View : 596 Download: 0

실체의 부재

Title
실체의 부재
Other Titles
The Absence of Substance - Walking in Spirals
Authors
김기정
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이종목
Abstract
본인에게 작업의 전체적인 진행은 마치 나선형의 길을 걷는 듯하다. 스스로를 중심에 두고 주변부를 돌고 돌아 본인을 찾아서 안으로 들어가게 되는 길을 걸어가고 있다. 그 길에서 멈춤과 가기를 반복하고 계속 앞으로 나아가고 안으로 들어가는 과정에서 본인의 존재는 흐려지기도 하고 짙어 지기도 하는데 결국 본인을 응시하는 지점에 들어서게 된다. ‘본인에게 그림을 그리는 것은 본인의 실체를 마주하는 것과 어떤 연계성이 있을까?’를 항상 생각해왔다. 본인에게 ‘실체의 부재’는 실체의 존재를 전제한다는 말이기도 하다. 이를 바탕으로 본인이 밟아온 궤적을 살펴보고 본인과 대상에 깊숙이 도달하고자 함을 담았다. 본 논문에서는 삶의 궤적 위의 어떤 한 지점으로부터 시작해서 본질을 찾으려고 고군분투하는 과정과 전개를 살펴보았다. 본인은 본인의 실체를 찾아가는 과정의 어떤 한 지점에서 스스로의 중심이 흐려질 때가 많았다. 그 지점에서 본인은 늘 줄기 없는 잎 과도 같았다. 줄기가 존재한다는 것을 알지만 보려고 하지 않았고 그 때마다 본인의 자력에 의해서가 아니라 다른 무언가에 의해 움직였다. 바람의 힘에 의해 작게, 크게 흔들리는 잎과 가지들의 형상을 쫓아 움직이며 본인의 존재에 대해서는 잊은 채 형상을 하염없이 쫓아가는 시간이었다. 문득 본인이 어떤 이유에서 형상을 쫓았는지에 대한 의문과 회의에 빠지게 되었다. 실체가 존재하지 않는 대상을 쫓는 허망한 느낌을 지워낼 수 없었고 공허한 내면을 채우기 위해 외부의 공간에서 눈을 돌리고 내부로 회귀했다. 내부로 회귀하여 본인의 공간에 들어감으로써 내면의 울림은 점차 잠잠해지기 시작했다. 외부의 공간에 머물렀을 때 본인을 배제시킨 채 공간을 해석했던 방식과 회귀하면서부터 본인을 중심에 두고 공간을 바라보고 해석하는 것은 작업에서 큰 변화를 가져왔다. 공간을 거쳐 또 다른 공간으로 이동했던 과정에서 쌓인 본인만의 표현 내용은 또 다른 공간의 이야기를 상상하게 하며 본인을 재고하는 계기가 되었다. 실체를 찾기 위한 노력의 과정에서 마주했던 대상들을 그림으로 풀어낼 때 방법적으로 많은 시행착오를 겪었다. 그 과정에서 본인이 걸어왔던 길 위의 공간에 머물렀던 시간의 흐름을 표현하기 위한 방법을 탐구했다. 그리고 본인이 지속적으로 사용해 왔던 파란색의 의미에 대해서 분석하며 본인의 내부 공간을 외부 공간에 어떠한 방법으로 표현했는지 살펴보았다. 본 논문은 ‘나’라는 존재에 대한 끊임없는 궁금증에 이끌려 밖에서 찾지 못하는 실체를 안에서 찾기 위해 계속해서 내부를 찾아서 들어가는 과정이었다. 그 과정 속에서 계속 변해가는 내가 어떠한 방향으로 흘러가고 벗어나고 들어올지는 예측하기 어렵다. 그러나 그에 따라 본인과 본인이 움직이며 마주하게 되는 대상들의 실체를 알아보려는 시도와 전복은 나선형의 흐름으로 계속 될 것이며 본 논문으로 얻은 깨달음을 바탕으로 본인의 내면 공간이 확장되어 작품 안에서 재탄생 되기를 기대한다.;The whole process of my work feels like walking on a spiral path. Placing myself at the beginning of the spiral, I circle on the periphery of it to find myself and walk to the center. In this process, I repeat stopping and starting. Although my existence blurs and darkens while I am moving forward to the core of the spiral, I eventually enter the point where I can stare at myself. I often think, “How does the act of painting have any connection with facing one’s own identity?” For me, ‘the absence of substance’ presupposes the existence of it. Based on this idea, I try to recollect my trajectory to understand my real-self and the essence of objects more profoundly. In this thesis, I am explaining the process of struggling to discover something essential, starting from any single point on my life’s trajectory. The core of myself is repeatedly, at some point, blurred in the process of finding myself. At that moment, I feel like a stemless leaf. I have always known that this stem was there, but I did not want to see it. Every time this feeling came to me, I was moved and acted by something other than my will. It was time that I followed the shape of the leaves and branches, which have been shaken bare by the winds, and forget about myself. Suddenly, I fell into doubt and skepticism about why I pursued the image. I could not erase the empty feeling of chasing an object that does not exist. I turned my eyes away from outer space and returned to my inner self to fill the void. By returning to my inner space, the ring inside began to calm down, gradually. Changing my perspective from the outside perspective, while excluding myself, to my own perspective make a tremendous difference in effort to interpret and understand space. My expressions accumulated in the process of moving from one space to another, making me imagine the story of unknown space, and gave me an opportunity to reconsider myself. I often experienced trials and errors while painting objects I encountered in this quest for an essence. So, I invented a method for expressing the flow of time on the path I took. Moreover, I examined how I expressed my inner space to an exterior space, analyzing the meanings of the color blue that I have been continuously using. This thesis was the constant process of going inside to find the identity that could not be found outside, driven by a recurrent question about the existence of 'I'. It is difficult to predict in what direction I, who is constantly changing, will advance, deviate, and how I might come back. However, the attempts and subversion of trying to find out the essence of the objects will continue in a spiral flow, and based on the things I learned by the opportunity to write this thesis, I hope that my inner space expands and is reborn as my art.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE