View : 661 Download: 0

외국인 유학생을 위한 담화통합 쓰기 교육의 효과 연구

Title
외국인 유학생을 위한 담화통합 쓰기 교육의 효과 연구
Other Titles
A Study on the Effects of the Discourse Synthesis Writing Education for the International Students : Centered about Their Academic Research Report Writing
Authors
최레아
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구는 학술 보고서를 중심으로 담화통합 쓰기 교육이 외국인 유학생의 담화통합 쓰기 능력에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보는 데 목적이 있다. 학술 보고서와 같은 학술적 글쓰기에서는 주제와 관련된 참고 텍스트를 활용하여 자신의 의견을 담은 새로운 글을 생산해야 한다. 하지만 모국어가 아닌 한국어로 의미를 구성하고 자신의 견해를 정리하여 학술공동체에서 요구하는 형식에 맞는 학술 보고서를 작성하는 일은 외국인 학습자에게 부담과 어려움을 느끼게 한다. 담화통합이란 글을 쓰는 사람이 한 개 이상의 텍스트를 읽고 그 텍스트에 관련된 자신의 견해를 추가하여 새로운 텍스트를 생산하는 과정을 말한다. 담화통합 쓰기는 학습자가 보고서 작성을 할 때 주제와 관련하여 알고 있는 내용 지식과 참고 텍스트의 정보를 적절하게 활용할 수 있도록 절차적인 과정을 제시하여 준다. 이러한 담화통합 쓰기를 외국인 학습자에게 교육한다면 학술 보고서 쓰기에 도움을 줄 수 있을 것이다. 그런데 한국어 교육에서 학술 보고서를 중심으로 담화통합 쓰기 교육을 진행한 연구는 미비한 실정이다. 이에 본 연구는 외국인 학습자를 대상으로 담화통합 쓰기 교육을 진행하고 담화통합 쓰기 교육의 효과를 확인하기 위해 학습자가 교육을 받기 전과 후에 작성한 학술 보고서 쓰기 과제의 결과물을 분석⋅비교하였다. 1장에서는 연구의 필요성과 목적을 밝히고 선행연구를 살펴보았다. 선행연구 검토 결과 담화통합 쓰기에서 나타나는 학습자의 문제점에 대한 파악과 그에 따른 다양한 교육 방안 제시는 이루어졌지만, 학술 보고서 쓰기를 주제로 한 담화통합 쓰기 교육 연구는 미비한 것을 알 수 있었다. 2장에서는 학술 텍스트와 학술 보고서의 특성과 개념을 살펴보고 내용 지식과 담화통합의 개념, 쓰기 과정과 전략을 정리하여 담화통합 쓰기 교육 구성을 위한 이론적 토대를 마련하였다. 3장에서는 연구의 분석 대상이 되는 사전-사후 설문지와 사전-사후 쓰기 과제 및 참고 텍스트의 내용을 제시하고 쓰기 과제를 분석⋅비교하기 위한 ‘학습자 쓰기 자료 분석 기준’을 제시하였다. 그리고 담화통합 쓰기 교육의 구성과 방식을 제시하였다. 4장에서는 학습자의 사전-사후 설문지와 사전-사후 쓰기 과제를 분석하여 결과에서 나타난 담화통합 쓰기 교육의 효과에 관하여 논의하였다. 사후 설문지에서 나타난 학습자들의 의견은 담화통합 쓰기 교육이 학술 보고서 쓰기에 도움이 되었다는 긍정적인 결과를 보여주었다. 학습자들의 사후 쓰기 과제의 점수는 사전 쓰기 과제의 점수보다 향상된 모습을 보여주었으며 전체적으로 담화통합 쓰기 전략과 방법의 사용 양상이 늘어난 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 외국인 유학생이 담화통합 쓰기 교육을 받기 전과 후의 학술 보고서에서 나타난 담화통합의 양상을 살펴보고 결과 분석을 통해 실제 교육의 효과를 나타내었다는 점에서 의의가 있다. 본고의 실험이 외국인 유학생을 대상으로 한 한국어 쓰기 교육에 도움이 될 수 있기를 기대해본다.;The purpose of this study is to analyze the effects of the discourse synthesis writing education for the international students centered about their academic research report. In the academic writing like the academic research report writing, the researchers should review the reference texts relevant to the subjects to produce a new text containing their opinions. Nevertheless, the international students should use the Korean language, not their mother tongues, to compose the semantics, arrange their opinions and thereby, write an academic report in a form required by the academic community, and therefore, they feel a heavy burden and difficult for their academic reports writing. Discourse synthesis means a process wherethrough a writer reads a text or more and adds his or her opinions to the texts to produce a new text. If an international students should learn about the discourse synthesis, they would not so feel difficult for writing an academic report. Nevertheless, few preceding studies researched into the discourse synthesis writing centering around the academic research report. Thus, this study comparatively analyzed the academic reports before and after the discourse synthesis writing education. This study is structured as follows; The first Chapter discusses the need and goal for the study and then, reviews the preceding studies. As a result of reviewing the preceding studies, it was found that some preceding studies had addressed learners' grasping of problems regarding the discourse synthesis writing and had suggested the solutions to them, but that few of them had discussed the discourse synthesis education to write the academic research reports. The second Chapter reviews the characteristics and concepts of the academic texts and researches, and thereby, discusses the discourse synthesis in terms of its concept, writing processes and strategies to provide for a theoretical basis for the discourse synthesis education. The third Chapter discusses the pre- and post-education questionnaire and pre- and post-education writing assignments and the contents of the reference text and therewith, suggests the structure and method of the discourse synthesis writing education. Furthermore, the third Chapter suggests some criteria for the analysis of learners' writing materials in order to comparatively analyze learners' pre- and post-writing assignments. The fourth Chapter analyzes learners' pre- and post-education writing assignments and pre- and post-education questionnaires to discuss the effects of the discourse synthesis writing education. The 8 learners scored higher points in the post-education assignment than in the pre-education assignment. In terms of the post-education questionnaire analysis, it was found that the subjects perceived that the discourse synthesis education helped them significantly to write better academic research reports. This study has confirmed through the comparative analysis of learners' academic research writing between and after the discourse synthesis education that the education would be effective to help the international students write better academic research reports. Lastly, it is hoped that this study would be helpful to the Korean language writing education for the international students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE