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다이어트 리얼리티 프로그램 시청자의 지각된 현실감, 지각된 동질성 및 갈망 동일시가 시청 만족감에 미치는 영향 연 구

Title
다이어트 리얼리티 프로그램 시청자의 지각된 현실감, 지각된 동질성 및 갈망 동일시가 시청 만족감에 미치는 영향 연 구
Other Titles
A study on the effects of perceived reality, perceived homogeneity, and wishful identification on viewer’s satisfaction in weight-loss reality program: focus on Chinese program
Authors
ZHOU, HUIMIN
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜은
Abstract
This paper researched the psychological changes of viewers in terms of perceived realism, perceived homogeneity and wishful identification aspects when the audiences watched the Weight-Loss Reality Program. Besides, using the Cultivation Theory to analyze the relationship between viewer behavior and the viewer's satisfaction through whether watching with the social environment that means accepting the ideas from other audiences from the internet during the period of the Weight-Loss Reality Program. Furthermore, analyzing which psychological factors have mediating effects. There are three results. Firstly, in the case of watching the weight-loss reality program, it was found that the more viewers watched the higher the perceived realism of the contents. Also, viewing the program did affect viewers’ perceived homogeneity and wishful identification. Secondly, in the case of social viewing, the more viewers watched the weight-loss reality program, the higher the perceived realism, and the higher the perceived homogeneity, and the higher the wishful identification. Subsequently, in a social viewing environment, all the psychological factors of the viewer appeared significantly. Thirdly, there is a positive relationship between the frequency of viewing and the satisfaction of the viewer under the effect of the mediating effect that is perceived realism, perceived homogeneity, and wishful identification. And, there is a positive relationship between social viewing and the satisfaction of the viewer under the effect of the mediating effect that is perceived realism, perceived homogeneity, and wishful identification. All in all, the mediating effect has a significant influence on the social environment viewing condition. This research provides a reference for the effectiveness of program production, and it is also meaningful in that it suggested a new direction in the field of media psychology by combining the concept of social viewing with the cultivation theory.;본 연구는 프로그램 시청과 온라인 소셜 미디어를 동시에 사용할 수 있는 오 늘날 사회적 환경에서, 시청자들이 다이어트 리얼리티 프로그램을 시청할 때 지 각된 현실성, 지각된 동질성, 갈망 동일시 측면에서 시청자의 심리적 변화를 연 구했다. 이외에도 문화계발 이론을 활용해 시청자의 행동과 시청자의 만족도 사 이의 관계를 살펴본다. 또한 어떤 심리적 요인이 매개 효과를 가지는지 살펴본 다. 논문 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫 번째, 다이어트 리얼리티 프로그램을 단순 시청한 경우, 시청빈도가 높을수록 내용에 관한 시청자의 지각된 현실감이 높아지는 것으로 나타났다. 그리고 시청빈도가 높을수록 출연자에 관한 지각된 동질성과 갈망 동일시가 높아지는 것으로 나타났다. 두 번째, 사회적 시청을 하 는 경우, 다이어트 리얼리티 프로그램을 시청할수록 지각된 현실감, 지각된 동질 성과 갈망 동일시가 높아지는 것으로 나타났다. 이어서 전통적인 프로그램 시청 과 온라인을 함께 사용하는 사회적 시청 환경에서, 시청자의 심리적 요인이 모두 유의미하게 나타났다. 세 번째, 시청 빈도인 시청자 행위와 시청 만족감 간의 긍정적인 관계에서는 지각된 현실감, 지각된 동질성과 갈망 동일시를 통한 심리 적 요인의 매개효과를 확인했다. 그리고 사회적 대화인 시청자 행위와 시청 만족 감 간의 긍정적인 관계에서는 지각된 현실감, 지각된 동질성, 그리고 갈망 동일 시를 통한 심리적인 요인의 매개효과를 확인했다. 본 연구는 사회적 시청 환경도 시청자의 심리적 요인을 통한 매개효과가 있 는 것을 증명했다. 이러한 분석 결과는 프로그램 제작에 효율적인 방안을 제공하 는 것이며, 사회적 시청 개념과 문화계발이론을 결합해 미디어 심리학 분야에 새 로운 방향을 제시했다는 점에서도 의미가 있다.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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