View : 960 Download: 0

과정 중심 평가를 활용한 기악 합주 지도안 연구

Title
과정 중심 평가를 활용한 기악 합주 지도안 연구
Other Titles
A study on understanding about fictiveness of modem novel and reconstruction of time in modern novel
Authors
이영화
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
2015 개정 교육과정에서는 핵심 역량의 개발을 통한 창의 인재 육성을 위해 평가의 방향이 기존의 결과 중심 평가에서 인지적, 정의적 능력을 고루 평가할 수 있는 과정 중심 평가로 변화해야 한다는 것을 강조하고 있다. 또한 이러한 변화와 더불어 과정 중심 평가를 추구하는 자유 학기제의 전면 시행은 수업에서 평가의 혁신이 필요하다는 주장의 당위성을 높이고 있다. 따라서 본 연구는 자유 학기제에서 강조되는 학생 체험활동 중심의‘예술ㆍ체육 활동’중 하나인 오케스트라 수업에 과정 중심 평가를 적용한 학습 지도안을 개발하고자 하였다. 먼저 지도안 개발 전, 자유 학기제와 과정 중심 평가의 올바른 이해와 적용을 위해 관련 문헌과 선행 연구를 분석하여 정리하였다. 이후 과정 중심 평가 수업 설계 과정에 따라 교육과정 음악과 성취기준을 분석하여 오케스트라 활동에 적합한 학습 목표를 추출하였고, 각 목표에 맞는 평가 방법과 활동을 설계하여 지도안을 개발하였다. 지도안의 개발 및 수정을 마치고 현직 음악 교사 3인으로부터 지도안의 내용 타당성과 현장 적합성을 검증을 받은 결과, 지도안의 과정 중심 평가 활용에 대한 내용 타당도는 대부분 ‘매우 그렇다’ 또는‘그렇다’로 높게 나타났으나 지도안의 내용이나 제재곡의 난이도가 자유 학기제 오케스트라의 수준에는 다소 높다는 의견이 있었다. 연구의 결론 및 제언에서는 지도안의 검증 결과를 바탕으로 앞으로 오케스트라와 같은 체험활동 중심의 수업에서 과정 중심 평가를 어떻게 효과적으로 적용할 수 있을 것인가에 대한 방향성을 모색해 보고자 하였다.;This study intends to develop a guidance plan with process centered assessment for free semester system orchestra classes. Orchestra class is a part of the experience-based art and physical activities whose importance is emphasized in free semester system. Literature review covers the understanding of free semester system and process centered assessment and the application of process centered assessment in free semester system. According to the process centered assessment class design protocol, 2015 revised curriculum was analyzed to extract class objectives. For each class objective, a tailor assessment method and guidance plan were developed. 3 incumbent music teachers validated the contents of the guidance plans. ‘The application of process centered assessment’ and ‘the expected outcome’ received majority responses ranging from ‘valid’ to ‘very valid’. However, several comments were made on the difficulties of guidance plans. The comments said guidance plans and the music can be too challenging for 1st year middle school orchestra. The conclusion and the suggestion parts covered how to implement process centered assessment in experience-based activities more effectively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE