View : 635 Download: 0

Program Annotation J. S. Bach 「Italian Concerto in F Major, BWV 971」, W. A. Mozart 「Piano Sonata No.14 in C minor, K.457」, F. Liszt 「Ballade No.2 in B minor, S.171」, H. Dutilleux 「Sonata pour Piano, Op.1 III. Choral et Variations」

Title
Program Annotation J. S. Bach 「Italian Concerto in F Major, BWV 971」, W. A. Mozart 「Piano Sonata No.14 in C minor, K.457」, F. Liszt 「Ballade No.2 in B minor, S.171」, H. Dutilleux 「Sonata pour Piano, Op.1 III. Choral et Variations」
Authors
봉하림
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인 요한 세바스티안 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 「Italian Concerto in F Major, BWV 971」, 볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 「Piano Sonata No.14 in C minor, K.457」, 프란츠 리스트(Franz Liszt, 1811-1886)의 「Ballade No.2 in B minor, S.171」, 앙리 뒤티외(Henri Dutilleux, 1916-2013)의 「Sonata pour Piano, Op.1 III. Choral et Variations」에 대한 연구로, 작곡가의 생애, 작품의 시대적 배경과 구조에 대한 연구를 토대로 작품 해설을 하였다. 요한 세바스티안 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 「Italian Concerto in F Major, BWV 971」은 당시 이탈리아에서 사용되던 ‘빠름-느림-빠름’의 대조적인 빠르기를 가진 3악장 구조의 협주곡 형식을 바탕으로 작곡되었다. 1악장과 3악장은 독주와 총주의 대조가 특징인 리토르넬로 형식(Ritornello form)으로 작곡되었으며 2악장은 오스티나토 베이스와 서정적인 상성부 선율로 구성되어있다. 볼프강 아마데우스 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 「Piano Sonata No.14 in C minor, K.457」은 그가 작곡한 두 개의 단조 소나타 중 한 곡으로 단조 조성의 곡이 가진 분위기와 강약의 대조로 극적인 효과가 잘 나타난다. 1악장은 관현악적 색채가 뚜렷하게 나타나며 주제의 대위법적 제시와 모방이 특징이다. 2악장은 론도(rondo) 형식으로 반복구가 등장할 때 여러 장식을 사용하여 변형 제시된다. 3악장은 리듬적 특징이 두드러지는데, 특히 당김음과 쉼표, 페르마타를 통한 리듬적 효과가 곡에 긴장감을 부여한다. 프란츠 리스트(Franz Liszt, 1811-1886)의 「Ballade No.2 in B minor, S.171」은 발라드(ballade)라는 자유로운 성격의 서정시적 기악곡에 구조적으로는 소나타 형식을 부여한 곡이다. 제시부, 발전부, 재현부의 구분이 뚜렷하고 대조되는 두 개의 주제가 나타나는 전통적인 고전 소나타 형식적 틀을 사용하였으나 각 부분의 길이와 조성, 박자, 빠르기의 변화가 자유롭다. 앙리 뒤티외(Henri Dutilleux, 1916-2013)의 「Sonata pour Piano, Op.1」은 그의 피아노 작품 중 가장 규모가 큰 곡으로, ‘빠름-느림-빠름’의 세 악장으로 구성되어있다. 그 중 본 논문에서 다룬 3악장은 코랄 형태의 테마와 네 개의 변주로 구성된 변주곡 악장이다. 전통적인 형식 안에서 현대적 어법을 사용한 것이 특징이다.;This study is the commentary based on the master's degree graduation recital programs the author performed, including 「Italian Concerto in F Major, BWV 971」 by Johann Sebastian Bach (1685-1750), 「Piano Sonata No.14 in C minor, K.457」 by Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791), 「Ballade No.2 in B minor, S.171」 by Franz Liszt(1811-1886) and 「Sonata pour Piano, Op.1 III. Choral et Variations」 by Henri Dutilleux(1916-2013). The research contains the background of the composers and the periods that the works composed, and the analysis of the works’structure. 「Italian Concerto in F Major, BWV 971」 by Johann Sebastian Bach was written based on a concerto form with a three-movement structure that have a contrasting tempo of "fast-slow-fast" used in Italy at the time. The first and third movements were composed in the Ritornello form, which features the contrast between solo and tutti, and the second movement consists of the Ostinato bass and lyrical melody. 「Piano Sonata No.14 in C minor, K.457」 by Wolfgang Amadeus Mozart is one of two minor sonatas he composed, which features a dramatic effect using the contrasts of the atmosphere and the strength. The first movement has a distinct orchestral color, and features a contrapuntal presentation and imitation of the theme. The second movement is in the form of a rondo, presented with variations using several decorations when a repetitive passage(refrain) appears. The third movement has rhythmic characteristics, especially using various rhythmic effects through syncopations, comma, and fermata, which give the song tension. 「Ballade No.2 in B minor, S.171」 by Franz Liszt belongs to a free and lyrical instrumental genre called ballade and is structurally using a sonata form. The traditional classical sonata form is used which consists of the three sections including exposition, development, recapitulation and has two contrasting themes, but the lengths of each section and the changes of tonality and tempo are informal. 「Sonata pour Piano, Op.1 III. Choral et Variations」 by Henri Dutilleux is the largest piece of his piano works. It consists of three movements of ‘fast-slow-fast.’ The third movement covered in this study is a variation consisting of a choral theme and four variations. It is characterized by the use of modern musical expression within the traditional form.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE