View : 807 Download: 0

한국어 교육학 분야 학위 논문 서론 쓰기 지침서 개발 연구

Title
한국어 교육학 분야 학위 논문 서론 쓰기 지침서 개발 연구
Other Titles
A study on the manual development to writing an introduction to a thesis in the field of Teaching Korean
Authors
주현하
Issue Date
2020
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Doctor
Advisors
김영규
Abstract
본 연구의 목적은 한국어 교육 분야를 중심으로 한 학위 논문 서론 쓰기 지침서를 개발하는 데에 있다. 학위 논문을 작성하는 학습자들은 학위 논문을 쓰는 것에 어려움이 있으며 이는 다른 선행 연구에서 확인해 볼 수 있다. 특히 학위 논문 을 작성하는 것은 그 글을 읽는 담화 공동체가 수용할 수 있는 논문을 작성해야 하며 이때 장르 지식이 도움이 될 수 있다. 국내외 제2 언어 교육에서 장르와 관련된 연구가 활발히 진행되고 있으며 대표적으로 Swales(1990)의 장르 분석을 들 수 있다. 또한 Hyland(2004)나 Bitchener(2010)의 연구에서 알 수 있듯이 장르 분석을 기반으로 하여 장르 중심 교수법을 적용한 논문 쓰기 연구도 확인해 볼 수 있다. 연구의 목적과 필요성을 서술하고 문제를 제기하는 서론은 논리적이고 명확하게 제시되지 않는다면 서론을 통해 논문을 평가하는 담화 공동체를 설득할 수가 없다. 그렇기에 학위 논문의 여러 구조 중에서도 서론을 쓰는 것이 쉽지는 않다. 학위 논문의 서론을 작성해 볼 수 있는 방법 중 하나로 장르 분석을 들 수 있으며 박은선(2006)의 연구 결과를 지침서 개발에 적용해 볼 수 있다. 먼저 박은선(2006)에서 밝힌 한국어 교육 분야 학위 논문 서론의 일반화된 모형의 검증을 위해 석사 학위 논문 80편과 박사 학위 논문 20편을 추출하여 이동 마디와 단계를 분석하였다. 그 결과 이동 마디 1, 2, 3을 갖춘 분석 자료가 90편이었으며 이 중 이동 마디와 모든 단계를 갖추고 있는 연구는 6편이었다. 또한, 이동 마디와 단계의 이동 순서를 일반화하기엔 모든 분석 자료가 복잡한 순환 구조를 가지고 있으므로 일직선의 구조를 가진 기본 구조를 제시할 필요가 있었다. 또한, 박사 학위 논문 분석 자료도 석사 학위 논문 분석 자료의 결과와 동일한 양상을 띠기에 박사 학위 논문도 모형에 적용해 볼 수 있음을 알 수 있었다. 장르 분석을 통해 검증된 박은선(2006)의 모형을 적용하여 지침서의 구조를 나누고 각 구조에 맞는 모범 텍스트와 장르 분석을 통해 추출한 표현을 제공하여 지침서를 개발하였다. 그다음은 개발한 지침서를 적용해 볼 수 있는지를 확인하는 과정이다. 학위 논문의 서론을 이미 작성한 연구 참여자가 개발 지침서를 적용하여 다시 서론 쓰기를 진행하였고 이를 통해 얻게 된 결과물은 차이를 보였다. 개발 지침서를 적용한 후의 서론 쓰기 결과물은 이동 마디와 단계를 갖춘 구조로 바뀌었으며 문장과 단락이 재배열되었고 내용이 수정되거나 삽입되었다. 이를 통해 개발 지침서가 연구 참여자에게 스스로 서론을 점검해 볼 수 있는 도움을 주었다. 반면 학위 논문의 서론을 이미 작성하였으나 개발 지침서를 적용하지 않고 다시 서론 쓰기를 작성한 연구 참여자의 서론 쓰기 결과물은 처음 작성한 서론 쓰기 결과물과 큰 차이를 보이지 않았다. 마지막으로 연구의 주제는 결정하였으나 학위 논문의 서론을 작성하지 않은 연구 참여자에게 개발 지침서를 적용하여 서론을 작성하게 하였고 이를 통해 얻게 된 쓰기 결과물로 확인해 본 결과 개발 지침서의 단계를 따라 서론을 작성할 수 있음을 보여 주었다. 즉, 개발 지침서에서 제공된 모범 텍스트를 통해 서론의 수사학적인 구조를 파악하였고 각 단계에서 사용된 표현으로 문장을 쓸 수 있었으며 이 문장을 통해 단락을 작성하였고 마지막으로 이 단락들을 연결하여 서론을 작성할 수 있었음을 알 수 있었다. 개발 지침서의 적용을 통해 발견한 문제점을 수정하였고 머릿속에 있는 아이디어를 쓰거나 글의 흐름을 전개해 볼 수 있도록 할 수 있는 내용을 추가하여 개발 지침서를 보완하였고 이를 통해 최종 지침서를 개발하였다. 선행 연구들을 통해 학위 논문 서론 쓰기의 어려움을 확인할 수 있었으며 이 어려움을 해결하기 위한 방법으로 학위 논문 서론 쓰기 지침서를 개발하였고 이를 서론 논문 작성에 직접 적용하였다는 점에서 그 의의를 찾아볼 수 있다. 그리고 학위 논문을 작성하는 학습자들의 경우 개발 지침서를 통해 학위 논문의 장르적 특성을 파악할 수 있으며 학위 논문의 서론을 구성하고 있는 구조, 학위 논문 서론에 작성해야 하는 내용, 그리고 각 이동 마디와 단계에 맞는 표현을 습득할 수 있도록 도움을 받을 수 있다. 또한, 교육 현장의 교재로도 사용될 수 있을 것이다. 하지만 본 연구의 한계도 있다. 먼저 연구에 참여한 연구 참여자의 수가 많지 않았다는 점, 한국어 교육 분야를 중심으로 한 학위 논문 서론의 지침서만을 개발하였다는 점, 이 개발 지침서가 IMRD 구조를 가진 연구의 서론에만 적용 가능하다는 점이다. 후행 연구에서는 개발 지침서의 효과를 확인해 보거나 한국어 교육 분야 학위 논문의 선행 연구나 연구 방법, 결과 및 결론, 초록에 대한 지침서 개발을 해 볼 수도 있을 것이다. 또한, 다양한 전공을 대상으로 서론의 구조의 차이를 밝혀 볼 수도 있고 질적 연구와 같이 IMRD 구조를 가지지 않은 논문의 서론을 장르 분석한 연구와 그 연구 결과를 적용해 볼 수 있는 지침서의 개발 연구도 가능할 것이다. 본 연구의 구성은 다음과 같다. 1장에서는 이 연구의 목적과 필요성에 대해서 언급하고 본 논문에서 사용되는 용어를 정리한다. 2장에서는 연구의 기반이 되는 장르의 개념과 장르와 관련된 이론적 배경을 살펴보고 제2 언어 교육에서의 장르와 관련된 선행 연구의 동향을 알아본다. 이때 선행 연구를 비판적으로 고찰한 다음에 이론적 배경과 선행 연구를 바탕으로 연구 문제를 제시한다. 3장에서는 본 연구에 적용된 연구 방법론을 자세하게 설명한다. 연구의 설계를 통해 연구의 흐름을 확인하고 자료를 수집하는 방법을 제시한다. 그리고 수집된 자료를 측정하기 위해 개발된 측정 도구와 자료를 분석하기 위해 사용한 도구를 설명한다. 4장에서는 지침서를 어떻게 개발하였는지를 밝히고 개발된 지침서를 반영한 연구 결과를 분석하고 그 분석 결과를 반영하여 수정하고 보완한 최종 개발 지침서를 제시한다. 마지막으로 5장에서 연구의 결과를 요약하고 본 연구의 한계점과 제안할 점을 제시한다.;The purpose of the study is to develop a thesis introduction writing guide focusing on Teaching Korean. Learners who write a dissertation have difficulty writing a dissertation, which can be found in other prior studies. In particular, writing a dissertation requires writing a paper that can be accepted by the discourse community that reads the article, and knowledge of the genre can be helpful. In the second language education at home and abroad, research related to genre is actively carried out, and the analysis of genre of Swales (1990) is typical. You can also check out the paper writing research using genre-based teaching methods based on genre analysis, as shown by the research by Hyland (2004) or Bitchener (2010). The introduction, which describes the purpose and necessity of the study and reveals the problem, cannot persuade the discourse community that evaluates the paper through the introduction unless it is presented logically and clearly. Therefore, it is not easy to write an introduction among the various structures of the thesis. One of the ways to write an introduction to a thesis on a degree is to analyze the genre, and Park's (2006) research results can be applied to developing guidelines. To verify the generalized model of the thesis introduction in the field of Teaching Korean, which was revealed by Park's (2006), 80 master's and 20 doctoral dissertations were extracted and the moves and stages were analyzed. As a result, there were 90 analyses with move 1, 2 and 3, of which there were six studies with all moves and stages. In addition, it was necessary to present a basic structure with a straight line structure because all the analytical data had a complex circular structure to generalize the order of movement of moves and steps. In addition, the analysis data of the doctoral dissertation had the same pattern as the results of the master's dissertation analysis data, so it could see that the doctoral dissertation could be applied to the model. Park's (2006), who was verified through genre analysis, divided the structure of the guidebook and developed the guidebook through best text and expressions extracted through genre analysis. The next step is to check if the developed instructions can be applied. The results of the study participants who had already written the introduction of the dissertation paper and then applied the developed guidebook again showed differences in the introduction writing results before and after applying the developed guidebook. It was changed to a introduction with moves and steps, and by rewriting the introduction with sentences and paragraphs, modifying and inserting contents, and rearranging them, it helped participants in the study to check the introduction on their own. On the other hand, the introduction of the dissertation has already been completed, but there has been no difference in the introduction writing results for those who have rewritten the introduction without applying the developed guidebook. Finally, the subject matter of the study was determined, but the introduction of the dissertation could be made for participants in the study who applied the developed guidebook without preparing the introduction of the dissertation. The best text showed that the rhetorical structure of the introduction could be identified, the sentence could be written with the expression used at each stage, then the paragraphs could be written, and these paragraphs could be linked together to produce the introduction writing output. The developed guidebook was supplemented by correcting the problems of the developed guidebook found through the application of the developed guidebook and adding notes of the development of ideas or articles, thereby developing the final developed guidebook. The preceding studies have identified the difficulty of writing a thesis introduction, and the significance can be found in that developed guidebook can be applied as a way to solve this difficulty. And for learners who write a dissertation, the developed guidebook can help them understand the genre characteristics of the dissertation and acquire the structure of the dissertation, the content to be written, and the expressions appropriate for each move and step. It could also be used as a teaching material for educational sites. However, there are limitations of this research. First of all, there were not many participants in the study, the developed guidebook for the introduction of the thesis focusing on Teaching Korean, and the introduction of research with IMRD structure. In follow-up studies, you may want to check the effectiveness of the developed guidebook or develop manual of literature review, methodology, results and conclusions, and abstract in the field of Teaching Korean. In addition, it may be possible to identify differences in introduction structure for various majors or to analyze the genre of the introduction of papers without IMRD structure, such as qualitative research, and to study the development of guidelines for applying the results of this study. The composition of this study is as follows. Chapter 1 refers to the purpose and necessity of this study and organizes the terms used in this paper. Chapter 2 looks at the concept of the genre underlying the research and the theoretical background related to the genre, and examines the trends of prior research related to the genre in second language education at home and abroad. At this time, after critically considering the literature review, the theoretical background and the literature review present the research problem. Chapter 3 details the research methodology applied to this study. Through the design of the study, we identify the flow of the study and suggest how to collect data. It then describes the measurement tools developed to measure the collected data and the tools used to analyze the data. Chapter 4 identifies how the guidance was developed, analyzes the research results that reflect it, and presents the final developed guidebook that is revised and supplemented to reflect the analysis results. Finally, Chapter 5 summarizes the results of the study and presents the limitations and suggestions of this study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 한국학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE