비 경향 정도의 높고 낮은 정도에 따라 SNS 이용정도, 마른 몸매에 대한 내면화, 신체감시, 외모상향비교와 신체불만족과 식이장애에 집단 간 차이가 있는지 살펴본 결과, SNS 상에서 선망의 정서를 더 높게 경험한 이용자 집단은 낮은 집단에 비해 더 높은 수준의 SNS 이용정도, 마른 몸매에 대한 내면화, 신체감시, 외모상향비교와 신체불만족과 식이장애를 보였고, 반면 자기자비 경향이 높은 이용자 집단은 낮은 집단에 비해 더 낮은 수준의 SNS 이용정도, 마른 몸매에 대한 내면화, 신체감시, 외모상향비교와 신체불만족과 식이장애를 보인다는 것을 확인하였다. 본 연구는 SNS 이용정도가 여성의 마른 몸매에 대한 내면화, 신체감시, 외모상향비교와 신체불만족 그리고 식이장애에 미치는 영향관계를 대상화이론과 사회비교이론을 바탕으로 하여 실증적으로 규명하였다. 이는 대상화이론과 사회비교이론을 바탕으로 여성은 기존 미디어와 같이 SNS를 통해 이상적인 이미지에 노출됨으로써 마른 몸매에 대한 내면화를 경험하며, 자신의 신체를 감시하게 되고, 이러한 내면화와 신체감시는 자신보다 우월하다고 생각되는 타인과의 외모비교를 일으킨다는 것을 의미한다. 또한 SNS 이용자 특성인 SNS 선망과 자기자비 정도에 따라 SNS 이용정도와 신체이미지에 대한 집단 간 차이가 있다는 것을 입증하였다는 점에서 학문적 의의를 가진다. 또한 본 연구는 이러한 연구결과를 통해 SNS 이용자들과 SNS를 활용하여 마케팅 전략을 활용하는 기업과 브랜드에게 마케팅 전략과 사회적 함의를 제안 한다. 구체적인 시사점은 다음과 같다. 첫째, 기업과 브랜드는 SNS에 제시되는 신체 이미지는 이상적으로 왜곡될 수 있으며, 이러한 이미지를 활용하는 마케팅은 이용자에게 부정적인 영향을 미칠 가능성이 있다는 것을 인지하고 여성의 신체이미지를 긍정적으로 제시하는 SNS 마케팅 전략을 세우는 것이 중요할 것이다. 둘째, SNS 이용자는 인지 행동적 접근을 통해 SNS 상의 이미지와 정보는 가공될 수 있으며, 사회가 만들어낸 이미지일 수 있음을 인지하여 신체이미지에 미치는 부정적인 영향을 완화할 것을 제안한다. 셋째, SNS 이용자는 외모나 신체에 관한 이미지가 많이 노출되는 SNS 상에서 스스로의 심리적, 신체적 건강을 보호하기 위하여 자신을 인정하고 받아들이는 자기자비 성향을 증진하려는 개인의 노력과, 사회적으로 이를 증진시킬 수 있는 교육전략을 세우는 것을 제안한다. 또한 화려하고 이상적인 정보나 이미지를 이용하여 소비자에게 선망의 정서를 일으키는 마케팅은 결과적으로 이용자에게 부정적인 정서를 경험하게 할 수 있기 때문에 무분별하게 선망을 조장하는 마케팅을 지양할 것을 제안하는 바이다. ;With the development of information technology (IT) industry and the development of science and technology, new environments such as online have emerged, and people have also made new social relationships through social network services(SNS). The use of SNS is also increasing due to the rapid increase in the use of smart phones and smart devices. Based on this background, SNS is used as an important marketing tool for companies and brands in these days. On the easy and convenient photo editing and SNS, which allows users to upload their own photos anytime and anywhere, mainly consist of appearance and body-related images, and users voluntarily or involuntarily are exposed to ideally skinny images that are socially and culturally defined. As a result of that, users internalize, monitor and compare themselves with ideal body images on the SNS. This can lead to serious problems with women's body image and negatively affect physical and mental health, such as eating disorders. Therefore, in this study, based on the theory of objectification and the theory of social comparison as a framework for understanding women's physical image problems, the study wanted to empirically examine the impact of SNS usage on internalization of thin ideal body, body surveillance, appearance upper comparison, body dissatisfaction, and eating disorders of SNS female users. Furthermore, it was intended to verify positive moderators in improving women's body image by finding out whether there is a difference in the relationship between SNS usage and body dissatisfaction and eating disorders depending on the users' envy on SNS and self-compassion. This study conducted an online survey for female SNS users in their 20s and 30s and collected data through online survey companies and analyzed data. A total of 397 responses were used in the final analysis. For the Statistical analysis, SPSS 25.0 was use to verify demographic analysis, reliability analysis, correlation analysis, and exploratory factor analysis(EFA), and AMOS 23.0. was use to verify confirmed factor analysis(CFA) and structural equation model analysis (SEM). The results of this study are summarized as follows. The usage of SNS has been shown to have positive effect on internalization of thin ideal body, body surveillance and appearance upper comparison. It also confirmed that internalization of the thin ideal body had a positive effect on body surveillance and appearance upper comparison. It was also confirmed that internalization of thin ideal body and body surveillance had positive effects on appearance upper comparison, while appearance upper comparison had positive effects on body dissatisfaction and eating disorders. Body dissatisfaction has been shown to have a positive effect on eating disorders. In addition, the usage of SNS did not directly had a effect on body dissatisfaction or eating disorders, but it was found to have indirect effects through internalization of thin ideal body, body surveillance, and appearance upper comparison. Finally, after examining whether there are differences among groups in the relationship between SNS usage, body dissatisfaction, eating disorders, and leading factors, the group with the high SNS envy showed higher level of body dissatisfaction and eating disorders than lower SNS envy group, whereas the group with high self-compassion showed a lower level of body dissatisfaction and eating disorders than the low group. This study empirically identified the impact of SNS use on internalization of women's thin ideal body, body surveillance, appearance upper comparison, body dissatisfaction, and eating disorders based on the objectification theory, social comparison theory, and prior studies. This study confirmed that internalization of thin ideal body, body surveillance, and appearance upper comparison are the leading factors in the impact of SNS use on body dissatisfaction and eating disorders. It is also of academic significance in that it has proved that the usage of SNS differs from the effect of women's body image to eating disorders according to the characteristics of SNS users, such as envy on SNS and self-compassion. Through these findings, this study suggest academic implications, marketing strategies, and educational strategies to companies and brands that utilize marketing strategies using SNS and SNS users. Specific implications include: First, companies and brands are suggested to set up an ethical SNS marketing strategy that can positively presents women's body images, recognizing that marketing using socially ideal thin body images presented on SNS is likely to have a negative effect on SNS users. Second, SNS users are suggested to have cognitive and behavioral approach that consciously recognizes that images unloaded on SNS are ideal images defined by society, so that users can protect their own body image. Third, SNS users are suggested to make efforts to promote self-compassion in order to protect their own body image from SNS, where their appearance and physical images are highly exposed, and education strategies to promote self-compassion are needed. It is also suggested that the marketing that creates envy for consumers by using fancy and ideal information or images should be avoided, as it can lead users to experience negative emotions as a result.
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