View : 1409 Download: 0

플랫폼을 활용한 고등학교 음악 수업 가창 수행평가에 대한 만족도 조사

Title
플랫폼을 활용한 고등학교 음악 수업 가창 수행평가에 대한 만족도 조사
Other Titles
Analysis on High School Students’ Satisfaction with Singing Performance Assessment Using Online Platforms
Authors
전은선
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
양지
Abstract
본 연구는 플랫폼을 활용한 고등학교 음악 수업 가창 수행평가에 대한 학생들의 만족도를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 연구자가 직접 개발한 프로그램(PAMC)를 적용하여 플랫폼을 활용한 고등학교 음악 수업 가창 수행평가를 실시하였고 참여 관찰, 평가 영상, 설문지, 전문가 심층 면담 등의 자료들을 분석하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 플랫폼 PAMC를 활용한 고등학교 음악 수업 가창 수행평가에 대한 전반적인 플랫폼 만족도는 플랫폼 PAMC 인터페이스에 대한 만족도 항목이 가장 높게 나타났고, 그 뒤를 이어 플랫폼 PAMC 사용 만족도 항목, 플랫폼 PAMC 과정 만족도 항목, 플랫폼 PAMC 음악적 만족도 항목 순으로 나타났다. 둘째, 수행평가 준비기간에 따른 플랫폼 PAMC 인터페이스 만족도, 플랫폼 PAMC 사용 만족도 항목, 플랫폼 PAMC 과정 만족도 항목, 플랫폼 PAMC 음악적 만족도를 분석한 결과 전반적으로 3일 이상, 1일 이상 수행평가를 준비한 학생들이 준비하지 않은 학생들 보다 더 높은 평균 점수를 드러내었다. 셋째, 플랫폼 PAMC를 활용한 음악 수업 가창 수행평가에 대한 개선해야 되는 부분으로 영상에 대한 비밀성 보장, 영상 업로드 보완, 명확한 공지, 세심한 지도 편달, 평가 시 동일한 환경 조성, 플랫폼 PAMC에서 아이콘의 영어 사용 등이 있었다. 플랫폼 PAMC를 활용한 음악 수업 가창 수행평가의 느낀 점은 플랫폼 PAMC에 대한 만족, 플랫폼 PAMC에 대한 아쉬움, 전문가 3인의 피드백에 대한 만족, 새로운 가창 수행평가에 대한 재미와 편리성 그리고 신기함 등이 있었다. 넷째, 학생들의 가창 능력을 전문적으로 평가한 전문가들 면담에서는 플랫폼 PAMC를 활용한 음악 수업 가창 수행평가에 대한 장점·공정한 평가·효율적인 평가·학생들에게 도움·스스로 학습 도움·플랫폼 PAMC 사용 편리성·추후 참여 의지에 대해 전반적으로 긍정적인 반응이 나타났다. 반면에, 원활한 상호작용이 이루어지지 않은 점을 아쉽다고 언급하였다. 본 연구를 통해 플랫폼을 활용한 음악 수업 가창 수행평가에서 효과적으로 활용되고 이로 인해 학생들이 음악을 더욱 즐겁게 배울 수 있도록 기대한다. ;This study aims to examine high school students’ satisfaction with singing performance assessment in music class utilizing online platforms. For this purpose, singing performance assessments on high school students were conducted using Performance Assessment Music Class (PAMC), a program developed by there searcher. The data analyzed in this study was obtained through participant observation, video assessment, questionnaires, and expert in-depth interviews. The results are presented below. Firstly, when it comes to students’ satisfaction levels, the interface of the PAMC platform ranked first, followed by its usage, the assessment process, and musical aspects. Secondly, analysis on satisfaction levels of the participating students according to their preparation period reveals that those who had prepared for performance assessment for three days or longer and those who had prepared for a day or longer were more satisfied with the interface of the platform itself and its usage, the assessment process, and musical aspects than those who had not prepared. Thirdly, the students pointed out that confidentiality of videos, the video uploading process, and clarity of notices need to be improved. They also suggested that guidance be more detailed, evaluation be carried out in the same environment, and icons be presented in Korean. While they mentioned several shortcomings of the platform, they showed satisfaction with the platform itself and with feedback from three experts. The high school students also found the assessment method interesting, convenient, and novel. Lastly, results of in-depth interviews with experts that had rated the students’ singing performances suggest that they were overall satisfied with the assessment process. They evaluated the assessment using PAMC as fair, effective, helpful to students, and helpful to students’ self-learning ability. In addition, they found the online platform convenient and were willing to participate again. However, interactions between experts and students were assessed to need improvements. The findings demonstrate the effectiveness of singing performance assessment using online platforms. It is hoped that online platforms will be actively used in singing performance assessment so that students will enjoy learning music in school and further the music itself.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE