View : 964 Download: 0

지속가능발전목표(SDGs) 이행을 위한 가정교과 수업 모듈 개발

Title
지속가능발전목표(SDGs) 이행을 위한 가정교과 수업 모듈 개발
Other Titles
Development of home economics module for SDGs implementation : Focusing on work and family balance
Authors
백다영
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주수언
Abstract
본 연구는 2016년부터 2030년까지 전 세계의 모든 나라가 공동으로 추진해 나갈 지속가능발전목표(SDGs)에 Goal 5의 세부목표 5.4 공공서비스, 인프라, 사회보장정책의 제공, 그리고 가구와 가족 내 공동의 책임 도모를 통한 무급 및 가사노동 가치 인정이라는 말로 일·가정양립이 기재가 될 만큼 요즈음 시대는 일·가정 양립이 매우 중요하게 대두되고 있는 문제이다. 이러한 세계적 흐름 속에서 가정과교육은 가족친화 가치와 관련된 교육의 주체로서 일·가정 양립을 구현하고자 하는 세계상을 제시하고 실제 가정과 교육과정에 흡수시키려는 노력이 필요함을 강조하였다. 이에 가정과교육의 일·가정 양립이 SDGs의 관점에서 어떻게 다루어지는지를 분석하기위해 항구적 관심사와 실천적 문제를 설정하고, 일·가정 양립 교육을 위한 실천적 문제 중심 수업 모듈을 개발하는 것을 목적으로 한다. 이를 통하여 가정과교육에서 양성평등 과정 문제해결의 토대를 마련하고, 일·가정 양립을 개념으로 다루는데 그치기보다 청소년의 현재와 미래 생활에서 지속적으로 다루어져야하는 항구적 본질을 갖는 실천적 문제로 다루어 양성평등교육에 따른 청소년과 가족의 건강하고 지속가능한 삶 증진에 기여하고자 한다. 본 연구에서는 일·가정 양립을 위해 항구적 관심사, 실천적 문제, 가치를 둔 목표 및 학습 내용 요소를 파악하고, 일·가정 양립 교육을 위한 실천적 문제 중심 수업 모듈 연구를 통하여 중학교 가정교육에서 지속가능발전목표(SDGs)관련 세부목표의 활성화를 도모하기 위해 이루어 졌다. 이를 위하여 가정과교육에서 일·가정 양립교육을 위한 실천적 문제 중심 수업 모듈 개발을 위해 대한민국 정부 수립 이전부터 2015 개정 교육과정까지의 과정을 통해 각각의 가정과교육과정에서 나타난 일·가정 양립 교육과 관련한 학습 내용요소의 변천을 분석하였다. 2015 개정 교육과정 중학교 기술·가정 교과서의 ‘일·가정 양립’단원 내 일·가정 양립 교육 내용의 핵심내용을 추출하기 위해 언어네트워크 기법 중 하나인 KoNLP프로그램과 이를 이미지화하기 위해 워드 클라우드(Word Cloud)를 사용하였다. 또한 ‘일·가정 양립’단원에서 SDGs의 세부목표가 어떻게 반영되어 있는지 알아보기 위하여 시중에 판매되고 있는 12종의 중학교 기술·가정 교과서 내에 ‘일·가정 양립’을 직접적으로 명시하는 단원을 분석 대상으로 선정하고 SDGs 17개와 세부목표를 분석준거로 관련 내용을 분석하였다. 분석을 통해 가정교과의 ‘일·가정 양립’단원과 SDGs의 관련성을 살펴보고, 가정과교육의 ‘일·가정 양립’단원에서의 SDGs 내용요소를 추출하였다. 추출된 일·가정 양립 교육 내용요소와 관련된 SDGs의 세부목표를 통해 가정교과의 일·가정 양립 교육의 실천적 문제를 개발하고, 수업 모듈의 개요를 설정하였다. 이를 바탕으로 실천적 문제를 설정하기에 앞서 항구적 문제인 ‘일·가정 양립을 위하여 나는 무엇을 해야 하는가?’의 항구적 관심사를 설정하였다. 다음으로 설정된 각각의 항구적 관심사에 따른 실천적 문제를 설정하여 일·가정 양립의 가치를 둔 목표, 학습 내용 요소 설정 및 개발의 기반을 마련하였다. 또한 일·가정 양립 교육의 실천적 문제와 하위 관심사의 각 요소간의 연계성을 확인하여 프로그램의 학습목표 및 주요 학습활동 내용을 설계하였다. 설계한 교육 내용을 중심으로 학생들의 일·가정 양립 교육을 위한 실천적 문제 중심에 기반을 둔 수업 모듈을 총 6차시로 개발하고, 타당성을 검증 받기 위해 전문가 평가를 실시하였다. 이후 전문가 집단의 의견을 바탕으로 수업 모듈을 수정 및 보완하였다. 본 연구는, 현재 시행 중인 2015 개정 교육과정에 부합하는 SDGs의 관련성과 가정과교육과 관련된 전문적인 연구가 미비함에 따라, 중학생을 대상으로 SDGs의 내용이 어떻게 반영되어 있는지 알아보고, 이를 적용하기 위한 실천적 문제 중심 가정교과 수업 모듈 개발을 통하여, 가정교과를 학습하는 청소년들이 보다 나은 미래 사회를 준비하는 학습자들의 가치관을 변화하는 데 그 의의를 두고 있다. 이에 학생들이 그들의 일상생활 속에서 발생 할 수 있는 다양한 문제에 대하여 그 배경을 이해하고, 사고과정을 통한 추론과 가치판단에 따른 올바른 일생을 영위하며, 후속 연구자들에게 실천적 문제 중심 수업 모듈 개발의 방향을 제시하고, 학교현장에서 가정교과가 지속가능발전 교육을 실현하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다. 또한 현장 교사들이 실제 수업을 진행할 때 도움이 되도록 실행력에도 중점을 두었다. 따라서 본 연구에서는 중학생을 대상으로 한 일과 가정생활 양립 교육에 기여 할 수 있을 뿐만 아니라 고등학교 수업에도 적용 할 수 있는 기초자료로 활용 할 수 있다. 또한 일·가정 양립 교육을 거시적인 SDGs와 연계하여 이해하고 세계시민교육의 방향에 발맞추어 교육을 확장하며 나아가 학교 현장에서 가정교과가 현장 교사들과 교육 과정 개발자들에게 유익한 자료로 활용되며, 나아가 가정과교육의 일·가정 양립 교육 이외에도 범위를 넓혀 SDGs와의 연관성을 분석하고 수업 모듈 설계가 확대되기를 기대하는 바이다.;This study aims to provide Goal 5 targets for sustainable development goals(SDGs) jointly promoted by all countries around the world from 2016 to 2030. 5.4 Provision of public services, infrastructure, and social security policies. As work and family compatibility can be described in the words of recognition of unpaid and domestic labor value through the promotion of responsibility, work and family compatibility(Work - Life Balance) is a very important issue in these days. In this global trend, home economics education emphasized the need to present the world image of realizing work-family balance as a subject of education related to family-friendly values ​​and to absorb it into the real family and curriculum. To this end, the purpose of this study is to establish permanent interests and practical problems, and to develop a practical problem-oriented class module for work-family balance education in order to analyze how home-school education work-family compatibility is handled from the perspective of SDGs. Through this, the foundation for solving the problem of gender equality in home economics education was prepared, and the work-family compatibility was not dealt with as a concept. We aim to contribute to the promotion of healthy life for youth and families. This study identifies sustainable interests, practical problems, sub-interests, and learning content elements for work-family coexistence, and promotes sustainable development goals(SDGs) in middle school home education through research on practical problem-oriented instruction modules for work-family coexistence education. It was done to promote the activation of related targets. To this end, we analyzed the historical background of work-family balance education in Korea. In addition, in the revised technology/home curriculum of 2015, we set related learning content elements focusing on practical problems for work-home balance education in home and education. Through the analysis, the relationship between the home-working unit and the SDGs was reviewed, and the content elements of the SDGs in the “work-home uniting” unit of the family subject were extracted. Based on this, we developed a practical problem-oriented class module for work-family balance education, and conducted expert evaluations to verify its validity. This study is to find out how the contents of SDGs are reflected for middle school students, and practical problems to apply them, as there are not enough specialized studies related to home economics education related to the relevance of SDGs in line with the current 2015 revised curriculum. Through the development of a core home economics class module, it is meaningful that youths learning home economics are changing their values ​​as learners preparing for a better future society. As a result, students understand the background of various problems that may occur in their daily lives, lead a correct life according to reasoning and value judgment through thought processes, and develop a practical problem-oriented class module for subsequent researchers. Is suggested, and it is expected that home schooling can be used as basic data to realize sustainable development education at school sites. Therefore, in this study, it is possible not only to contribute to the coexistence education between work and family life for middle school students, but also to understand the coexistence of work and family education with macroscopic SDGs, expand education in line with the direction of global citizenship education, and further expand family education. We hope to expand the scope of education in addition to work-family balance education, analyze the connection with SDGs, and expand the design of class modules.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE