View : 710 Download: 0

빅토르 바자렐리(Victor Vasarely) 작품의 착시 원리를 적용한 3D 프린팅 핸드백 디자인 연구

Title
빅토르 바자렐리(Victor Vasarely) 작품의 착시 원리를 적용한 3D 프린팅 핸드백 디자인 연구
Other Titles
A study of 3D printing handbag design applying the optical illusion principle of Victor Vasarerly
Authors
공주
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 디자인학부패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정혜
Abstract
As 3D printing began to attract attention as a core technology of the 4th Industrial Revolution, research incorporating the technology in various fields is actively being conducted. In particular, it is highly interesting because it can be customized according to individual taste. In the fashion field, research on 3D printing is gradually expanding, but there are still limitations in implementing various designs due to limited colors and motifs. Accordingly, this study studied handbag design using 3D printing technology and applied the optical illusion principle of Victor Vasarely as a motif of the work. Victor Vasarely is a representative writer of Op Art and has developed original works that emphasize perspective and three-dimensionality using the optical illusion principle. In introducing this into the work, it was studied so that the calculated unique molding of the victor Vasarely to be expressed by adjusting the height and applying color through lamination of 3D printing layers. The purpose of this study is to systematize the optical illusion principle that causes visual interest, and to expand the possibility of color expression through 3D printing in the fashion field by applying the optical illusion principle of Victor Vasarely's work to a 3D printed handbag. As a theoretical background, through the related sites, literature, and prior studies, the principle of optical illusion and 3D printing of Victor Vasarely was analyzed. Based on this, I created a 3D printed handbag that applied the optical illusion principle of Victor Vasarely's work. The conclusions of the study are as follows: First, it was confirmed that Victor Vasarely's work could be an interesting motif of fashion because it causes optical illusion due to the line, shape, and color factors formed based on the planar and three-dimensional grids. Second, optical illusion caused by line and shape factors has an effect by the modified size, shape, and direction of the grid. In particular, the gradual lines and shapes based on the three-dimensional grid have a convex or concave three-dimensional effect to enhance the concentration of the work. Third, optical illusion caused by color factors was particularly sensitive to the gradual change in brightness among color, brightness, and saturation and emphasized the perspective effects of advance and retreat. It can be seen that the optical illusion effect is maximized when optical illusion is applied together with factors by line and shape. Fourth, the gradual and delicate color changes that appeared in Victor Vasarely's work could be expressed In FDM 3D printing method by adjusting the layer height of the filament and stacking the translucent colors of thin layers in various arrangements. In addition, it was found that the degree of stacking could be an effective method of expressing various colors and textures of 3D printing because the degree of lamination appears not only by the gradation of the color, but also by the variation of the surface. This study aimed to systematize the optical illusion principle and expand the possibility of various color expressions by 3D printing by analyzing the optical illusion principle shown in Victor Vasarely's work and developing a 3D printed handbag design applying it. I look forward to further progress in the fashion field through the principles and methods found in study on 3D printing.;3D 프린팅이 4차 산업혁명의 핵심기술로 주목받기 시작하면서 다양한 분야에서 해당 기술을 접목한 연구가 활발히 이루어지고 있으며 특히 개인의 취향에 따라 맞춤 제작할 수 있다는 면에서 관심이 높아지고 있다. 패션 분야에서도 3D 프린팅에 관한 연구는 점차 확대되고 있으나, 제한적인 색채와 모티프의 적용으로 아직 다양한 디자인 구현에 한계가 있다. 이에 본 연구는 3D 프린팅 기술을 활용한 핸드백 디자인을 연구하였으며, 작품의 모티프로 빅토르 바자렐리 작품의 착시 원리를 적용하였다. 빅토르 바자렐리는 옵아트의 대표적 작가로서 착시 원리를 통해 원근감과 입체감을 강조한 독창적인 작품들을 전개하였다. 이를 작품에 도입함에 있어서 빅토르 바자렐리만의 계산된 조형을 3D 프린팅 레이어 적층에 의한 높이 조절과 색채 적용을 통해 표현할 수 있도록 연구하였다. 본 연구의 목적은 빅토르 바자렐리 작품의 착시 원리를 3D 프린팅 핸드백에 적용함으로써 시각적 흥미를 유발하는 착시 원리를 체계화하고, 패션 분야에서 3D 프린팅에 의한 다양한 색채 표현의 가능성을 확대하는데 있다. 이론적 배경으로서 관련 사이트, 문헌, 선행 연구를 통해 빅토르 바자렐리 작품의 착시 원리와 3D 프린팅의 원리를 분석하고, 이를 토대로 빅토르 바자렐리 작품의 착시 원리를 적용한 3D 프린팅 핸드백을 제작하였다. 작품 제작을 통한 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 빅토르 바자렐리의 작품은 평면과 입체 그리드를 기준으로 형성된 선, 형의 요인과 색채 요인에 의해 착시를 유발함으로써 패션의 흥미로운 모티프가 될 수 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 선과 형 요인에 의한 착시는 그리드를 기준으로 변형된 크기, 형태, 방향성에 의해 효과가 나타났으며, 특히 입체 그리드를 기준으로 한 점진적인 선과 형은 볼록하거나 오목한 입체감이 강화되어 작품에 대한 시각적 집중력을 높이는 효과가 있었다. 셋째, 색채 요인에 의한 착시는 색상, 명도, 채도 중 특히 명도의 점진적인 변화에 민감하게 반응하면서 진출과 후퇴의 원근감 효과가 강조되었으며, 선과 형에 의한 요인과 함께 적용될 때, 착시 효과가 극대화됨을 알 수 있었다. 넷째, 빅토르 바자렐리 작품에 나타난 점진적인 섬세한 색채의 변화들은 FDM 3D 프린트 방식에서 필라멘트의 레이어 높이를 조절하여 얇고 반투명한 레이어를 다양한 두께로 적층하고 배열함으로써 표현이 가능하였다. 또한 적층의 정도는 색채의 그라데이션뿐만 아니라 부조적인 표면의 변화를 효과적으로 나타낼 수 있는 방법임을 알 수 있었다. 다섯째, 기하학적인 핸드백의 형태는 바자렐리 작품의 착시를 유도하는 기하학적 형태 요소들과 잘 조화될 수 있었다. 본 연구는 빅토르 바자렐리 작품에 나타난 착시 원리를 분석하고 이를 적용한 3D 프린팅 핸드백 디자인을 전개함으로써 착시 원리를 체계화하고 3D 프린팅에 의한 다양한 색채 표현의 가능성을 확대하고자 하였다. 발견한 원리와 방법들을 통해 3D 프린팅에 관한 연구들이 패션 분야에서도 더욱 활발히 진행되길 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE