View : 521 Download: 0

한·중 교육의 언어표현에 나타난 개념적 은유 양상에 대한 대비 연구

Title
한·중 교육의 언어표현에 나타난 개념적 은유 양상에 대한 대비 연구
Other Titles
A Contrastive Study of Conceptual Metaphor in Korean and Chinese education from the perspective of cognitive linguistics
Authors
ZHOU, MENG
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전혜영
Abstract
본 연구에서 인지언어학 관점에 입각하여 한국과 중국의 교육 언어표현에 나타난 개념적 은유의 실현 양상을 분석하여 대비한 후, 양국의 교육 언어표현에서 나타난 개념적 은유의 공통점과 차이점을 밝히는 데에 목적을 두었다. 제1장에서 연구의 목적과 필요성을 제시하여 한국과 중국의 교육 언어표현에 관한 선행연구를 정리하고 검토하였다. 또한 ‘교육’이라는 개념의 범위를 지정하여 본 연구의 연구 대상과 연구 방법을 제시한다. 제2장에서 개념적 은유의 정의와 종류에 대해 살펴보고, 본 연구의 이론적 기반을 제시한다. 인지언어학 관점에 입각하여 개념적 은유는 어떤 개념을 파악하기 위하여 다른 개념을 활용하는 것으로 여긴다. 또한 개념적 은유는 크게 구조적 은유, 존재론적 은유, 지향적 은유의 3 가지 분류로 나눈다. 제3장에서 한국의 교육 언어표현에 나타난 개념적 은유의 실현 양상에 대해 구체적으로 살펴보아 다룬다. 한국의 교육 언어표현에 나타난 개념적 은유는 구조적 은유, 존재론적 은유, 지향적 은유 3가지 분류로 나눈다. 구조적 은유는 [교육은 건물]은유, [교육은 여행]은유, [교육은 전쟁]은유 3가지로 분류하고 존재론적 은유는 생명체 은유, 사물 은유, 인조물 은유, 자연물과 자연현상 은유 4 가지로 분류한다. 마지막에 지향적 은유는 위-아래 은유, 앞-뒤 은유, 중심-주변 은유 3 가지로 나눈다. 제4장에서 중국의 교육 언어표현에 나타난 개념적 은유의 실현 양상에 대해 구체적으로 검토하여 다룬다. 중국의 교육 언어표현에 나타난 개념적 은유도 구조적 은유, 존재론적 은유, 지향적 은유 등 3 가지로 분류한다. 구조적 은유에서 [교육은 건물]은유, [교육은 여행]은유, [교육은 전쟁]은유, [교육은 식물재배]은유를 찾을 수 있고 존재론적 은유에 생명체 은유가, 사물 은유, 인조물 은유와 자연물과 자연현상 은유가 나타난다. 지향적 은유에는 위-아래 은유, 앞-뒤 은유와 중심-주변 은유 등이 있다. 제5장에서 한국과 중국의 교육 언어표현에 나타난 개념적 은유의 양상을 분석하여 양국의 교육에 나타난 개념적 은유의 유형과 유형별의 사용 빈도를 대비하여 분석한다. 제6장에서 본 연구의 내용을 요약하여 정리하고, 연구의 의의와 한계점을 제시한다.;The purpose of the study is to make a comparative analysis of the conceptual metaphors in the expression of the language of Korean and Chinese education from the perspective of Lakoff's Conceptual Metaphor Theory, and to reveal the similarities and differences of conceptual metaphor in the expression of the language of education between the two countries. Chapter 1, is a general introduction about the thesis, including the purpose of study, the previous studies of conceptual metaphors in the education as well as the subject and research method of this study. Chapter 2, describes the theoretical foundation, that is, Lakoff's conceptual metaphor theory. Chapter 3, specifically addresses the realization of conceptual metaphors in the expression of the language of education in Korea. The conceptual metaphors in the expression of Korean education language are classified into three categories: structural metaphors, existential metaphors, and oriented metaphors. Structural metaphors include [EDUCATION IS BUILDING] metaphor, [EDUCATION IS JOURNEY] metaphor, [EDUCATION IS WAR] metaphor. The ontological metaphor include organism metaphor, object metaphor, artificial metaphor, and natural and natural phenomena metaphor. In orientational metaphors include the up- down metaphors, the front-back metaphors, and the center-periphery metaphors. Chapter 4, specifically deals with the realization of conceptual metaphors in the expression of educational language in China. The conceptual metaphor shown in the expression of Chinese education language is also divided into three categories: structural metaphor, existential metaphor and oriented metaphor. Structural metaphors include [EDUCATION IS BUILDING] metaphor, [EDUCATION IS JOURNEY] metaphor, [EDUCATION IS WAR] metaphor. The ontological metaphor include organism metaphor, object metaphor, artificial metaphor, and natural and natural phenomena metaphor. In orientational metaphors include the up- down metaphors, the front-back metaphors, and the center-periphery metaphors. Chapter 5, compares conceptual metaphors in the expression of educational language in Korea and China with a focus on the types of conceptual metaphors and the frequency of use by type in education of both countries. Chapter 6, summarizes the contents of the main text, summarizes the significance and limitations of the research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE