View : 1490 Download: 0

그룹 피아노 수업 활용을 위한 융합음악감상 지도 프로그램

Title
그룹 피아노 수업 활용을 위한 융합음악감상 지도 프로그램
Other Titles
Convergence Music Appreciation Program for Group Piano Lessons
Authors
김찬양
Issue Date
2020
Department/Major
공연예술대학원 피아노교수학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
박부경
Abstract
음악감상 활동은 음악교육의 한 영역이며, 가장 기본적인 듣는 것으로부터 시작된다. 듣는다는 것은 수동적으로 귀에 들려오는(hearing) 것과 능동적으로 귀를 기울여 듣는(listening) 두 가지 방법이 있다. 음악교육에서‘듣는다’의 어원은 라틴어‘appretio’에서 유래된 말로‘평가하다, 감상하다’는 뜻을 지니고 있다. 음악감상(Music appreciation)은 “예술 작품을 음미하고 그 미적 내용을 즐기며 이해하는 체험”으로 정의되며 단순히 들려오는 음을 수동적으로 듣는 것이 아닌, 음악을 듣고 이해하는 능동적인 활동이 되어야 한다. 본 연구에는 능동적인 감상방법을 제시하기 위해 국내 음악교육 과정 2007 개정과 현 2015 개정 중 음악감상 영역을 비교 연구하여 현재의 동향을 살펴 통합·융합으로 제시됨을 발견하였다. 음악감상에서 통합은 타 학문인 체육, 미술, 문학과 연계한 수업으로 음악을 감상하고 느낀 점을 신체로 표현하기, 그림, 글과 시로 표현하기 등 다양하게 제시되고 있다. 음악 교과에 타 학문과 통합한 감상 곡은 대부분 관·현악에 치중되어 있으며, 피아노곡에 대한 감상 곡의 제시를 찾아보기 힘들었다. 국내 학교 교육 이외, 사회교육에서 통합형 음악감상 프로그램 사례들과 해외 학교·사회에서의 타 학문과 연계한 음악감상 프로그램 사례들을 찾아보았다. 본 연구의 목적은 그룹 피아노 지도에서 타 학문과 연계된 음악감상 프로그램을 개발하는 것으로, 타 학문 분야인 미술, 문학, 영화, 신체표현 활동을 연계하여 연구하였다. 음악과 미술·문학은 동시대의 각 영역에 영향을 주고받아 발전되었기에 영감을 통한 피아노 작품들을 감상 곡으로 제시하였다. 이의 장점은 감상뿐만 아니라 시대적 배경과 작곡가와 작가의 관계, 영감의 요소 등 학습자들에게 흥미를 유발시키고 시각적, 청각적으로 다양하게 활동할 수 있도록 경험시켜 줄 수 있다. 본론에서 피아노 그룹 수업 활용을 위한 미술, 문학, 영화, 신체표현의 융합음악감상 프로그램을 제시한다. 미술을 연계한 그룹 피아노 음악감상 프로그램은 피아노곡과 오케스트라곡 음색을 구별하고, 음악적 요소와 미술적 요소를 연계하여 프로그램을 구성한다. 문학을 연계한 그룹 피아노 음악 프로그램은 감상 곡과 문학, 동화를 연계하여 변주곡의 형식과 대조되는 곡의 요소, 악기 음색 비교하기 등 감상방법을 제시한다. 영화를 연계한 그룹 피아노 음악감상은 예술을 주제로 한 영화를 감상 후, 영화에 대한 평가와 발표를 중심으로 구성한다. 신체를 연계한 피아노곡 감상 프로그램은 묘사되는 요소를 찾아보며, 소품을 활용한 신체표현, 노래 부르기와 노래 개사하기 활동으로 프로그램을 제시하여 타 영역과 통합한 음악감상 프로그램을 제시·적용하고자 한다. ;Music listening activity is an area of music education and begins with the most basic of listening. There are two ways to listen, passively listening and actively listening. In music education, the term 'hear' is derived from the Latin word 'appretio', which means 'evaluate, appreciate'. Music appreciation is defined as the "experience to enjoy art works, enjoy and understand their aesthetic content" and should be an active activity to listen to and understand music, not to passively listen to incoming sounds. In this study, we found that the music listening area of the 2007 revision of the Korean music curriculum and the 2015 revision of the current music curriculum were integrated and converged by examining the current trends. In music appreciation, integration is a class linked to other disciplines, such as physical education, art, and literature, and is presented in a variety of ways, including listening to music and expressing feelings through the body, painting, writing, and poems. Most of the listening songs integrated with other disciplines in the music curriculum are heavily focused on crowns and strings, and it was hard to find listening songs for piano songs. In addition to domestic school education, this study examined cases of integrated music listening program in social education and examples of music listening program in connection with other studies in schools and societies abroad. The purpose of this study is to develop a music listening program linked to other disciplines in group piano lessons. Music, art, and literature were developed by influencing each area of the contemporary period and selected piano songs as inspirational songs. The advantage is that not only the appreciation, but also the background of the times, the relationship between the composer and the writer, and the elements of inspiration, can induce the learners to experience various visual and audio activities. In this thesis, a music listening program of art, literature, film, and body expression is presented for the use of piano group classes. Group Piano Music Appreciation Program Links Art to distinguish piano and orchestral tones and composes the program by linking musical and artistic elements. The group piano music program linked with literature suggests listening methods such as comparing elements of tunes and musical instruments that contrast with the form of variations by linking listening songs with literature and fairy tales. The group piano music appreciation linked to the film consists of the evaluation and presentation of the film after viewing the art-themed film. Piano song appreciation program that connects the body looks for the elements that are depicted, suggests the program through the body expression using props, singing, and song making activities, and proposes and applies the music listening program integrated with other areas.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 피아노교수학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE