View : 295 Download: 0

The Moderating Role of Social Consciousness and Socioemotional Wealth between Corporate Environmental Responsibility and Technological Environmental Innovation

Title
The Moderating Role of Social Consciousness and Socioemotional Wealth between Corporate Environmental Responsibility and Technological Environmental Innovation
Other Titles
기업 환경 책임 및 기술적 환경 혁신 사이의 사회적 의식과 사회 정서적 부의 조절 역할
Authors
ZHUMAMURAT, GULZAT
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김상준
Abstract
The purpose of this paper is to conduct research on the correlation between corporate environmental responsibility (CER) and technological environmental innovation (TEI). This study examines the effects of socially conscious companies, socioemotional wealth and the relationship between CER and TEI. This study delves into the question as to how CER can bring about environmental innovation. There are two possible mechanisms at play. One is CER can push forward innovation projects such as ongoing performative activities that would make firms more aware of environmental issues. To make better solutions to tackle environmental issues, firms are likely to engage in technological development to resolve issues. On the other hand, CER can be a constraint on innovative activities because with their experience, firms find themselves fulfilling their responsibilities in a timely manner; thus, there is little incentive to do technological environment innovations. Hypothetically speaking, if a firm has a great level of social consciousness, the relation between CER and technological environmental innovation can be facilitated. That is, with social consciousness, firms can take initiatives and develop particular technology to address environmental issues. Also, we argue that firms with socioemotional wealth would not build advanced technology due to the protection of their own identity. To test this idea, we have researched multiple databases, such as Compustat, RiskMetrics database, USPTO database with EST patent. After integrating these multiple databases, data of 1,354 firms between 1998 and 2010 was collected. The results show that a CER firm`s engagement in technological environmental innovation are impaired by other motives. Whereas if the firm is socially conscious, the negative relationship between CER and technological environmental innovation can be mitigated. This study is based on empirical examination on both social consciousness and socioemotional wealth, and the relationship between TEI and CER. One conclusion indicates that organizations who support CER do not adopt new technology. However, variables such as social consciousness can turn the tide and positive effects will follow. While, the socioemotional wealth variable could change, the output could lead to more negative results. ;본 연구는 기업 환경 책임(CER)과 기술 환경 혁신(TEI)의 상관관계에서 사회적 의식과 (Social Consciousness) 사회 정서적 부 (Social Emotional Wealth)의 조절효과를 알아보았다. 본 연구를 통해 CER이 환경적 혁신을 어떻게 가져올 수 있는지에 대한 질문을 탐구하고, 이에 따른 두 가지 메커니즘을 검토하였다. 첫번째로 기업이 지속적인 사회적 활동을 통해 환경 문제를 더 잘 인식하면서 더욱 환경적 혁신을 이행하게 되는 매커니즘 이다. 지속적 사회적 활동을 하는 기업은 환경 문제에 대한 더 나은 해결책을 만들기 위해 기술 개발에 참여할 가능성이 높다. 반면에, CER은 기업의 혁신 활동에 제약이 될 수 있다. 이는 다른 CER 경험이 있는 기업들은 자신의 책임을 적시에 이행함으로써 기술 환경 혁신을 할 동기가 적다고 예상되기 때문이다. 즉, 기업이 높은 수준의 사회적 의식을 가지고 있다면 CER과 기술 환경 혁신 사이의 연계가 촉진될 수 있고, 사회적 의식을 통해 환경 문제를 해결하기 위해 기술 개발에 더 큰 동기를 가진다. 반면, 자신의 정체성의 보호 하고 싶은 사회 감정적 부를 가진 기업들은 선진 기술을 구축하지 못할 가능성이 높다. 이 아이디어를 테스트하기 위해 EST 특허를 보유한 Compustat, RiskMetrics 및 USPTO 데이터베이스를 사용하였다. 이를 다중 데이터베이스로 통합하여, 1998년부터 2010년 사이에 1,354개 기업의 정보를 수집하였다. 이를 일반화추정방정식 (GEE model) 모형에 적용하여 분석하였다. 분석 결과에 따르면, CER에 참여하는 기업은 기술적 환경 혁신에 대한 동기가 훼손되고 있음을 확인 할 수 있었다. 또한 기업이 가진 사회적 의식이 CER과 기술적 환경 혁신 사이의 부(-)의 상관관계를 완화하는 것을 볼 수 있었다. 결론적으로, 사회적 의식 변수는 CER과 TEI사이 부(-)의 상관관계를 완화시키고 사회정서적 부는 이를 더욱 강화하는 조절효과를 가진다.
Fulltext
Show the fulltextShow the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE