View : 684 Download: 0

Effects of L2 experience on the acquisition of English trisyllabic noun stress patterns by native Korean speakers

Title
Effects of L2 experience on the acquisition of English trisyllabic noun stress patterns by native Korean speakers
Other Titles
영어 3음절 명사에 대한 단어 강세 규칙 습득에 제2언어 학습 경험이 미치는 영향 : 한국어 모국어 화자에 대하여
Authors
김성연
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오은진
Abstract
This study aims to explore effects of the L2 learning experience on the acquisition of English trisyllabic noun-stress patterns by native Korean speakers, as well as to find out if any of the explanatory models on L2 production and perception can explain the results. Building on findings from Guion (2005), further studies should look at data regarding more syllabically complex words. Although stress-placement rules in English require at least three syllables to be applied, the study only observed the stress-placement patterns in disyllabic words. The prevalence of longer polysyllabic words in English necessitates observation of Korean learners’ speech patterns in English trisyllabic words. A total of 37 Korean learners of English and 12 native English speakers participated in experiments that explored the distributional patterns of stress placement, based on word type (i.e., nonwords and real words) and syllable stress position on English trisyllabic nouns. In production tests, participants who had no experience residing abroad (KL1) and those who had length of residence (LOR) of 2 to 5 years (KL2) differed significantly in their performances on Word Type, whereas differences in participants’ performances in those who had LOR of more than 8 years (KL3) and native English speakers (NE) were not significant. In contrast, KL1 and KL3 did not show any significant differences in their responses on syllable weight, whereas the responses of KL2 and NE participants showed vi significant differences. In perception tests, the effect of Word Type was significant for all four groups, whereas all groups did not have any significant differences in their responses between the given light and heavy syllables. A logistic regression analyses revealed that Syllable Weight had a stronger effect than Word Type as a predictor variable for all four groups. Results indicated that participants in KL groups were equipped with general grammar on syllable-stress placement to a certain degree. Inconsistent patterns in the results between factors implied that age of onset acquisition is an important factor in acquisition of stress-placement rules, but native-like acquisition of stress-placement rules is not an automatic and linear process, following age of onset acquisition.;본 연구는 한국인 영어 학습자를 대상으로 영어 3음절 명사에 대한 강세 규칙 습득에 제2언어 학습 경험이 미치는 영향을 탐구하고자 하였다. 2음절 단어에 대해 진행된 Guion (2005)의 연구 결과에서 나아가, 더욱 복잡한 음절 구조의 경우에 대한 강세 규칙 연구가 필요하다. 영어의 강세 규칙을 적용하려면 해당 단어가 최소 3음절 이상이 될 것이 전제되는데, 영어에는 더욱 많은 음절의 단어가 존재하는 만큼 학습자의 강세 적용 규칙을 보고자 한다면 3음절 이상의 단어에 대해서도 강세 규칙 적용 양상을 살펴보아야 한다. 본 연구에서는 영미권 국가에서의 거주경험에 따라 세 개의 집단으로 분류된 총 37명의 한국인 영어 학습자와 12명의 영어 원어민이 3음절 명사의 단어 종류(예: 실제 단어 및 존재하지 않는 단어)와 음절 강세 위치의 분포 양상을 탐구하는 실험에 참여하였다. 조음 실험에서 영미권 국가 거주 경험이 없는 학습자(KL1)와 2년에서 5년 사이의 영미권 국가 거주 경험이 있는 학습자(KL2)는 단어 종류에 따른 결과에서 유의미한 차이를 보인 반면, 8년 이상의 영미권 국가 거주 경험이 있는 학습자(KL3)와 영어 원어민 집단(NE)에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 음절 강세 위치에 따른 결과에서는 KL1과 KL3에서 유의미한 차이를 보였고, KL2와 NE 참여자의 응답에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 인지 실험의 경우 모든 집단에서 단어 종류 요인이 유의미한 것으로 나타났지만, 음절 강세 위치 요인의 경우 모든 집단에 대해 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 아울러 참여자 집단에 대해 음절 강세 위치가 단어 종류보다 더 강한 예측 변수 효과임을 이분형 로지스틱 회귀분석을 통해 확인하였다. 이는 한국인 영어 학습자 또한 일정 수준의 음절 강세 적용에 대한 문법적 규칙을 어느 정도 습득함을 보여준다. 요인들에 따른 결과가 일관적이지 않은 양상으로 나타난 것은 언어 습득 시작 연령이 중요한 요인이지만, 원어민과 같은 수준의 음절 강세 규칙의 습득은 언어 습득 시작 연령과 정비례하여 이루어지는 과정이 아님을 시사한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE