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dc.contributor.advisor박민정-
dc.contributor.authorLI, SIYI-
dc.creatorLI, SIYI-
dc.date.accessioned2020-03-30T16:30:40Z-
dc.date.available2020-03-30T16:30:40Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherOAK-000000159051-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000159051en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/253690-
dc.description.abstract패션 공유 플랫폼은 최근 공유 경제의 신속한 발달로 인해 주목을 받기 시작했다. 옷장 안에 보관되어 자주 입지 않는 옷이 80%에 달하며, 의류폐기물로 버려지는 옷들 또한 상당하다. 급증하는 의류 폐기물의 대안으로 패션 대여 서비스가 등장하였는데 이는 잉여재화를 공유하는 서비스다. 패션 공유 플랫폼은 소비자들에게 원하는 소품과 의류를 원하는 기간 동안 편리하게 대여해 주는 서비스로, 중국 여성들에게 경제 부담을 줄일 수 있다는 큰 장점을 제공하고 있다. 공유 플랫폼에 대한 대부분의 선행연구는 공유 자동차를 위주로 하거나 공유 경제 서비스에 대한 이론적 연구가 주로 이루어져, 패션 공유 플랫폼에 대한 연구가 미흡하다. 따라서, 본 연구에서는 중국 패션 공유 플랫폼을 이용한 경험이 있는 중국 여성 소비자를 대상으로, 패션 공유 플랫폼의 품질 특성이 소비자의 패션 공유 플랫폼에 대한 신뢰에 어떤 영향을 미치는지에 대해 분석하고자 하였다. 본 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 패션 공유 플랫폼의 품질 특성이 소비자의 신뢰에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 둘째, 패션 공유 플랫폼의 제품 품질이 소비자의 신뢰에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 셋째, 소비자의 신뢰가 재이용 의도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다. 넷째, 소비자의 혁신성향에 따라 패션 공유 플랫폼의 품질 특성, 제품 품질, 소비자의 신뢰, 재이용 의도 간의 영향 관계에 대해 알아보고자 한다. 설문조사를 통해 중국 패션 공유 플랫폼을 이용한 경험이 있는 중국 여성 소비자를 대상으로 중국의 전문적인 웹 플랫폼에서 설문을 진행하였으며, 총 301부의 최종 설문지를 분석에 사용하였다. 신뢰성과 타당성을 분석하기 위해 SPSS 24.0을 활용하여 실시하였다. 확인적 요인분석과 가설 검증을 위하여 AMOS 24.0을 활용하여, 구조방정식 모형 검증과 다중집단분석(Multiple Group Comparison Analysis)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 패션 공유 플랫폼의 품질 특성(정보 품질 및 서비스 품질)이 소비자의 신뢰에 미치는 영향을 살펴본 결과, 정보 품질지각과 서비스 품질지각이 모두 소비자 신뢰에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 패션 공유 플랫폼에서 제공하는 정보가 우수하고, 서비스가 우수하다고 지각할수록 소비자의 공유 플랫폼에 대한 신뢰도가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 패션 공유 플랫폼의 제품 품질이 좋을 수록 소비자의 신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 패션 공유 플랫폼의 제품 품질이 좋다고 지각할수록 소비자들이 패션 공유 플랫폼을 더 믿게 되어, 제품이나 서비스 구매의도가 더 높아진다고 볼 수 있다. 셋째, 소비자의 신뢰가 재이용 의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소비자가 패션 공유 플랫폼에 대한 신뢰성이 높을수록 이를 계속 사용할 의향이 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 집단의 혁신성 정도에 따라 패션 공유 플랫폼의 품질 특성과 제품 품질이 소비자의 신뢰에 미치는 영향에 차이가 있는 것으로 나타났다. 제품 품질은 두 집단 모두 소비자 신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 그 중에 혁신성이 낮은 집단의 경우 패션 공유 플랫폼이 제공하는 제품의 품질 평가가 신뢰에 미치는 영향이 높게 나타났다. 소비자의 신뢰는 두 집단 모두의 재이용 의도에 영향을 미치며 혁신성이 낮은 집단의 경우에 더 큰 영향이 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 중국에서 패션 공유 플랫폼이 급속하게 발전하고 있음에도 불구하고, 이에 대한 연구가 많이 부족한 상황에서 패션 공유 플랫폼의 품질 특성과 제품 품질이 소비자 신뢰에 미치는 영향을 실증적으로 밝혔다는 점에 학문적 의의가 있으며, 패션 공유 플랫폼의 마케팅 전략을 수립하는데 유용한 정보를 제공하였다는 점에 실용적 의의가 있다. ;In recent years, due to the rapid development of the sharing economy, a new platform called Fashion Wardrobe-sharing has gained more attention. For the modern woman, 80% of clothes are not often worn in the wardrobe and they also have many discarded clothes. Therefore, clothing rental services are appearing as the surreal of clothing waste, which is a service for sharing surplus property. A Wardrobe-sharing provides the services that are needed at any time to rent desired clothes and ornaments, which has greatly lightened the economic burden for Chinese women. After reviewing the past researches, we can see most of them are sharing cars or based on the theory of shared economic services, and there are very few papers on Fashion Wardrobe-sharing. Therefore, this research takes the Chinese female consumers that used Fashion Wardrobe-Sharing as the subject, and tries to analyse the effect of quality characteristics of Fashion Wardrobe-sharing on consumers' trust. The goals of this research as following, Firstly, to understand the impact of Fashion Wardrobe-sharing’s quality characteristics on consumer’s trust. Secondly, to understand the consumer’s trust and the impact of the quality of products used within the Fashion Wardrobe-sharing service. Thirdly, to understand the impact of consumer’s trust on the reuse intention of Fashion Wardrobe-sharing. Fourthly, according to the innovation tendency of customers, how does this influence the relationship between quality characteristics, product qualities, consumer’s trusts and reuse intention of the Fashion Wardrobe-sharing. In this research, the target group is the Chinese female who used ‘Fashion Wardrobe-sharing’, then conducts a questionnaire survey on the platform of professional websites in China, finally collects 310 questionnaires to analyse. The reliability and validity tests passing the SPSS 24.0 analysis, in order to conduct the confirmatory factor analysis and hypothesis verification, and uses the AMOSS.24.0 to conduct the structural equation modeling and multiple group comparison analysis. The result abstract of this research as following, Firstly, the impacts of the quality of the Fashion Wardrobe-sharing (quality of information and quality of service) on the trust of consumers have been understood by observation, which have indicated that information quality cognition and service quality cognition have a positive influence on consumers’ confidence. Consumers will have more trust in Fashion Wardrobe-sharing, if they know better information about Fashion Wardrobe-sharing and obtain better services from Fashion Wardrobe-sharing. Secondly, the investigation finds that high quality of Fashion Wardrobe-sharing’s products has positive association with consumers’ trust. In other words, more people will buy the product, if consumers have more trust in Fashion Wardrobe-sharing and the quality of products from Fashion Wardrobe-sharing better than other products. Thirdly, the investigation finds that consumers’ trust has a positive impact on reuse intention. Consumers’ intention for using Fashion Wardrobe-sharing continuously will increase, if they have confidence in it. Fourthly, according to the innovation group and features of Fashion Wardrobe-sharing, the quality of product experienced different influence on consumer confidence. Produce quality has a positive effective on costumer confidence in both groups. In the group with relatively less innovation the evaluation of the quality of the products provided by the Fashion Wardrobe-sharing has a high impact on consumer reliability. Consumer trust shown a reuse intention in both groups as well. Meanwhile, it caused a greater interfering of low innovation group. The academic significance of this research is although the Fashion Wardrobe-sharing has developed rapidly in China, under the lack of research, this paper empirically reveals the influence of product quality of Fashion Wardrobe-sharing quality on consumer trust, and provides useful information for the formulation of Fashion Wardrobe-sharing marketing strategy, which is of practical significance.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 배경 1 B. 연구의 목적 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 공유 경제 5 1. 공유 경제의 개념 5 2. 공유 경제의 유형 6 3. 중국 공유 경제의 현황 8 B. 패션 공유 플랫폼 9 1. 중국 패션 공유 플랫폼의 사례 10 C. 패션 공유 플랫폼의 품질 특성 12 1. 정보 품질 12 2. 서비스 품질 14 D. 제품 품질 17 E. 신뢰 19 F. 재이용 의도 22 G. 혁신성 24 Ⅲ. 연구 방법 27 A. 연구 모형 및 가설 27 1. 연구 모형 27 2. 연구 가설 27 3. 변수의 조작적 정의 30 B. 연구 대상 및 자료수집 32 C. 설문지 구성 및 측정도구 34 Ⅳ. 연구 결과 36 A. 연구대상의 일반적 분석 36 1. 인구통계학적 특성 분석 36 2. 패션 공유 플랫폼의 사용 경험 38 B. 측정모형 평가 41 1. 측정 항목의 신뢰도 및 타당도 분석 41 2. 확인적 요인분석 43 3. 판별 타당성 분석 48 C. 가설 검증 49 1. 전체 모형 49 2. 혁신성 집단별 연구모형 51 Ⅴ. 결론 54 A. 연구결과 54 B. 연구의 시사점 57 1. 학문적 시사점 57 2. 실무적 시사점 57 C. 한계점 및 연구에 대한 제언 59 참고문헌 60 부록1. 설문지 74 부록2. 중국어 설문지 82 ABSTRACT 90-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1229507 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title패션 공유 플랫폼의 품질 특성이 신뢰에 미치는 영향에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle중국 여성 소비자를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Influence of Fashion Wardore-sharing's Quality on Consumer Trust : Foucsed on Chinese female consumers-
dc.format.pageviii, 92 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류산업학과-
dc.date.awarded2019. 8-
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