View : 684 Download: 0

무용창작작품「역·易」에 관한 연구

Title
무용창작작품「역·易」에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Dance Work 「I Ching·易」 - based on Three I Principle from Book of Changes
Authors
HONG, WEIYING
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김말복
Abstract
본 논문은 2019년 12월 5일 이화여자대학교 홀1에서 발표한 본 연구자의 작품 「역·易」을 구상부터 공연까지 전반적 과정에 대해 분석하고 그 결과를 도출한 것이다. 우선 서론에서는 연구의 목적과 필요성, 연구방법과 제한점에 대해 밝히고 Ⅱ장에서는 통해 작품의 핵심개념을 기술하였다. 삼역 원리의 핵심을 소개하고 분석하여 어떤 형식으로 작품에 적용되었는지 분석하였다. 특히 무용창작작품 「역·易」에 대한 분석 연구에서 움직임과 핵심개념을 결합시켜 심층적으로 주제의식을 드러내어 집중적으로 기술하였다. 작품의 안무 의도는 다음과 같다. 변화무쌍한 사회를 살아가고 있는 요즘 사람들은 수많은 문제들에 봉착하며 현시대에 대해 피로감과 불안한 감정을 느끼게 된다. 이런 일상 속에서 사람들은 삶의 방향을 잃고 반복적으로 다양한 문제를 마주하게 된다. 안무자는 『역경』중 삼역의 원리에 대해 공부를 하면서 세상의 원리나 원칙을 깨우치게 된다면 세상을 바라보는 시선이 달라지고 복잡하게 엉킨 현상들을 간단하게 정리할 수 있다는 것을 알게 되었다. 이를 통해 삼역 원리가 우리의 삶과 아주 밀접한 관계를 가지고 있다는 점을 인식하게 되었고 이를 바탕으로 무용창작작품 「역·易」을 안무하게 되었다. 그 과정에서 안무자는 단지 무대 예술작품으로 공연한 것만이 아니라 삼역의 원리와 작품 사이의 연관성을 밝히고 끊임없이 사유하고 연구하며 그 과정에서 보고 듣고 느낀 점을 연구 하였다. 1장 입·入은 불역(不易)에 해당되는 장면으로 수없이 변화되는 사회를 마주하면서도 불변하는 인간들의 본성이 존재한다는 것을 상징적으로 표현하였다. 2장 교·交는 변역(變易)에 해당되는 부분으로 사회를 접촉하게 되면서 갈등에 대한 불안한 심리와 이를 극복하려는 인간 주체적 의지를 표현하였다. 3장 석·釋은 간역(簡易)에 해당되는 장면으로 수많은 갈등들을 극복함으로써 내적 성장을 이루며 삶을 적극적으로 영위해 나아가는 것을 표현하였다. 특히 3장은 삼역 중 최고로 집중되는 단계이며 1, 2장을 통해 겪었던 고난과 경험으로 더 성장하고 성숙해진 인간의 모습을 춤으로 표현한 부분이라고 할 수 있다. 결과적으로 안무자는 무용창작작품「역·易」을 통해 현대 사회를 살아가는 사람들에게 삼역의 원리를 동일하게 적용시킬 수 있다는 점을 인지하여 모든 일을 대함에 있어 삼역을 따라 행하면 순조롭게 진행될 것이라는 메시지를 관객에게 전달하고자 하였다. 그리하여 삶을 살아감에 있어 초심을 잃어버리지 말고 문제의 핵심을 찾아 복잡한 문제를 간단하게 풀어가며 자신의 목표를 세워 삶을 추구한다면 더 성숙한 자아와 더 나은 미래를 영위할 수 있다는 것을 말하고자 하였다. 그리고 본 연구를 통해 자신의 작품을 분석하고 연구함으로 본 작품의 장점과 약점을 알게 되었다. 철학적 사상을 무용에 결합한 것은 창작무용으로서 새로운 시도였다고 생각하지만 삼역에 관한 연구자료의 부족으로 심도 깊게 연구하지 못한 것이 본 작품의 가장 큰 약점이라고 생각된다. 무엇보다 본 연구는 안무자의 예술적 가치관을 확립하는데 큰 도움이 되었다. ;The following thesis analyzed the overall process from planning to the performance of 「I Ching·易」, the work of the researcher presented on of 5 November 2019 in Ewha Womans University Hall 1. It first revealed the purpose and necessity of the study, as well as its methodology and limitations in the introduction, and then described the key concepts of the work in chapter 2. It introduced and analyzed the core of Not easy(不易), Variation(變易), Simple(簡易)(hereinafter referred to as the "Three I”)Principle and analyzed in what forms it was applied in the work. Especially, in the analysis of the work「I Ching·易」 the key concepts were discussed in combination with the movements, allowing the argument to be dealt in greater depth and with more focus. The purpose of the choreography in the work is as follows. Modern people living in the ever-changing world confront numerous problems, feeling fatigued by and anxious about the present time. In such an everyday life, people lose directions in their lives repetitively and encounter various problems. While studying Three I Principle in 『Book of Changes』, the choreographer found out that once the rules or principles of the world is realized, the view of the world changes and complexly tangled phenomenon can be simplified. This led to the recognition that Three I Principle is very closely related to our lives and this is basis of the choreography in the work 「I Ching·易」 In that process, the choreographer not only performed the work as performing arts but discovered the relationship between it and Three I Principle, and embodied what one has felt in the process of constant thinking and studying. The first chapter Enter·入 corresponds to Not easy(不易)symbolically depicting that there exists an nu changing nature of humans regardless of the confrontation of innumerable changes in the society. The second chapter Exchange·交 corresponds to Variation(變易) and depicted the anxious psychology induced as humans enter society, and their autonomous will to overcome e it. Chapter 3 Solution·释 which corresponds to Simple(簡易) depicted the active management of life as one achieves inner growth by overcoming numerous conflicts. Especially, chapter 3 is the one that draws the greatest attention among Three I Principle, the part that depicted by dance the growth and maturation of humans through hardships and experiences undergone in chapters 1 and 2. In conclusion, through 「I Ching·易」, the choreographer attempted to deliver to modern people the message that Three I Principle can be equally applied to all things, and thus by following it, everything will work in our own favor. It was thus intended to convey that living life by maintaining the initial mindset and simplifying complicated problems by identifying the core, while setting up our own goals and pursuing them will lead to more mature selves and better managed future. In addition, analyzing and studying the researcher’s own work allowed identifying one’s strengths and contributed to the establishment of one’s own artistic values.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE