View : 1575 Download: 0

플립러닝을 활용한 산업간호 수업모형 개발

Title
플립러닝을 활용한 산업간호 수업모형 개발
Other Titles
A study on Development of a Teaching and Learning Model for Occupational health Nursing Education Using Flipped Learning
Authors
변미진
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
양숙자
Abstract
산업재해의 고도화로 인해 산업보건 분야의 1차 건강관리를 맡고 있는 산업간호의 중요성이 증가하고 있다. 이에 따라 간호학생들의 실제 임상에서의 간호 수행 시 문제해결에 필요한 비판적 사고능력, 창의력, 문제해결능력 등을 함양하는 하나의 방법으로, 학습자 중심 수업방식인 ‘플립러닝’이 제시되고 있다. 하지만 본 연구의 주제인 산업간호 학습과 관련된 플립러닝 적용 연구는 물론 수업모형 개발 연구는 전무한 실정이다. 이에 본 연구는 지역사회간호학 교과목 중 산업간호 단원의 수업모형을 개발하고, 산업간호 현장에서 실제적인 도움이 되는 학습 과정을 계획하여 성공적인 교수학습이 이루어지도록 하는 데 목적이 있다. 본 연구에서 개발한 산업간호 수업모형은 산업간호 교과에 맞게 플립러닝의 일반적인 수업모형으로 알려진 ADDIE(Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) 모형과 학습자 중심 수업모형인 PARTNER(Preparation, Assessment, Relevance, Team activity, Nub lecture, Evaluation, Reflection) 모형을 종합한 것이다. 이 수업모형을 적용할 대상자는 간호학과 4학년 학생이며, 지역사회간호학 교과목 중 산업간호 단원에 플립러닝을 적용하였다. 한 학기 수업 중 산업간호 단원에 할애되는 3차 시(각 2시간, 총 6시간)로 구성하였다. 본 연구에서 개발한 산업간호 수업모형을 단계별로 요약하면 다음과 같다. 첫 번째 분석(Analysis) 단계에서는 교과목 분석, 학습자 분석, 환경 분석이 이루어진다. 우선 산업간호 단원은 산업간호사의 역할을 익히는 중요한 단원으로 지역사회간호의 기본 개념과 인구집단별 보건사업에 대한 이해를 바탕으로 구성된다. 학습자는 간호학과 4학년 학생이며, 환경의 경우 (재)한국간호교육평가원에서 제시한 ‘간호교육인증평가 기준집(학사학위과정)’ 중 ‘교육시설 설비 인증기준’으로 교육이 진행되는 공간의 교육환경을 분석한다. 두 번째 설계(Design) 단계에서는 단원 수업계획서, 단원 수업자료 개발계획서, 차시별 수업계획서가 포함된다. 우선 단원 수업계획서는 지역사회간호학 교과목의 산업간호 단원으로 수업 전(Pre-class)은 온라인으로 20분, 수업 중(In-class)은 오프라인으로 2시간, 수업 후(Post-class)는 온라인으로 10분을 계획한다. 단원 수업자료 개발계획서는 차시별로 사전학습자료와 수업자료 위주로 학습주제, 수업자료원, 수업 활동내용 및 자료로 구성된다. 끝으로 차시별 수업계획서는 1차 시에서는 산업보건 및 간호의 이해, 2차 시에서는 작업관련성 질환과 간호, 3차 시에서는 직업성 질환과 간호, 작업환경 관리에 대한 내용으로 구성하고 각 차시의 학습 목표와 단계별 교수학습 활동으로 구성한다. 세 번째 개발(Development) 단계에서는 사전학습자료, 수업자료, 평가자료를 차시별로 개발한다. 우선 사전학습자료는 단원 수업자료 개발계획서의 주제를 바탕으로 주교재를 활용하여 요약·정리하여 PPT를 만든다. 1차 시에서는 산업간호의 개념과 산업보건체계, 산업간호사의 역할 및 업무 등을, 2차 시에서는 작업관련성 질환의 정의와 원인, 예방 및 간호에 대한 내용 등이 포함된다. 3차 시에서는 직업성 질환의 예방 및 관리, 작업환경 관리방법 등이 포함된다. 그리고 수업자료는 1차 시에서는 근로자의 특수·일반 건강진단 사후관리 소견서와 협력학습 활동지를 제작하고, 2차 시에서는 작업관련성 질환 발생과 관련한 실제 산업장을 경험할 수 있는 가상현실 영상을 찾아 제시하고, 작업관련성 질환을 가진 근로자의 보건교육 계획안을 작성하는 활동지를 제작한다. 3차 시에서는 산업장에서 실제로 사용하는 보호구를 비치하여 직접 착용해 보도록 하고, 직소 협동학습을 통해 각 사례별 유해요인에 대한 근로자의 건강문제를 해결하고 간호를 적용하는 종합활동지 개발한다. 네 번째 단계인 실행(Implementation) 단계는 차시별로 교수학습 활동이 이루어진다. 1차 시 수업 전에는 산업간호(1) 이론 동영상을 사전학습으로 제시하고, 사전학습평가를 위한 퀴즈를 풀도록 한다. 수업 중에는 교수자가 개발한 근로자 건강진단 사후관리 소견서를 제시하여 간호대상자의 건강문제 사정 및 간호적용을 수행하도록 한다. 수업 후에는 성찰일지를 작성하도록 한다. 2차 시 수업 전에는 산업간호(2) 이론 동영상을 사전학습으로 제시하고 사전학습 확인을 위한 작업관련성 질환과 관련된 아티클 요약 과제를 수행하도록 한다. 수업 중에는 비계작업과 지게차 작업에 관련된 가상현실 영상을 체험하고, 작업관련성 질환을 가진 근로자의 보건교육 계획안을 작성하여 발표하는 시간을 가진다. 수업 후에는 성찰일지를 작성하도록 한다. 3차 시 수업 전에는 산업간호(3) 이론 동영상을 사전학습으로 제시하고, 사전학습평가를 위한 퀴즈를 풀도록 한다. 수업 중에는 교수자가 준비해둔 다양한 보호구를 직접 착용해보고 서로 교육하도록 하며, 다양한 작업환경과 건강문제를 가진 산업장 근로자의 건강문제를 파악하고 간호를 적용하는 종합활동지의 문제를 해결하도록 한다. 수업 후에는 성찰일지를 작성하도록 한다. 마지막으로, 다섯 번째 단계인 평가(Evaluation) 단계에서는 학습자 평가와 교수자 자가평가가 이루어진다. 학습자 평가는 차시별로 사전학습에 대한 확인과 성찰일지 작성 등의 개별평가와 협력학습을 통한 팀 평가 및 동료평가가 이루어진다. 또한 플립러닝으로 운영된 수업에 대한 만족도 평가가 이루어진다. 교수자 자가평가의 경우, 본 연구가 실제 강의를 진행하지 않는 점을 고려하여 수업 운영 후에 최정빈(2018)이 제시한 수업 평가 구성 요소로 구성한다. 이상의 연구 결과들을 바탕으로 본 연구의 의의를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발한 플립러닝 산업간호 수업모형은 간호학 분야의 플립러닝 활용 가능성을 확장하였다는 점에 의의가 있다. 둘째, 본 연구의 수업모형은 간호학생들이 임상현장 외에 현장경험이 제한적인 산업간호 현장을 간접적으로 경험하는 동시에, 산업간호 현장에서 발생할 수 있는 근로자의 다양한 건강문제들을 해결하여 간호를 수행하는 데 실제적인 도움이 될 사례와 자료원을 이용하여 설계하였다는 점에 의의가 있다. 마지막으로, 산업간호 단원에 맞게 ADDIE 모형과 PARTNER 모형을 종합한 플립러닝 모형을 바탕으로 학습자 중심의 교육방법에 적합한 수업모형을 제안하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.;The importance of occupational health nursing in charge of primary health care in the occupational health field has been increasing due to the advancement of industrial accidents. Accordingly, learner-focused 'Flipped learning' is proposed that nurture critical thinking skills, creativity, and problem-solving skills necessary for problem solving when nursing students perform nursing in clinical practice. However, there are no studies on application of flipped learning for occupational health nursing education, or research on developing teaching and learning models, which is the subject of this study. Therefore, this study aims to develop a teaching and learning model of the occupational health nursing chapter among courses of community health nursing, and to plan a practical and helpful learning process in the field of occupational health nursing, which enables successful teaching and learning. The teaching and learning model for occupational health nursing developed in this study combined ADDIE(Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) model, which is known as a general teaching and learning model of flipped learning and PARTNER(Preparation, Assessment, Relevance, Team activity, Nub lecture, Evaluation, Reflection) model, which is learner-focused teaching and learning model. The subject of this teaching and learning model is fourth grade students majoring in nursing, and flipped learning was applied to the occupational health nursing chapter among courses of community health nursing. It consisted of three sessions(two hours each, totally six hours) dedicated to the occupational health nursing chapter during a semester. The teaching and learning model steps for occupational health nursing developed in this study is summarized as follows. In the first Analysis step, course analysis, learner analysis, and environmental analysis are performed. First, the occupational health nursing chapter is important for learning the roles of occupational health nurses. This chapter builds on the basic concepts of community nursing and understanding of health care by population group. The learners are students in the fourth grade of the nursing major, and in the case of the environment, educational environment of the space is analyzed during the 'Educational Facility Certification Standard' education among the 'Nursing Education Certification Evaluation Standards (Bachelor's Degree Program)' presented by the Korea Institute of Nursing Education Evaluation. In the second Design step, chapter lesson-plans, chapter lesson-material development plans, and session-specific lesson plans are included. First, the chapter lesson-plans are the occupational health nursing chapter of the community health nursing course. Pre-class was planned for 20 minutes online, In-class for 2 hours offline, and Post-class for 10 minutes online. The chapter lesson-material development plans are composed of learning topics, class resource, class activity contents and materials focused on pre-learning materials and lesson materials by session. Lastly, the lesson-plans for each session consist of understanding occupational health and nursing in the first session, occupational disease and nursing in the second session, and occupational disease and nursing, working environment management in the third session. It also consists of learning objectives and teaching and learning activities for each session. In the third Development step, pre-learning materials, lesson materials, and evaluation materials are developed for each session. First, pre-learning materials use the main textbook based on the subject of the chapter lesson material development plan to make students a summarized PPT. In the first session, the concept of occupational health nursing, occupational health system, and roles and duties of occupational health nurses are included. In the second session, definitions, causes and prevention of occupational diseases, content regarding nursing are included. In the third session, prevention and management of occupational diseases and work environment management methods are included. In the case of lesson materials, in the first session, post-management opinions for workers' special and general health diagnosis and cooperative learning activity sheets are prepared. In the second session, virtual reality (VR) images are presented to students enabling experience the real industrial scene of occupational diseases. In addition, an activity sheet is prepared to develop a health education plan for workers with occupational diseases. In the third session, frequently used protective gear is provided and worn by students, and through the jigsaw cooperative learning, a comprehensive activity sheet is developed to solve workers' health problems and apply nursing to the harmful factors in each cases. In the fourth Implementation step, teaching and leaning activities are performed for each session. In the first session Pre-class, the occupational health nursing(1) theory video is presented as a pre-learning, and quiz is presented for pre-learning test. In the In-class, a post-management opinion of the worker's health diagnosis developed by the instructor is presented, and health problem assessment and nursing application of the nursing subjects are performed. In the Post-class, students are required to write a reflection paper. In the second session Pre-class, occupational health nursing(2) theory video is presented as pre-learning, and an article summary task related to occupational diseases is performed to test pre-learning. In the In-class, In the in-class, virtual reality images related to scaffolding work and forklift work are experienced. Students have time to prepare and present health care plans for workers with occupational diseases. Post-class requires students to write a reflection paper. In the third session Pre-class, occupational health nursing(3) theory video is presented as pre-learning, and quiz is presented for pre-learning test. In the In-class, students wear various protective gear prepared by the instructor and try to educate each other. Students identify the health problems of industrial workers with various work environments and health problems and solve the problems of the comprehensive work sheet applying nursing. In the post-class, they write a reflection paper. Finally, in the fifth Evaluation step, learner evaluation and instructor self-evaluation are conducted. Learner evaluation consists of individual evaluations such as pre-learning test and reflection paper, and team evaluation and peer evaluation through collaborative learning. In addition, satisfaction evaluation for classes run by flipped learning is conducted. In the case of instructor self-evaluation, considering the fact that the actual lecture is not conducted in this study, it is composed of the class evaluation components suggested by Choi (2018) after the class operation. Based on the above results, the implications of this study are derived as follows. First, the teaching and learning model for flipped learning occupational health nursing developed in this study has significance in that it expanded the possibility of using flipped learning in the field of nursing. Second, the teaching and learning model of this study provided indirect experience of occupational health nursing field to nursing students, who have limited field experience in addition to the clinical field. In addition, the model was designed with cases and sources that actually helps nursing by solving a variety of health problems of workers that may occur in the occupational health nursing field. Lastly, it is meaningful in that a teaching and learning model suitable for learner-focused educational method was proposed based on the flipped learning model in which the ADDIE model and the PARTNER model are combined for the occupational health nursing chapter.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE