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아르테미시아 젠틸레스키(Artemisia Gentileschi)의 작품에 나타난 여성 이미지의 특성 연구

Title
아르테미시아 젠틸레스키(Artemisia Gentileschi)의 작품에 나타난 여성 이미지의 특성 연구
Other Titles
A Study on the Feature of Female Images in the Paintings of Artemisia Gentileschi
Authors
이수진
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 17세기의 바로크 화가인 아르테미시아 젠틸레스키(Artemisia Gentileschi, 1593-1653/4년경)의 작품에 나타난 여성 이미지의 특성에 관한 연구이다. 젠틸레스키는 당대에 대가로 인정받았지만 미술사에서 오랜 기간 잊혀 있었는데, 19세기 후반에 이루어진 학계 내의 페미니즘 논의를 통해 현대에 들어 다시 주목을 받게 되었다. 이를 통해 개인사를 강조한 페미니즘 방법론을 중심으로 전개된 그녀의 여성 이미지에 대한 연구는 근래에는 당대의 사회적 맥락 속에서 이해하려는 경향으로 이어지고 있는데, 본 논문은 기존의 여성주의 연구의 의의와 한계를 살펴보고 최근의 연구적 경향과도 맥을 같이하여 젠틸레스키의 여성 이미지를 분석해 보고자 하였다. 이를 위해 본 논문은 젠틸레스키가 활동의 전반에 걸쳐 특히나 반복적으로 다룬 여성 인물모티브인 수산나(Susanna), 유디트(Judith), 막달라 마리아(Mary Magdalene), 루크레티아(Lucretia), 클레오파트라(Cleopatra)의 이미지를 그녀가 제작한 여러 활동 시기별 작품들을 통해 비교해 보았다. 그리고 이 과정에서 이들 인물모티브를 묘사한 젠틸레스키의 여성 이미지가 당대 남성 중심의 바로크 미술에서 만들어진 여성 이미지의 전형적 표현을 상당수 따르고 있음을 확인하며, 몇몇의 선별적인 작품들만을 강조해 그녀의 여성 이미지를 이와 구분되는 개인적 트라우마나 주체적인 여성 의식의 발현으로 설명한 기존의 페미니즘 연구의 한계를 다시 한번 점검하고, 그녀의 작품에 나타난 여성 이미지를 당대의 미술 경향의 맥락에서 파악해 보았다. 하지만 이와 동시에 동일한 인물모티브들을 다룬 그녀의 여성 이미지가 당대의 바로크 미술에서 나타난 여성 이미지의 전형과는 다른 모습으로도 활동의 전반에서 꾸준히 묘사되고 있음을 분명히 밝히며, 그 특성을 주되게 논해 보고자 하였다. 이는 전형적 표현으로 묘사되지 않은 젠틸레스키의 여성 이미지에 나타난 그녀의 조형적 태도를 단순히 여성주의 논쟁의 대상으로만 해석하는 것이 아닌, 당대의 남성 중심의 미술계에서 나타난 여성 이미지의 전형을 따르면서도 여기에 여성 화가로서의 특유의 감성을 접목시켜 자신만의 새로운 해석을 보여주었음을 고찰해 보고자 한 것이라 할 수 있다. 이와 같은 전개를 위하여 우선 Ⅱ장의 A절에서는 17세기에 이르기까지 미술사에서 정립된 여성의 이미지를 살펴보며, 젠틸레스키의 여성 이미지에 영향을 미친 당대의 바로크 미술에 나타난 여성 이미지의 전형을 알아보았다. 그리고 B절에서는 젠틸레스키의 활동 시기별 화풍과 이에 따른 여성 이미지의 양상을 살펴보며, 그녀가 당대의 여성 이미지의 전형적 표현을 따르면서도 동시에 여성 화가의 감성으로 재해석해 표현할 수 있었던 여성관의 형성 배경 알아보았다. 이는 기존의 여성주의 연구에서 부각된 개인사가 아닌 사회와 미술적 요인을 통해 파악해봄으로써 젠틸레스키의 여성 이미지에 나타난 특성 역시 당대의 영향 속에서 이해하려는 본고의 기반을 다지고자 하였다. Ⅲ장에서는 앞선 논의를 바탕으로 여러 시기에 그려진 젠틸레스키의 수산나, 유디트, 막달라 마리아, 루크레티아, 클레오파트라 이미지를 비교분석해 전형으로 묘사된 여성 이미지와 이를 바탕으로 재해석된 여성 이미지 모두가 그녀의 전 화업을 통해 나타나고 있음을 확인하고, 후자의 여성 이미지에 나타난 특성을 상세히 논해 보았다. 본 논문은 이러한 연구를 통해 젠틸레스키의 작품 전반에 나타난 여성 이미지에 대해 보다 종합적인 이해를 도모해 그녀를 당대의 미술 경향을 따르면서도 남성적 편견에 얽매이지 않는 여성 이미지를 17세기의 미학을 통해 생생하게 구현한 훌륭한 바로크 화가로서 그 미술사적 위치를 가늠해 보고자 하였다.;This paper is a study on the characteristics of female images in the works of the 17th century Baroque artist Artemisia Gentileschi(1593-1653/4). Although Gentileschi was recognized as a master of her time, she had long been forgotten in the history of art. But through the discussion of feminism in academia in the late 19th century, she came back into the spotlight in modern times. Through this, the research on her female image focusing on feminism methodology which emphasizes personal history, has led to a tendency to understand it in a social context of the relevant time. This paper examines the significance and limitations of the existing feminism research to analyze Gentileschi's female image in line with recent research trends. To do this, the paper compares images of the female character motifs Susanna, Judith, Mary Magdalene, Lucretia, and Cleopatra, which Gentileschi dealt with over and over again throughout her activities. In this process, it is confirmed that Gentileschi's female image depicting these portrait motifs follows many of the typical expressions of female images created in contemporary male-centered Baroque art. The limitations of the existing feminism studies explained by the distinctive expression of individual trauma or subjective female consciousness were checked once again, and the female image in her work was grasped in the context of contemporary art trends. However, it is clear that some of her female image, which deals with the same human motifs, is different from the typical female image in Baroque art, and consistently portrayed throughout her works. This paper discusses these characteristics in detail. This is not just to interpret her formative style in the female image of Gentileschi, which is not described as a typical expression, but to look at her new interpretation by incorporating her unique sensibility as a female artist while following the stereotype of her image in the male-dominated art world of the time. For this development, the paper first examines the images of women established in art history until the 17th century at Section A of Chapter II. The images show the stereotypes of women's images in Baroque art of that time, which were an influence on Gentileschi. In Section B, we look at the style of painting by period and the resulting image of women, and looked at the background of the formation of the women's view, in which she was able to follow the typical expression of the female image of the time but at the same time reinterpret it with the sensibility as a female artist. This aims to lay the foundation for this study to understand the characteristics of Gentileschi's female image under the influence of the time by grasping through social and artistic factors, not through the personal history highlighted in existing feminism studies. Chapter Ⅲ, based on the previous discussion, compared and analyzed the images of Susanna, Judith, Magdalene Maria, Lucretia, and Cleopatra depicted in Gentileschi’s painting. The images were mixed with the typical appearances in Baroque paintings and reinterpreted appearances with emotions of women. This chapter is to discuss the characteristics of these reinterpreted images. Through this study, this paper aims to provide a more comprehensive understanding of the image of women in Gentileschi's works, so as to gauge her artistic position as a fine baroque artist who vividly embodies the female image that follows the art trends of her time but is not bound by masculine prejudice through the aesthetics of the 17th century.
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