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SNS의 피드백에 따른 사회비교가 이용의도의 미치는 영향

Title
SNS의 피드백에 따른 사회비교가 이용의도의 미치는 영향
Other Titles
A study on understanding about SNS feedback on social comparison and the influence of SNS intention of use
Authors
TSENG, ZIHRONG
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
인터넷이 보급되면서, 소셜 미디어와 같은 플랫폼에서 사회비교가 더 흔해졌다. 사회비교는 개인이 다른 사람과의 비교를 통해 자신의 사회적 특징(예: 관점, 능력)을 정의하고 평가하는 경향 또는 현상이다(Festinger, 1954). 최근에는 SNS 상에서 발생한 사회비교가 사용자들의 심리적인 사회 적응에 미치는 영향에 대한 연구들이 많이 진행되고 있다. 예를 들면, SNS 에서의 상향비교는 개체의 자기평가, 정서 등에 부정적인 영향을 미치며, 하향비교는 감정 등에 긍정적인 영향을 미친다. 그러나 상향사회비교 발생할 때 항상 부정적인 감정 나타나는 것이 아니고 하향사회비교에서도 영원히 나쁜 감정만 일으키는 것도 아니다. 과학기술의 발달과 스마트폰의 보급으로 SNS 미디어가 발전하면서, 사용자는 언제 어디서나 SNS 에 업데이트된 타인의 사진을 더 쉽게 접할 수 있게 됐다. SNS 피드백에서 제일 흔한 방식이 ‘좋아요’와 댓글이다. SNS 사이트에서는 이러한 상호작용 기능을 제공한다. 이용자들은 SNS 상에 업로드 한 게시물보다 때로는 게시물에 달린 ‘좋아요’의 개수와 댓글 더 많이 주목한다. 하지만 이러한 SNS 피드백 중심되는 사회적 행위에 영향을 미치고 이에 대한 선행연구는 많지 않은 상황이다. 오늘날 많은 소셜 미디어 플랫폼(예: 인스타그램, 스냅챗 등)은 대부분 이미지 중심의 기능만을 강조하며, 사용자들 또한 이를 통해 상호 작용하는 것이 더욱 빈번해졌다. 따라서, 이러한 상호 작용에서의 행동이 점점 더 중요해졌다. 본 연구는 오늘날 이미지가 소셜 미디어에 중요한 커뮤니케이션 도구(Katz & Crocker, 2015)가 된 상황에서 SNS 사용자들이 사회비교를 유발하고 사회비교 인한 감정의 미치는 영향을 측정하고 마지막으로 SNS 사회비교를 통해, 감정이 나타낸다는 상태에서 본 연구는 SNS 지속적 이용할 의도에까지 영향을 미치는지를 확인하였다 . 구체적으로, 본 연구는 SNS 피드백 유형에 따라 나타나는 사회비교와 이에서 느끼는 감정에 어떠한 차이가 있는지, 그리고 이러한 감정이 SNS 이용 의도에 어떠한 영향을 미치는지 구체적으로 알아보고자 하였다. 본 실험은 SNS 의 이용 행위 중 다른 사용자의 '좋아요' 개수와 ‘댓글' 내용에 따라 어떠한 사회비교가 발생하고, 이는 개인의 감정과 SNS 이용의도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 202 명을 대상으로, 가상으로 제작한 SNS 피드백 이미지를 활용하여 2(‘좋아요’ 개수: 많음 vs 적음)×2(피드백 유형: 긍정적 vs 부정적), 그리고 (‘좋아요’ 개수: 평균적)×2(피드백 유형: 평균적) 실험 구성으로 진행되었다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째, SNS 피드백 중 ‘좋아요’ 개수를 본 후 사회비교가 나타나는지 살펴보았다. 결과에 따르면, 이는 하향비교에만 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 하향비교 중, ‘좋아요’ 개수 ‘많다’과 ‘편균적인’보다 개수가 ‘적다’는 사회비교에 미치는 영향이 크다는 점을 나타낸다. 한편, 서로 다른 댓글 내용(긍정적/부정적/평균적)을 본 후, 어떠한 사회비교 영향이 나타나는지 알아보고자 하였다. 검증한 결과, 상향비교만 영향을 확인할 수 있었다. 상향비교는 댓글 내용 중에 긍정적 아니 평균적은 큰 차이를 보이지 않았던 반면 부정적 댓글 유형에서 크게 영향을 미치는 차별화된 특성임을 알 수 있다. 두 번째, ‘좋아요’ 개수와 댓글 내용 간의 상호작용이 사회비교에 영향을 미치는지에 대한 검증 결과를 살펴보면, 영향이 없다는 것을 알 수 있다. 세 번째, 사회비교에 따라 감정에 영향을 미치는 것을 밝혀졌다. 부정적인 것과 긍정적인 감정이 상향비교과 하향비교 둘 다에 영향을 주는 것을 확인할 수 있었다. 마지막으로, 감정이 SNS 이용동기에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 그 결과, 부정적인 것과 긍정적인 감정 모두 SNS 이용의도에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 이러한 연구는 SNS 상의 사회비교에 개인의 감정이 영향을 미친다는 사실을 실증적으로 밝힘으로써, SNS 이용의도에 대한 학술적 이해를 도모했다는 점에서 의의가 있다.;With the spread of the Internet, social comparison has become more common on social network media platforms. Social comparison is the way for us to defined and evaluate our abilities through comparison with others (Festinger, 1954). Many studies have begun to take an interest in the effects of social comparisons that have occurred on social media and the psychological response to users. For example, in SNS, upward comparison has a negative effect on an individual's self-evaluation and emotion, but downward comparison has a positive effect on emotion. However, in many studies, emotions only appearing in one of the comparisons (upward or downward) and cannot be happen in both comparisons. In fact, upward social comparison does not always result in negative emotions, nor does downward social comparison always cause good emotions forever. With the development of science and technology and the spread of smartphones, SNS has developed, making it easier for users to access updated photos on other people's SNS anytime, anywhere. The most common way to look at SNS feedback is 'Like' and comments. The SNS site provides this way to let users interact with other on the SNS. SNS users are more attention to the number of “Like” and comments under the uploading photos rather than the updating states on social media. However, these photographs affect social behavior centered on SNS users but there are not many studies on this area. Therefore, on most social media platforms (e.g. Instagram, Snapchat, etc.), as almost all the social media site emphasizes the features of images, most social media users are also more likely to interact with other by images. consequently, the behavior of these interactions has become increasingly important. Photo is an important communication tool for social media (Katz & Crocker, 2015), and aims to examine the effects of social interaction among social media users and the adaptation of emotions caused by social comparison. After the emotion is expressed through social comparison of SNS, this study will also confirm whether it affects even the intention to use SNS continuously. Therefore, the purpose of this study is to find out in detail what kind of difference is there between the social comparison and the affecting emotions that appear according to the type of SNS feedback, and how it affects the intention to use SNS. This experiment is based on the number of 'likes' and 'comments' of other users during the use of SNS, and whether social comparison causes an effect and how it affects an individual's emotions and SNS usage intention that affects social comparison. 2 ('Like' type: Many vs Less) × 2 (Feedback type: Positive vs Negative), and ('Like' type: between many and less) × 2 (Feedback type: mix of positive and negative). The summary of the research results are as follows. First, after seeing the number of ‘Like’ in the SNS feedback, we looked at whether social comparison happen or not. According to the result, only the downward comparison was found to affect. During the downward comparison, the number of ‘like’ numbers ‘less’ and the number of ‘less’ is greater than ‘many’ and ‘between many and less’ means that the effect on the change is greater. On the other hand, after looking at the comment content according to the comment content (positive / negative / mix of positive and negative), we tried to find out which social comparisons happen. As a result of the result, only the upward comparison was able to confirm the effect. Upward comparison did not show a significant difference between positive and mix of positive and negative comments, but it was a great influence in negative comment types. Second, we examined whether the ‘likes’ and the comments interactions that result from social comparisons. unfortunately, it can be seen that there is no differentiation that influence to social comparison. Third, it was found that social comparison can make emotion change. Negative and positive emotions were confirmed to affect both the upward and downward comparisons. Lastly, we examined the effect of SNS use motivation according to emotion. It was found that both negative and positive emotions influence the intention to use SNS. Through these research results, it is meaningful in that it provided practical implications through wider understanding of SNS use intention through the emotions of individual SNS users that affect social comparison on SNS and verification through experiments.
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