View : 1741 Download: 0

⟪피가로의 결혼⟫(Le Nozze di Figaro), K.492 중 2막 피날레 분석 연구

Title
⟪피가로의 결혼⟫(Le Nozze di Figaro), K.492 중 2막 피날레 분석 연구
Other Titles
⟪Le Nozze di Figaro⟫ K.492 Act II Finale: in perspective of Musical Realization of the Enlightenment
Authors
한유경
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
The opera buffa Le nozze di Figaro(1786), composed by Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) in 18th century, contains classicism and Enlightenment ideas which greatly influenced the outbreak of French Revolution in 1789. From thereon, this opera has been continuously studied by the scholars from various viewpoints up to this time. This thesis, views on the Act II Finale of Le nozze di Figaro as realization of the Enlightenment ideas. Our analysis attempts to discover how its social background at the time affected Mozart’s opera. Existing, precedent researches on Le nozze di Figaro have been mainly focused on solo aria, lacking discussions on the chrous part as a research topic. Therefore this paper examines how Mozart represented the public opinions and minds in his opera through in-depth analysis of the chrous from the Act II Finale. The chrous of Act II Finale is the longest and the most notable part of Le nozze di Figaro; hence in order to understand Mozart's intention to support Enlightenment ideas in this opera, it is necessary to conduct research on the chorus part as well. This study begins with the review of the social background projected on the opera by analyzing the Act II Finale which consists of four acts. The analysis observes characters, orchestra, and chorus in relation to Enlightenment ideas. The study specially investigates musical elements such as rhythm, melody, harmony, dynamics, articulation and orchestra that contribute to manifest Enlightenment and antisocial ideas that Mozart has put into the musical work. Regarding methodologies, this paper reviews the past and the current researches including both domestic and foreign literature, and the scores (Klavierauszug version published by Bärenreiter, Orchestra version published by Ricordi). The analysis displays that Le nozze di Figaro comes up to the nonet in the last four acts which makes the splendid grand Finale after duet and trio; the chorus part depicts an equality in human relationships that transcends social class and represents the value of equality and freedom. In particular, Mozart, who was well acquainted with struggles and discrimination among social class which occurred before the French Revolution, advocated the ideas that the social reformation is required along with rational humanism of the Enlightenment. With such ideas in mind, he embodies the social consensus in the chrous part of Le nozze di Figaro by satiring the society and sharply criticizing the tyranny and immorality of the nobility. As a result of his attempt through common musical form such as the opera buffa, Le nozze di Figaro gained much popularity among the public, speading out the ideas of the opera, which became the important issue.;18세기의 작곡가 볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 오페라 부파 ⟪피가로의 결혼(Le Nozze di Figaro), 1786⟫은 고전주의 계몽사상을 담고 있으며, 1789년에 일어났던 프랑스 시민혁명에도 많은 영향을 미친 작품으로 여겨져 근래에도 이 작품에 대해 다양한 관점의 연구가 이루어지고 있다. 이러한 연구의 흐름을 이어 본 논문은 작품 ‘피가로의 결혼’의 2막 Finale 를 계몽주의 사상의 음악적 구현의 관점에서 분석하여, 당시 사회적 배경이 작품에서는 작곡가에 의해 음악적으로 어떻게 연출되는가를 발견하고자 하였다. 작품 ‘피가로의 결혼’에 대한 국내연구는 주로 독창 아리아를 중점으로 이뤄져왔으나, 연구 주제로 잘 조명되지 않는 본 작품 2막 Finale의 다중창을 다룸으로써 동시다발적으로 이루어지는 대중들의 마음과 목소리를 한 음악 속에 담아내는 효과를 발견할 수 있다. 2막 Finale 다중창은 ‘파가로의 결혼’에서 가장 높은 비중을 차지하고 있고, 작품 속에 계몽주의를 담았을 작가의 의도를 명확히 인지하기 위해서는 이 다중창 부분을 분석하는 연구가 작품의 전체적이고 균형적인 이해를 돕는데 필요하다. 본 연구에서는 총 4막으로 구성된 오페라의 제 2막 Finale를 분석할 때 음악에 투영된 사회적 배경을 이해하고, 극에 설정된 등장인물, 오케스트라, 다중창을 중심으로 분석하여 작곡가가 드러내고자 했던 계몽주의적 사상을 발견하고자 한다. 특히 이 작품을 이루고 있는 음악적 요소들(리듬, 선율, 화성, 셈여림, 아티큘레이션, 오케스트라 등)을 살펴봄으로써 작곡가가 작품에 부여한 계몽주의적이고 반사회적인 사상들을 찾아 집중 연구하였다. 연구 방법으로는 국내·외의 여러 문헌을 읽고 사용하였으며, 악보(Bärenreiter 출판사의 Klavierauszug 버전, Ricordi 출판사의 Orchestra 버전)들을 활용하여 본 논문의 예로 사용하였다. 분석 결과 오페라 ⟪피가로의 결혼(Le Nozze di Figaro)⟫은 이중창, 삼중창에 이어 마지막 4막에서는 9중창까지 나오며 화려한 대미를 장식하게 되는데, 이와 같은 다중창은 계급을 뛰어넘는 평등한 인간관계를 묘사하며 평등과 자유 환희의 감격을 나타내준다. 특히 시민혁명 이전의 계급차별 및 투쟁에 대해 잘 알고 있던 모차르트는 이를 혁파해야 한다는 계몽주의의 이성적 인본주의에 공감하며 본 작품의 다중창에도 그 공감대를 고스란히 담아내었으며, 귀족의 횡포와 부도덕함을 날카롭게 비판하고 사회를 풍자하는 등 당시 대중들에게 많은 인기를 얻으며 큰 이슈화가 되었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE