View : 859 Download: 0

프로코피에프 피아노 소나타에 관한 연구

Title
프로코피에프 피아노 소나타에 관한 연구
Other Titles
A study on understanding about Prokofiev’s Piano Sonata :Piano Sonata No.2 Op.14
Authors
김에스더
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림

김시내
Abstract
세르게이 프로코피에프(Sergei Prokofiv, 1891-1953)는 신고전주의를 대표하는 러시아의 피아니스트이자 작곡가로, 20세기의 격동의 시대적 흐름 속에서도 자신만의 색채를 잃지 않고 많은 작품을 남겼다. 피아노를 타악기로 생각하였고, 고전적 요소와 20세기 음악적 흐름에 따른 현대적 요소를 결합하여 자신만의 새로운 음악적 어법을 확립하였다. 작곡 초기에는 주로 러시아의 음악에 영향을 받았으며 자국에서 활동하였으며 활기차고 밝은 느낌의 작품들이 많다. 이후 러시아 혁명으로 인해 혼란스러운 고국을 떠나 망명하는 작곡가들이 생겼는데, 프로코피에프 역시 미국과 파리로 망명하여 새로운 환경에서 음악적 견해를 넓혀가며 작품활동을 이어나갔다. 다시 고국으로 돌아왔을 땐, 당시‘사회적 리얼리즘’의 일환으로‘예술탄압정책’이 시행되고 있어 많은 예술가의 창작활동에 제약이 걸렸고, 프로코피에프는 정책에 따라 국가에 순응하면서도 자신만의 음악을 만들어냈다. 프로코피에프는 20세기 작곡가로서는 드물게 다작을 남겼으며, 훌륭한 피아니스트이기도 했던 그는 작곡한 곡을 직접 초연하기도 했다. 그의 피아노 음악으로는 45년에 걸쳐 작곡한 9개의 소나타가 대표적이며, 피아노 협주곡, 그 외로는 발레음악을 직접 편곡하거나 고전적 형식을 따른 음악들이 있다. 그는 자서전에 자신의 작품에 대한 음악적 특징을 고전적, 현대적, 토카타적, 서정성, 그리고 그로테스크로 정리하였다. 이 다섯가지의 특징들은 정도의 차이만 나타날 뿐 프로코피에프의 모든 작품에 적용된다. ≪Piano Sonata No.2 op.14 d minor≫는 프로코피에프의 초기작품으로 자신이 추구했던 5가지 음악적 특징들이 잘 나타난 작품이다. 악장마다 조금 더 강조되는 요소들이 있는데, 1악장과 4악장은 알레그로 소나타 형식을 사용했으며, 단순리듬과 주선율에 반주를 가진 고전적 형식을 따르고 있다. 2악장은 스케르쵸 형식으로 악센트나 스타카토를 사용하여 선율보다는 리듬을 강조하는 토카타적 요소가 두드러진다. 3악장은 Andante의 느린 악장으로 반음계로 진행하거나, 갑작스러운 도약이 나타나며 불협화음, 급격한 악상의 대비와의 결합으로 해학적이면서도 서정적인 선율이 특징적이다. 4악장에서는 1악장의 요소들을 사용하여 곡 전체를 유기적으로 연결해주는 역할을 한다. ;S.Prokofiev(1891-1953), a Russain pianist and composer representating Neoclassicalism, left achieved great work without losing his own color despite the turbulent times in the twentieth centry. He established his own new musical language by combining Classical with Modern following the musical trend of the twentieth centry. In his early days of composing, mainly influenced by Russian music, his music was mainly lively and bright. In the wake of the Russian Revolution in 1917, many artists were pushed aside from the mainstream culture. This sudden change in politics, society and culture as a whole has had a great impact on Prokofiev’s life. He left his home country for a while to work in Paris and in the United States. Later 14 years, when he returned to Russia, he composed music that conformed to the government’s “Artistic suppression policy”. This policy was a part of the government’s method to establish social realism, but he did not lose his musical color until the end, leaving behind a variety of works including Sonata, Concertos, Symphonies and Ballet music. Prokofiev described his musical features in his autobiography in five ways: Classical, Modern, Toccata, lyrical and Grotesque. In particular, it emphasizes melody and lyricism, and the piano is treated as a percussion instrument, so it used a lot of Toccata style. Since there are no stylistically stark changes in Prokofiev’musical life, the five musical characteristics mentioned above are shown with a difference in degree and are applied to all of Prokofiev’s works. ≪Piano Sonata No.2 Op.14 in d minor≫ an early work by Prokofiev, has the fiev musical characteristic distinctively emphasized in each movement. The first and fourth movements used the form Allegro Sonata and the classical elements like simple rhythms and accompaniment were used to clear the main melody. The second movement uses accents or staccato in the form of a Toccata. The third movement is a slow movement by Andante, which is characterized by a Grotesque and Lyrical melody, with a sudden leap and a combination of discord and sharp contrast of music. In the fourth movement, the elements used in the first movement are used to connect the entire song organically.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE