View : 1534 Download: 0

과정 중심 평가를 활용한 중학교 1학년 가창 수업 지도안 연구

Title
과정 중심 평가를 활용한 중학교 1학년 가창 수업 지도안 연구
Other Titles
A Study on Developing Classroom Lesson Plans with Process-Oriented Assessment for Middle School Vocal Classes
Authors
권예윤
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정주연
Abstract
본 연구는 과정 중심 평가를 활용하여 가창 수업 지도안을 개발하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 2015년 개정 음악과 성취 기준 및 교육 목표 분류학을 참고하여 가창 수업의 활동과 이에 대한 평가를 구성하도록 하였다. 이때 다양하고 복합적인 평가 도구를 사용함으로써, 학습자들이 개발하고자 하는 능력을 종합적으로 평가하고자 하였다. 먼저 지도안 개발 전, 과정 중심 평가에 대한 심도 있는 이해를 위해 이와 관련된 다양한 참고문헌 및 선행연구를 분석하였다. 이후 2015년 개정 음악과의 성취 기준과 교육 목표 분류학을 분석하여 표현 영역에 해당하는 가창 활동에 적합한 학습 목표를 추출하였고, 각 목표에 알맞은 활동 및 평가를 개발하여 8차시의 지도안을 연구하였다. 각 차시의 지도안은 가창 수업에 적합한 성취 기준인 자세, 발성, 호흡, 코다이 손기호, 2부 합창 등의 학습 요소를 중심으로 설계가 되었다. 더불어 수업의 과정을 평가하기 위하여 교사 관찰 평가, 상호 평가, 자기 평가, 포트폴리오 등 다양한 평가 방법이 동원되었다. 지도안 개발 후, 지도안의 내용 타당도 및 현직 음악 교사 5인으로부터의 현장 적합도를 검증받은 결과, 과정 중심 평가를 적용한 본 지도안의 내용 타당도는 전반적으로 우수하게 나타났다. 현장 적합도 역시 대부분의 항목이 우수하다고 평가받았으나, 지도안에 포함된 활동 및 평가에 대한 시간이 다소 부족하다는 견해가 있었다. 연구의 결론 및 제언에서는 지도안 검증 결과를 기반으로 과정 중심 평가를 적용한 가창 수업 지도안이 실제 수업에서도 효과적으로 이루어질 수 있을 것이라는 적합성을 포착하였다. 또한 가창 이외의 활동, 표현 중심의 수업에서도 과정 중심 평가를 효과적으로 적용하고자 하는 방향을 모색하였다. 본 연구를 통하여 과정 중심 평가가 음악 교과 및 타 교과에서 효율적으로 활용되기를 기대하며, 이를 통해 학습자 역시 음악을 더욱 효과적이고 흥미롭게 배울 수 있도록 하는 기회가 제공되기를 기대한다. 이와 더불어 이를 실제 수업 현장에 적용할 수 있는 다양한 후속 연구가 이루어지기를 희망한다.;The purpose of this study is to develop a classroom lesson plan for the vocal classes of middle school students using process-oriented assessment. For this purpose, various activities and assessments of singing classes were organized based on the 2015 Revised Music Education Curriculum, Music Education Achievement Standard, and Taxonomy of Educational Objectives. By using this method, teachers are able to better comprehensively evaluate their students’ability. Prior to the development of the classroom lesson plan, related books and previous studies on various cases were analyzed for an in-depth understanding of the process-oriented assessment. Afterwards, the Music Education Achievement Standards and the Taxonomy of Educational Objectives were analyzed to extract suitable learning goals for singing classes and the lesson plan was developed by designing various activities and assessment methods that were suitable for each goal. After the development and modification of the classroom lesson plan, the content validity and on-site suitability of the various lessons were verified by two music professors and four current music teachers. Most of the content was highly regarded as "very valid” or "valid”. It was especially seen that various activities, comprehensive use of assessment, and creative teaching methods were regarded as very impressive. On-site suitability was also high, but there was an opinion that the time for learning activities and assessment was not sufficient. Based on the results of the verification of the classroom lesson plans, conclusions and suggestions were to seek directions for future music classes applied process-oriented assessment. Through this study, the goal is to use process-oriented assessment effectively in music class, not only in the singing portion of the class but also the other elements of music classes including listening skills and instrumental learning. Through the implementation of the process-oriented assessment, students may easily learn music in more enjoyable and interactive ways.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE