View : 1014 Download: 0

다문화교육 동영상의 상호문화교육적 활용 방안 연구

Title
다문화교육 동영상의 상호문화교육적 활용 방안 연구
Other Titles
A Study on the Intercultural Application of Multicultural Education Video
Authors
민경선
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 다문화·상호문화협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
장한업
Abstract
본 연구의 목적은 초등학교에서 활용되고 있는 다문화교육 관련 동영상 교육 자료의 내용과 유형을 분석하고, 이 자료를 교육 현장에서 기존보다 효율적으로 활용한 상호문화적인 수업을 시행하는 기초 자료를 제공하는 데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 다음의 연구문제를 설정하였다. 1) 다문화교육 관련 동영상 교육 자료에는 무엇이 있을까? 2) 다문화교육 관련 동영상 교육 자료의 내용과 구성을 상호문화적으로 분석할 수 있을까? 3) 다문화교육 관련 동영상 교육 자료를 상호문화적으로 활용할 수 있는 방안은 무엇일까? 위와 같은 연구문제에 답하기 위해 본 연구는 우선 아일랜드의 상호문화교육 가이드라인(Intercultural Education in the Primary School, 2005)의 내용을 참고하여, 초등학교에서 범교과적으로 적용할 수 있는 다섯 가지(정체성과 소속감, 유사점과 차이점, 인권과 책임, 차별과 평등, 갈등과 갈등해소) 학습 내용을 제안하였다. 그리고 초등학교에서 활용되고 있는 다문화교육 동영상 자료 중 한국교육학술정보원 산하 기관인 에듀넷의 ‘초등 다문화교육 길라잡이 시리즈’를 분석하여 다문화교육 동영상자료가 가진 한계와 활용방안을 알아보았다. 또한 앞서 분석한 다문화교육 동영상 자료를 활용하면서 일반 교과시간에 상호문화교육을 할 수 있는 교수․학습과정안을 개발하였다. 장한업(2014)의 상호문화교육방법과 유럽평의회에서 제작 배포한 Education Pack(2016), ‘교육을 통한 상호문화 역량 개발하기(Developing intercultural competence through education)’(2014)의 내용을 참고하여 경험, 비교, 분석, 성찰, 행동을 적용하였으며, 이 다섯 단계를 통해 학생들은 자문화를 성찰하고, 타문화를 존중하는 태도를 가지는 과정을 거칠 것으로 기대한다. 본 연구는 기존에 현장에서 단순히 보고, 학습지 또는 감상문을 적는 용도로 사용하고 있던 다문화교육 동영상을 일반 교과수업에 상호문화교육적으로 활용할 수 있는 방안을 제안하였다는 데 의의가 있다. 동화주의적인 수준에서 다원주의적인 수준으로 다문화교육이 나아가고 있으나 다문화사회를 맞이하는 지금 그것만으로는 부족하다. 다문화사회에서 다양한 문화를 배우는 수준인 다원주의적 다문화교육은 학생들을 다문화사회의 인재로 성장하는 데 부족함이 있다. 따라서 본 연구에서는 다름에서 오는 차이를 긍정적으로 바라보는 것을 중요하게 생각하는 상호문화교육을 제안한다. 본 연구가 학교 현장에서 기존의 답습적인 다문화교육을 넘어서 상호문화교육의 철학을 담은 다문화교육을 시행할 수 있음을 제안하는 기초 자료로써 활용되기를 기대한다.;The purpose of this study is to analyze the contents and types of multicultural education video teaching materials used in elementary schools. And it provides intercultural education so that the video data can be used more efficiently in the classroom. Through research, materials for intercultural education are made and provided to the classroom. To achieve these research objectives, the following research problems have been established: 1) What are the video teaching materials related to multicultural education? 2) Can the contents and composition of video education materials related to multicultural education be analyzed intercultural? 3) How can we intercultural utilize video education materials related to multicultural education? To answer the above questions, this study first referred to the content of Ireland's Intercultural Education in the Primary School(2005). It proposed five subjects of learning (identity and belonging, similarities and differences, human rights and responsibilities, discrimination and equality, conflict and conflict resolution) that could be applied to elementary schools. And I analyzed 'Educational Multicultural Education Video Series' of Edunet, the official website of the Faculty Learning Data Center. And I looked into the limitations of multi-cultural education video materials and how to utilize them. In addition, the Commission developed a plan for teaching and learning courses for intercultural education in the curriculum that uses video clips of multicultural education analyzed. I studied the literature of 'Now is mutual cultural education' (Jang Han-Up, 2014) and 'Education Pack (2016)' produced and distributed by the European Council, and 'Developing intercommunication through education (2014). So I came up with five steps of teaching. I applied experience, comparison, analysis, reflection, and behavior to the class plan. Through these five steps, I look forward to the following. Students will reflect on their cultural and respect other cultures. The study is meaningful in that it suggests a way to use multicultural education videos that were used to waste time in classrooms as a intercultural education. Multicultural education is progressing from an assimilationist level to a pluralistic level, but it is not enough now to greet a multicultural society. Multicultural education, which is a level of learning various cultures from a multicultural society, is not enough of students in growing up as talent in a multicultural society. Therefore, in this study, I propose interculture education, which values looking at differences positively. I hope that this research will be used as a basic data suggesting that multicultural education with philosophy of interculture education can be implemented beyond the traditional practice of multicultural education at school.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 다문화·상호문화협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE