View : 1044 Download: 0

Mauris Ravel의 작품『Miroirs』에 관한 분석연구

Title
Mauris Ravel의 작품『Miroirs』에 관한 분석연구
Other Titles
A Study for Composition, Miroirs, by Maurice Ravel
Authors
박수정
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
라벨(M. Ravel, 1875-1937)은 드뷔시와 함께 인상주의 음악의 대표적 작곡가이자 고전주의적 경향을 뚜렷하게 보여준 작곡가이다. 라벨은 새로운 음색을 추구한다는 점에서 드뷔시와 공통점이 있으나 드뷔시에 비해 전통적인 형식을 선호하였으며, 폭넓고 명확한 선율, 주제 발전 기법의 적극적인 활용, 날카롭고 추진력 있는 리듬, 급진적인 화성을 사용하여 라벨만의 독자적인 양식을 구축하였다. 모리스 라벨의 피아노 작품은 크게 인상주의적 작품과 신고전주의적 작품으로 나눌 수 있는데 본 논문의 연구주제인『거울(Miroirs)』은 라벨의 인상주의적 경향이 뚜렷하게 나타나는 작품인 동시에 라벨만의 독자적인 스타일과 풍부한 표현력, 혁신적인 화성어법이 드러나는 걸작이다. 이 곡은 소리나 이미지와 관련된 감각적인 표제를 지닌 다섯 곡으로 구성되어있고, 회화적이고 시적인 표현이 주를 이룬다. 거울이라는 제목은 대상을 있는 그대로 묘사하는 것이 아니라 거울에 반영(反映)되는 목적물을 암시하려는 의도로 쓰여졌으며, 형식은 3부 형식과 2부 형식과 같은 기존의 전통적인 형식을 채택하여 사용하였다. 라벨은 이 작품에서 확장된 화음인 9도, 11도, 13도 화음, 해결되지 않은 7화음의 연속적인 사용, 3화음에서 3음이 생략된 공허 5도, 병행화음 등 과감한 화성어법을 시도하고 있다. 또한 선법, 온음음계, 5음음계, 반음계의 사용과 불규칙적인 리듬, 잦은 변박과 복합박자, 당김음, 스페인적인 요소 등 다양한 음악적 특징이 나타난다. 본 논문은 라벨의 피아노 음악을 중심으로 라벨의 음악적 특징을 살펴보고 작품 분석을 통하여『거울(Miroirs)』에 드러난 라벨의 인상주의적 음악경향을 이해하고 연주하는 것에 도움을 준다.;Maurice Ravel (1875 ~ 1937) is a composer who is one of the most well-known impressionist composers with C. Debussy and has a classical tendency. He studied composition and piano at Paris, and he was influenced musical inspirations by E. Chabrier, E. Satie, and symbolism poets. Maurice Ravel is similar with Debussy because of pursuit of new timbres. However, He preferred more traditional form, so he established his exclusive musical form by using clear melody, using sharp and dynamical rhythm, as well as radical harmony to express musical color and atmosphere. Some typical characteristics of impressionist music are to pursue new musical timbre and to ignore existing major and minor key system. As 『Miroirs』shows certain Ravel’s impressionism tendency, it has general characters of impressionist music and uses existing music form such as binary and ternary form. As Ravel considered himself to be a harmonic composer, Ravel uses noticeable and radical harmonies in this piece, for example, using 9th, 11th, 13th chords, using series of unresolved 7th chords, using empty 5th chord, and using parallel 5th and 8th. Moreover, he uses not only contemporary musical modes, whole tone scale, pentatonic scale, chromatic scale, but also odd meter, compound meter, and syncopated notes. Ravel intended the title of the piece to imply subject which is reflected by a mirror rather than to describe it as an original form, and also the piece is composed of 5 works which have sensual titles being related with sound or image. First piece describes flying moth at night, second piece depicts sad birdsong, third piece describes sailing boat on the ocean, fourth piece depicts guitar sound of Spain, and fifth piece depicts hearing bells from far away. The center of these pieces is pictorial and poetic musical expression. Maurice Ravel’s piano music can divide into impressionist compositions and new-classical compositions.『Miroirs』is one of the most important music which shows impressionism tendency, it is Ravel’s masterpiece to show his exclusive style, plentiful expression, and progressive harmony. The purpose of the study is to consider and to understand how『Miroirs』shows Ravel’s impressionism musical tendency.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE