View : 760 Download: 0

과학기술관련 사회쟁점 미디어 정보에 대한 중학생들의 평가 양상 탐색

Title
과학기술관련 사회쟁점 미디어 정보에 대한 중학생들의 평가 양상 탐색
Other Titles
Exploration of Middle School Students' Evaluation Patterns on Media Information about Socioscientific Issues
Authors
조세린
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이현주
Abstract
본 연구에서는 과학기술관련 사회쟁점(SSI)을 다룬 미디어 정보에서 강조된 특성에 따라, 과학적 데이터가 강조된 수치정보와 정서적으로 호소하여 공감을 불러일으키는 공감정보로 구분할 수 있다고 보았다. 이에 따라 다른 특성이 강조된 SSI 맥락의 신문기사를 제공하여 중학생들이 정보의 신뢰도와 타당도를 평가하는 양상을 탐색하였다. 본 연구에는 연구자의 과학 수업을 수강하는 중학교 1학년 학생 96명이 참여하였다. 연구 관련 SSI 수업은 학생들이 원자력 발전, GMO, 인공지능의 세 가지 SSI 주제에 대해 이해한 후 각 주제에 대한 수치정보와 공감정보를 평가하는 질문지를 작성하는 방식으로 3차시에 걸쳐 이루어졌다. 질문지에는 신문기사 형식의 SSI 자료를 포함하였으며, 자료 내 수치정보와 공감정보가 얼마나 믿을만한가를 묻는 신뢰도 평가 문항과 정보가 얼마나 설득력 있는가를 묻는 타당도 평가 문항을 포함하였다. 이외에도 3차시 수업에 모두 참여한 21명의 학생들을 대상으로 개별 인터뷰를 진행하여 특정 정보가 더 믿을만하다고/설득력 있다고 느낀 이유에 대한 구체적 진술을 확보하였다. 질문지에 작성한 내용과 녹음한 면담 자료는 전사 후 분석에 이용하였다. 본 연구에서는 신뢰도 및 타당도 점수를 정량적으로 분석한 후 신뢰도 및 타당도 평가 이유를 귀납적으로 분석하였다. 연구 결과, 학생들은 모든 SSI 맥락에서 공감정보보다 수치정보를 더 신뢰하는 경향이 있었으며, 기사 내에서 주로 신뢰하는 정보 유형과 특정 정보가 더 믿을만하다고 평가한 이유는 수치정보와 공감정보에서 상이하게 나타났다. 또한 학생들이 더 설득력 있다고 느끼는 정보는 정보의 특성보다는 SSI 맥락에 따라 다르게 나타났으며 기사 내에서 주로 설득력을 느낀 정보는 내용 측면으로 구분되었다. 또한 학생들은 수치정보와 공감정보를 아울러 정보에 담긴 가치, 근거의 풍부함, 정보의 논리성을 바탕으로 타당도를 비교하는 모습을 보였다. 본 연구에서 드러난 학생들의 정보 평가 양상을 고려한다면 교사가 SSI 맥락의 자료를 보다 체계적으로 구성하고 학생들이 자료를 수집하고 선택하는 과정에서 적절한 비계를 제공하는 데 도움이 될 수 있을 것으로 기대된다.;This study aimed to explore the patterns about how middle school students evaluate socioscientific issues(SSI) media information based on the information characteristic factors – numerical information emphasizing scientific data and empathic information appealing emotionally. In this study, 96 middle school students who took the researcher’s science class participated. Research-related SSI classes consisted of understanding three SSI topics and answering a questionnaire to evaluate numerical information and empathic information related to each topic. The questionnaire included SSI media information in the form of newspaper article and how persuasive the information was. Among 96 students, 21 students stateted specific reasons for the the comparative evaluation in individual interviews. The results were as follows. First, students tended to trust numerical information more than empathic information in all SSI contexts. Students trusted different types of information in the numerical information and empathic information. Also, students trusted the numerical information and empathic information with different reasons. Second, the information that students feel more persuasive depended on the context of the SSI. And what students thought mainly persuasive was within the content aspect, not the type of information. In addition, students compared the validity of information according to the values contained in the information, the richness of the evidence, and the logic of the information.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE