View : 693 Download: 0

한국어 교육을 위한 신어 선정 및 주제 분류

Title
한국어 교육을 위한 신어 선정 및 주제 분류
Other Titles
Selection of new words for Korean language education and classification according to topics
Authors
이경숙
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
The purpose of this study is to select new words for Korean language education and to classify new words according to the curriculum topics so that learners can learn new Korean words in the classroom. Society continues to change and lots of new words ​​are created and used, then disappeared. Many new words are created by the necessity of society and are used as a way of communication in everyday life. Therefore, in order to induce interest and learning motivation of learners and to improve their communication skills, it is necessary to teach new words and it is desirable to teach new words in the field of Korean language education. This study consists of a total of Ⅴ chapters. Chapter Ⅰ revealed the necessity of why this study is needed and what the purpose of the study is. In addition, the subjects and research methods were described. In Chapter Ⅱ, the previous studies were reviewed to find out what kind of research was conducted and to define the concept of new words. The scope of new words was examined by comparing it with non-finished languages, temporary words, buzzwords, and specialized languages ​​similar to the new words. In Chapter Ⅲ, new Korean words for education were selected for Korean language education. In order to select new words for education, the frequency of search through Google search, the presence and continuity of the current appearance, the suitability of education, and whether to register in advance were used as selection criteria. It also explained the methods and procedures for selecting new Korean words for education. In chapter Ⅳ, the selected new words were listed based on the topics classified in the Korean Standard Education Model so that they could be taught in the Korean language education field, and the selected new words in Chapter III were classified according to their topics. And I also made a very brief suggestion on how new words can be taught in the field of Korean language education. Chapter Ⅴ summarized the contents of this study and presents the limitations of the study.;본 연구는 한국어 교육용 신어 어휘를 선정한 후 주제에 따라 분류하여 한국어 현장에서 학습자들에게 신어를 가르칠 수 있도록 하는 데 그 목적이 있다. 사회는 계속 변화하고 새로운 언어가 만들어지고 쓰이다가 사라진다. 신어는 사회의 필요성에 의해 새로 생겨난 단어이며 일상생활에서 의사소통의 한 방법으로 사용된다. 그러므로 한국어 학습자의 흥미와 학습 동기를 유발하고, 한국어 의사소통능력 신장을 위해서 신어 교육은 반드시 필요하고 한국어 교육 현장에서 신어를 가르치는 것이 바람직하다. 본 연구는 총 Ⅴ장으로 구성하였다. Ⅰ장에서는 본 연구가 왜 필요한지에 대한 필요성과 연구의 목적이 무엇인지를 밝혔다. 또한, 연구 대상과 연구 방법에 대하여 설명하였다. Ⅱ장에서는 선행 연구들을 검토함으로써 기존에 어떤 연구들이 이루어졌는지 살펴보고 신어의 개념을 정의하였으며 신어와 유사한 미등재어, 임시어, 유행어, 전문어와의 비교를 통해 신어의 범위를 살펴보았다. Ⅲ장에서는 한국어 교육을 위한 교육용 신어를 선정하였다. 교육용 신어를 선정하기 위하여 구글 검색을 통한 빈도수, 현재 출현 여부 및 지속성, 교육 적합성, 사전 등재 여부를 선정 기준으로 삼았다. 또한, 교육용 한국어 신어 선정 방법과 절차를 설명하였다. Ⅳ장에서는 선정한 신어를 한국어 교육 현장에서 교육할 수 있도록 한국어 표준 교육 모형에서 분류한 주제를 기준으로 목록화한 뒤 Ⅲ장에서 선정해 놓은 교육용 신어들을 그 주제에 따라 분류하였다. 그리고 한국어 교육 현장에서 신어 교육이 어떻게 이루어질 수 있는지 간단하게 제언하였다. Ⅴ장에서는 본 연구의 내용을 요약하면서 연구의 한계를 제시하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE